/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvalpetræning
Fra : jalaibsen
Vist : 5785 gange
20 point
Dato : 14-10-04 16:24

Hej,er der nogen der ved hvor der er træning på denne årstid i nærheden af Guldborg,nørre alslev elller sakskøbing på lolland?Vi er lige flyttet til Guldborg og har fået en Border collie/labrador der nu er 3,5mdr.Den vil hele tiden bide i fingre,snappe efter en,knurre trods et hårdt fy hvergang....Er man mon for blød???Håber der er nogen der ved ,enten om det ene eller det andet.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 30 point
Dato : 14-10-04 17:32

Jo, I skal selvfølgelig se at finde noget træning i nærheden. Prøv at se, om nogle af aftenskolerne har "hundetræning" på programmet.
Men I kommer næppe i gang med noget før måske efter nytår... Egentlig burde man have planerne for sin hunds skolegang klar inden man får hvalpen hjem... Men man kan sagtens være bagklog...

Både en bordercollie og en retriever er jo ret bløde men energiske hunde. Og nogle af dem bliver bare forvirrede og det forstærker den uønskede adfærd, hvis man skælder dem ud.

Min egen Silke var slem til at springe op, da hun var ung. Og jo mere, jeg skældte ud, jo mere sprang hun op.
Jeg havde så 2 muligheder for at stoppe det. 1) Jeg kunne ignorere hende, 2) Jeg kunne give hende en anden opgave.

Din border-collie er så absolut kun et lille barn endnu, så alt det der med at skælde ud er ikke så god en ide, -den forstår det nok ikke. (fortæl mig lige, om det er en han eller hun, og hvad den hedder, for jeg synes, at det er svært at kalde en hund for "den")
---Find nogle sjove lege, som I kan lege sammen, og indstil dig ellers LYNHURTIGT på, at en hundehvalp tager rigtig meget tid. -Især hvis den er alene nogle timer hver dag, så må man være indstillet på at lave ting sammen med den, når man kommer hjem.
Det er ikke så meget anderledes end at have et lille barn.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 14-10-04 18:49

Du kan maile til DCH og spørge, hvor og hvornår de har træning. Adrs. er: mailto:sekretariatet@dch-danmark.dk

En bordercollie har som Birgitta skriver en enorm bunke energi. Giv den noget næsearbejde og noget hjernearbejde. Du kan skære kogte hjerter eller leverbidder ud i små tern på ca. ½ x ½ cm og komme dem i en frysepose og så i fryseren. Så kan du banke nogle stykker af og tø, når du skal bruge dem. Hunden må bare ikke få alt for meget af det.
Du kan lægge en eller to tern under en kop, der står med bunden opad på gulvet. Lad hunden selv finde ud af hvordan den får levergodbidderne ud. Du kan også gemme leverbidder rundt om i huset/lejligheden, som den skal finde. Hver gang den finder en, roser du den og siger "dygtig" mens du lyder meget glad. Du kan finde en masse aktiveringsøvelser både på nettet, men også i bøger på biblioteket - eller købe dem selv. Al indlæring skal foregå som leg. Ikke noget med at skælde ud, når den ikke kan finde ud af det. Som vi fik at vide til hvalpetræning: "hunden kan det, det er bare dig der skal lære hvordan man får den til det".
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-10-04 21:08

Hej jaleibsen!
Her er lige et link til DCH
http://www.dch-danmark.dk/
Når du kommer ind på siden, trykker du på link i venstre side, og går helt ned i bunden på denne side, tryk addr. på Sjælland, Møn, Falster og Lolland.
Når jeg læser dit indlæg får jeg det indtryk, at det er din første hund, og så er det en god ide med lidt hjælp--det kan du få i DCH.
Jeg kan se at der er en afdeling i både Nakskov og Maribo.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 15-10-04 00:37

Der er en afdeling af dch både i Vordingborg og Nykøbing Falster http://dchnf.dk/ , Maribo, Nysted,

ligeledes er der en afdeling af DKK http://dkk-kreds10.dk/ i vordingborg og i nykøbing F. og i Sakskøbing.

Der er også Dansk politihundeforening i Nykøbing Falster som også tager andre hunde end schæfer.
De har deres beliggenhed lige over for Børne Zoo NF.

Prøv at se dette links der er nok en klub du også kan bruge
http://www.jagthunden.dk/links.htm

Hilsen Bevi54 jeg er selv hundeejer og bosiddende på Falster.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-10-04 03:08

Der er et par klubber i nærheden. Hvis ikke de har hold, har de garanteret en træner der kan hjælpe med problemerne.
Dette er et citat fra min gamle træner i Fakse.
Hilsen Jette

http://dchmaribo.homepage.dk/
http://www.dch-vordingborg.dk/

Godkendelse af svar
Fra : jalaibsen

Dato : 16-10-04 14:08

Tak for svaret Birgitta.
Ronja er en pige,og vi leger en del søg og find lege,det er hun god til.

Hej fra Irmelin,Helen og Ronja

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-10-04 14:49

Tak for accepten af mit svar.
Og god fornøjelse med Ronja-pigen.
Jeg har engang haft en berner-sennen, der hed Ronja. Hun blev 13 år og var så rar og sund og rask hele livet.

Hilsen Birgitta og Silke.