/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Jordforbindelse til vaskemaskine????
Fra : viskinge
Vist : 2947 gange
100 point
Dato : 14-10-04 07:51

Jeg har lige fået vaskemaskine, men der er ingen jordforbindelse i huset!!! Der har før været vaskemaskine.
Der er HFI relæ. Der sidder en jordklemme på et vandrør, lige ved siden af vaskemaskinen.
Er det nok at lave en udligningsforbindelse, fra vaskemaskinens kabinet og til jordklemmen???
Eller må man tage forbindelsen fra jordklemmen og føre den ind i stikkontakten???

MVH

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-10-04 08:12

Det skal du have en elektriker til at ordne.
Det med en forbindelse til et vandrør er forbudt og ikke ufarligt.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-10-04 08:20

Du må under ingen omstændigheder lave en forbindelse direkte fra jordklemmen til stikkontakten!

Få fat i en el-installatør og få etableret en ordentlig jordforbindelse der har fat i dit HFI relæ.

Før i tiden var det visse steder tilladt at benytte 0 som jord - specielt i kjøvenhavnerlejligheder var/er det udbredt. Men det kan din installatør fortælle dig.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : 12345syfyn

Dato : 14-10-04 08:53

Moderne vaskemaskiner har næsten alle en "radoistøjdæmpning" som er forbundet til vaskemaskinens stel, og der vil på grund af denne være en spænding på op til ca 110-115 volt på stel hvis din jordforbindelse ikke er i orden. Det kan kun en el-installatør udføre lovligt.
Mvh.
Hvidevaredoktoren
Faaborg

Kommentar
Fra : defung

Dato : 14-10-04 14:41

Det er ikke på noget tidspunkt tilladt at bruge Nullen som jord, hvis man er ude i stikket.

Men i tavlen kan der søges speciel tilladelse, dog er det sjældendt at man får det.
Dette skyldes at forsynings selskabet skal sørge for at udstyret kan holde til det.

Men er dit hus bygget før 1.april 1975, så er det lovligt at undvære jorden.
Og hvis dit hus er efter 1.april 1975 ja så skal der laves en jord

Husk dog på at jorden altid skal hentes fra tavlen medmindre der er to stik på samme gr. og man kan tage den fra det andet stik.
Dog må der så kun gå et kabel fra denne gruppe.

HFI afbryderen virker også uden jord.

Her er lov teksten:

Ved HPFI-beskyttelse i boliger opført før 1. april 1975 tillades beskyttelseslederen udeladt i den del af installationen, der anbringes inde i selve boligen (men ikke i f.eks. garager, carporte, udhuse og i det fri).

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 14-10-04 16:14

det er tilladt at lave en Udliningsforbindelse til et vandrør så frem der er monteret et fejlstrømsrelæ.
en jordforbindelse har ikke fat i HFIrelæet
(ang. Nulling: nulling er til ladt over alt i københavn(københavns energi) samt på Frederiksberg (dog er der special regler for FRB) og enkel steder hos nesa. kan oplyses hos elselvskabet ##MÅ KUN UDFØRES AF AUT##)

##en Decideret jord forbindelse til vandrør er ikke tilladt at lave i dag## men udliningsforbindelse ER tilladt

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 23-12-04 19:38

Den er dog tilladt, hvis installationen er fra før 75.

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 04-01-05 09:02

Tak for svaret rotw.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-01-05 09:21

det var så lidt

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 04-01-05 11:20

Flot - at uddele points til et svar, der er så forkert. Der må ikke anvendes vandrør, til hverken udligning, eller jordforbindelse i en el-installation. Alt skal være tilsluttet hovedudligningsforbindelsen.

Du har ikke en gang forklaret, hvilket problem du har. Får du stød når du bruger maskinen ? Så er det nemlig noget helt andet vi taler om.

mvh
Jørgen