/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
træpillesmuld
Fra : mingg
Vist : 2357 gange
200 point
Dato : 14-10-04 00:30

er der nogen der har prøvet at fyre med træpillesmuld
jeg har lige købt en lille ejendom med en powermatic stoker
og den tidligere ejer har fyret med træpiller og kørte med følgende instillinger
kedeltempertur 60
luft 15
brænsels % 5
og med en røg temp på ca 120

så købte jeg noget af det træpillesmuld
men så kom der gnister ind i kedlen
og så satte jeg luften ned til 10%
men nu har jeg kun en skorstens temp på max 80
har i nogle forslag

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 14-10-04 00:33

Hvis du iøvrigt kan holde varmen tror jeg ikke der er problemer. Den lavere skorstenstemperatur er et udtryk for, at du lukker mindre varme ud til "gråspurvene", så dette er ikke i sig selv noget problem, når blot smuld'et er tørt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-10-04 00:41

Skorstenstemperatur på 80 lyder af for lidt, det kan du godt få problemer med i det lange løb. Kedeltemperaturen den tidligere ejer har kørt med, synes også lidt lav.

Nu er det ikke alle stokerfyr der dur til at fyre med smuld, nogen af dem er lidt sarte med hvad brændsel der bliver brugt, så måske er det af dit et af dem.

mvh dova

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 14-10-04 00:44

smuldet har en vandprocent på 3
så det er ikke noget problem
men jeg har fået at vide at min skorstenstempratur skal være minst 120

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-10-04 00:51

Nej, det er ikke meget vand, men problemerne ligger som regel i, at smuldet lægger sig for "tæt" i kedlen, så det ikke brænder ordentligt igennem, og så ligger og gnistrer som du siger,
mvh dova

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 14-10-04 00:51

Hej igen,

Det dér med en høj skorstenstemperatur bygger på, at det er nødvendigt at komme så højt op, hvis man vil modvirke løbesod ved fugtig brændsel - er dit brændsel tørt (og det tyder det på, at det er) så gælder reglen om at holde skorstenstemperaturen så lav som mulig. Jo mindre varme lukker du ud til græspurvene.

Hvis du iøvrigt kan holde varmen (og er tilfreds med temperaturen på det varme vand) er 60 grader OK som kedeltemperatur. Det dova tænker på er sandsynligvis at temperaturen er for lav, hvis du fyrer med (svovlholdig) kul eller olie, hvor svovlsyredampene vil kunne kondensere på de koldere kedelvægge og derfor skabe unødig tæring.

Nu er kedler jo så mange ting og jeg kan til din beroligelse fortælle, at skulle du tilfældigvis have en støbejernskedel kan du køre med hvilkensomhelst lav temperatur - kedlen skal nok klare det. Kører du derimod med en svejst kedel, er den lidt mere følsom f.s.v. angår kedeltemperaturen, men bestemt ikke, hvis du kører med tørt træ/træpiller/træsmuld.

Mvh
H

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 14-10-04 01:14

jeg tror også jeg lar instillingerne være indtil vidre
jeg syntes også forbruget er meget rimligjeg fylte fyret op kl 20 i søndags
og har lige fyldt det op igen her til aften med 5 spande a 12 l
vi er to personer og går da i bad hver dag vi har opvarmet 160 kvadratmeter til ca 22 grader

Accepteret svar
Fra : ForeverLivingProduct

Modtaget 210 point
Dato : 14-10-04 01:28

Hej mingg,

Det er der i mine øjne ikke noget forgjort i, men hold fortsat øje med "processerne" som du har gjort hidtil - meget fornuftigt

. . . . . . alt for mange privatfyr lider en kummerlig skæbne, fordi folk ikke interesserer sig for dem - og resultatet er hyppigt en dårlig forbrændingsøkonomi samt forurening af omgivelserne.

Men hold lige øje med, at fugtigheden i dit brændsel forbliver på det lave niveau. Begynder det at stige, må du sætte kedel- og skorstenstemperaturen op - kan eventuelt gøres ved at du "kniber" på shuntventilen, hvis din kedel er forsynet med så'n en.

Mvh
H

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 14-10-04 08:23

Det man skal passe på ligemeget hvilken kedel man har er at kedeltemp. IKKE ligger og veksler mellem 50 og 60 grader da der dannes kiselsyre ved ca. 55 grader og som kan tære en hvilken som helst kedel op på rekordtid. Så en kedeltemp på >60 er OK.
Alt hvad der kommer af røg ud af skorstenens top over 59 grader er spild af resurser. 80 grader vil formentlig ikke give problemmer med løbesod eller andet utilsigtede "bivirkninger".

mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : mingg

Dato : 14-10-04 20:19

Tak for svaret ForeverLivingProduct.