/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forvarmer lampe blinker
Fra : jlnet
Vist : 7698 gange
100 point
Dato : 13-10-04 21:19

Vil høre om der er en som har en ide til hvad der kan være galt med min WV transporter TDI fra 1997.

Når man starter den kold, er der ikke lys i forvarme lampen, men man kan høre relæet klikke efter nogle sekunder og bilen starter. Når jeg så har kørt med konstant fart ca. en 3-4 km. begynder forvarmer lampe blinker, den bliver ved ind til jeg holder stille, ”tager gassen af” begynder igen at blinke når jeg igen har kørt en 3-4 km.
Køre jeg inde i byen hvor jeg køre, holder, køre, holder hele tiden blinker den aldrig.

På forhånd tak

Jan Krag

Kommentar
Fra : H2

Dato : 13-10-04 22:28

Det kan være et gløderør der er stået af.
På min far mercedes 308 fra 92 lyser forvarmer lampen ikke under forvarmning men først bagefter hvis et gløderører deffekt.
Henrik.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-10-04 22:29

Jeg er ikke VW ekspert, men det er meget normalt på nyere biler, at der sidder et styrerelæ til forvarmeren, som regulerer hvornår forvarmningen skal aktiveres. Jeg kunne odt forestille mig, at det er i denne styring eller forbindelserne til den problemet ligger.
Jeg tror ikke, at du kommer uden om et værkstedsbesøg. Hvis forvarmeren ikke virker kan resultatet blive en sprængt toppakning eller et ødelagt topstykke. Du må i hvert fald ikke presse motoren før den kører jævnt ved koldstart.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-10-04 22:54

Kører selv transporter turbodiesel, og det er et velkendt problem du nævner der.

Hvis det følger "standarden", ligger fejlen i dine instrumenter. En typisk VW-fejl

Printet ligger på noget der bare ligner et stykke tyndt plastfolie, og når en af forbindelserne går i stykker, laver den de numre.

Min bil har gjort det samme for nylig, og sidste gang det var galt, var det advarselslampe/sirene til olietrykket det var galt med.
Den holdt så op et stykke tid hvis man enten tændte lyset eller blæseren.

Jeg vil tro det også er det der er galt med din bil, men fejlen kan også ligge i bundstykket af tændingslåsen, som også er et svagt punkt.

mvh dova

Kommentar
Fra : joand

Dato : 13-10-04 23:46

Jeg har loddet 2 print hvor der var dårlig forbindelse mellem print og stikket
den ene med olie laampe fejl og den anden med forvarmer fejl,så prøv at tjekke det

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 14-10-04 08:12

Jeg er godt nok heller ikke ligefrem VW ekspert og dova har jo påpeget nogle typiske "skavanker" ved netop disse modeller....men jeg vil alligevel som BjarneD er inde på, lige rette min/din opmærksomhed hen på det styrerelæ til gløderørerne. De kan nemlig MEGET nemt "brænde sammen" hvis dette relæ er defekt. Jeg havde en Mazda 626 2.0 Diesel som netop gjorde dette et par gange (blev hurtigt for dyrt i gløderør ) pga et defekt styrerelæ.

Held og Lykke med Transporteren fremover!

Mvh
palle jensen

Kommentar
Fra : jlnet

Dato : 14-10-04 15:16

Har skiftet styrerelæ til gløderørerne og den starter nu også udmærket! tror at den forvarmer selv om der ikke er lys i lampen. Kan høre et rerelæ klikke efter nogle sekunder.

Kommentar
Fra : jlnet

Dato : 17-10-04 14:59

Hej alle sammen

Vil bare lige fortælle hvad der var grunden til at gløderørs lampen blinkede!
Det var stoplyskontakten som gjorde det ”mærkelig ikk!”

Det er SMC Randers der skal have en stor tak fordi de gad svare på spørgsmålet.

Hilsen Jan

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-04 15:26

Godt at du fandt ud af det, men alligevel ikke så mærkeligt, for som jeg også skrev til dig, laver de modeller tit noget underligt noget. Enten i ledninger eller instrumenter.
Det var så bare stoplyskontakten i dit tilfælde i stedet for en fejl i instrumenterne.
mvh dova