/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Pære sprænger hurtigt
Fra : tokiksen
Vist : 654 gange
50 point
Dato : 13-10-04 19:46

Hej,

Mine forlygtepære spærnger relativt hurtigt, efter 4-6 måneder. Har hørt at det kan skyldes for høj spænding. Har målt den, og den er ca. på 13.7 -> 14.2 V!

Pærene er jo 12 V, så det lyder som en god forklaring?

Hvad gør jeg, og kan jeg selv gøre det! Har loddekolbe, hvis det skulle blive nødvendigt!

Mvh

Allan

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 13-10-04 19:54

Du skal til mekaniker og have stillet din ladespænding på dynamoen ned - der er alt for høj spænding på dit strømnet.
En overspænding på ca. 10% er akceptabel, men du har en overspænding på 18%.

Mvh Carsten

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-10-04 20:02

Så enkelt er det ikke for 12 V er ikke normal spænding. Mellem 13 og 14 volt er ikke unormalt med vekselstrømsgenerator og visse biler kører med (japanske) højere ladespænding.
Normalt skulle dine pærer sagtens kunne holde til den nævnte spænding. Hvis du har mange korte køreture kan det være forklaringen på den kortere levetid da slitagen på glødetråden er størst når der tændes og slukkes meget.
Du bør for en sikkerheds skyld få tjekket dit el-net da du jo kan have en bil der skal lade mindre.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 13-10-04 20:27

Jeg havde samme problem. Jeg løste det med en kørelys modstand. Det er en effekt modstand man sætter efter kørelys relæet. Den gør at pærene for en lavere spænding og derved lyser mindre når man køre med kørelys om dagen. Den kan købes ved reservedels lager. (Thansen har den ikke da jeg spurgte.) På min Opel var det den gule ledning på kørelys relæet jeg skulde klippe og lodde den i.
Held og lykke
Henrik

Kommentar
Fra : H2

Dato : 13-10-04 20:27

PS: 14,2 er meget nomalt ladespænding.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-10-04 20:36

Som Bjarne skriver, har du en helt normal ladespænding. Hvis den er lavere, vil dit batteri tage skade. Du skal prøve, at måle spændingen over selve forlygtepæren mens den brænder, du må altså ikke tage pæren ud og kun måle på stikket. Hvis du har halogenpærer, kan de faktisk tage skade af driftspænding UNDER 10volt. Det er en længere teknisk forklaring. Skriv tilbage når du har målt. Jeg er sikker på, at både Bjarne og jeg kan beskrive hvordan du monterer et lygterelæ, der i givet fald vil kunne forbedre dine forlygters levetid.

H-J

Kommentar
Fra : Kenno_79

Dato : 15-10-04 12:36

Ofte kan der ske det at når bilen startes ryger ladespændingen op på 18-19 volt i et splitsekund. Dette er en hård belastning for pærerne, og som H2 skriver kan det være en løsning med en kørelys modstand.

Mvh Kenno

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-10-04 00:49

Har du prøvet, at måle spændingen over selve pæren?