/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch Maxi, Tuning
Fra : sinsi
Vist : 4248 gange
10 point
Dato : 13-10-04 19:06

Kan du, fortælle mig en let måde at tune en puch Maxi på!? Så det ikke koster frygtlig mange penge!
Vil et tun-udstødning give noget!?
Mvh. Og på forhånd tak

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 13-10-04 19:39

Du må ikke foretage konstruktionsmæssige ændringer på en knallert ifølge dansk lovgivning.
Bliver du taget på et ulovligt køretøj, så tænk lige på at regeringen har hævet alle bødetakster til næsten det dobbelte af hvad de var før.
For iøvrigt kræver tuning indgreb af en professionel tekniker/mekaniker for at få et akceptabelt resultat.
Det kan gøres ved en af følgende handlinger ...
- at fjerne den plombe der er svejset fast i indsugniingen på cylindren.
- at polere skyllekanalerne i cylindren.
- at "hakke" stemplet (en speciel måde at slibe stempelkanten på)
- at montere et højkompressionsstempel.
Som du kan se, er det alle handlinger som kun en professionel tekniker/mekaniker kan udføre. Der skal også dyrt special udstyr til at udføre flere af disse "operationer" - så private har ikke mulighed for kunne gøre det.
Samtidig skal du også være opmærksom på, at hvis indgrebet ikke udføres korrekt, er der meget stor risiko for at totalskade knallerten ved forsøg på start - efter indgrebet er foretaget.

Spar pengene og køb en 45 eller 60 knallert når du har muligheden for det.
Mvh Carsten

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 13-10-04 19:42

- tillæg -
En tunudstødning giver intet - det et smart påfund af nogle fabrikanter, som ønsker at sælge blikfang.
En højere ydelse kan kun opnås ved forøget indsprøjtning af brændstof.

Mvh Carsten

Kommentar
Fra : knallert_crazy22

Dato : 14-10-04 23:11

jeg har kun ét at sige: NEJ!
Vi kan starte med at du har ret i dine "tuningsmetoder."
Dog vil jeg ikke kalde det at slibe stempelkanten "hakke"
Højkommpressionsstempel - ?
Ligefrem at få en mekaniker til det behøves ikke. en 4 årig uddannelse behøves ikke når vi snakker pudsearbejde og at fjerne en plomb.
Og hel galt er det da at sige der skal specialudstyr til at tune på disse måder, vi snakker her om en Puch Maxi, ikke en racer maskine i 1000cc klassen.
Ja en Totalskade/lille skade kan ske, men hvordan skulle det opstå hvis man behandler maskinen ordenligt?
Og flere 1000kr vil det ikke koste at få ny cylinder, hvis en skade skulle opstå:
du kan få cylinderkit med top, stempel og det hele til 498,-
så skulle skaden ske, kan det også laves.....
Har aldrig hørt om totalskader ved opstart efter plomben er taget.
45scooter skal vi jo så have kørekort til, en del penge som ellers kunne bruges på tun der får puchen op i nærheden af 100km/t.

- Der findes ikke 60 KM/T knallert/scootere herhjemme i DK.
og at skifte dysen (forøge indsprøjtning af brændstof)
er ikke så svært. Men lad være at foretage noget selv hvis du ikke har prøvet noget før med en hjælpende hånd.

og mht. tunudstødning findes de altså, de er ikke opreklamerede men derimod en større gennemgang gennem forrør osv. Puchen trækker lidt bedre med tunudstødning hvis andet er foretaget..såsom plomben.
du kan fx bruge en såkaldt "Cigarudstødning" , 5,5hk modellen der ligner original. og helt op til "cirket", "Bad Snake" osv.

Altså der fåes fra 38mm cylinder til 47mm, 75ccm, 14,4hk.
så en såkaldt middeltuning går knallerten til en mere vaks maskine der trækker bedre og kører 45- 60km/t alt afhængig af tunmetoder og motorens stand.

---- her henvises til en udemærket tuningsside, hvor det beskrives rimeligt hvordan du laver disse indgreb.
hvis du ikke har forstand på motorer eller ikke kender nogen der har kan du bruge Carstens ide, nemlig at opsøge en mekaniker. det vil da koste højst 2000kr

http://users.cybercity.dk/~bkg1269/TuntriX.htm

men ellers kontakter du mig på Jeppe606@ofir.dk hvis du vil have metoderne beskrevet helt og aldeles perfekt.

Jeppe B. Jensen

Accepteret svar
Fra : knallert_crazy22

Modtaget 10 point
Dato : 14-10-04 23:12

jeg har kun ét at sige: NEJ!
Vi kan starte med at du har ret i dine "tuningsmetoder."
Dog vil jeg ikke kalde det at slibe stempelkanten "hakke"
Højkommpressionsstempel - ?
Ligefrem at få en mekaniker til det behøves ikke. en 4 årig uddannelse behøves ikke når vi snakker pudsearbejde og at fjerne en plomb.
Og hel galt er det da at sige der skal specialudstyr til at tune på disse måder, vi snakker her om en Puch Maxi, ikke en racer maskine i 1000cc klassen.
Ja en Totalskade/lille skade kan ske, men hvordan skulle det opstå hvis man behandler maskinen ordenligt?
Og flere 1000kr vil det ikke koste at få ny cylinder, hvis en skade skulle opstå:
du kan få cylinderkit med top, stempel og det hele til 498,-
så skulle skaden ske, kan det også laves.....
Har aldrig hørt om totalskader ved opstart efter plomben er taget.
45scooter skal vi jo så have kørekort til, en del penge som ellers kunne bruges på tun der får puchen op i nærheden af 100km/t.

- Der findes ikke 60 KM/T knallert/scootere herhjemme i DK.
og at skifte dysen (forøge indsprøjtning af brændstof)
er ikke så svært. Men lad være at foretage noget selv hvis du ikke har prøvet noget før med en hjælpende hånd.

og mht. tunudstødning findes de altså, de er ikke opreklamerede men derimod en større gennemgang gennem forrør osv. Puchen trækker lidt bedre med tunudstødning hvis andet er foretaget..såsom plomben.
du kan fx bruge en såkaldt "Cigarudstødning" , 5,5hk modellen der ligner original. og helt op til "cirket", "Bad Snake" osv.

Altså der fåes fra 38mm cylinder til 47mm, 75ccm, 14,4hk.
så en såkaldt middeltuning går knallerten til en mere vaks maskine der trækker bedre og kører 45- 60km/t alt afhængig af tunmetoder og motorens stand.

---- her henvises til en udemærket tuningsside, hvor det beskrives rimeligt hvordan du laver disse indgreb.
hvis du ikke har forstand på motorer eller ikke kender nogen der har kan du bruge Carstens ide, nemlig at opsøge en mekaniker. det vil da koste højst 2000kr

http://users.cybercity.dk/~bkg1269/TuntriX.htm

men ellers kontakter du mig på Jeppe606@ofir.dk hvis du vil have metoderne beskrevet helt og aldeles perfekt.

Jeppe B. Jensen

Kommentar
Fra : knallert_crazy22

Dato : 14-10-04 23:12

undskyld indlæg nr.2

Kommentar
Fra : BOFFEL

Dato : 16-10-04 21:09

jeg må også sige at Carsten Poulsen ikke lige frem har rat men der imod er en tumpe at komme med så dumme udtagelser nar det er en maxi vi snakker om!!!

der er et par ting du kan gøre ved din maxi!
du skal først bore din cylle op til MAX 20mm indsugning men 17-18 mm. er helt fint så skal du købe en ny studs
http://shopbasic.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&shop_id=2831&vare_id=242327&cat_id=30742
til ca: 150 ,-

og så en ny kaburator http://shopbasic.dk/mall/shop_varer.asp?action=show_item&shop_id=2831&vare_id=272563&cat_id=30742
og så skift til at powerluft filter får at give din maxi en bedre luft tilførelse! og om nødvendig så dys din kaburatore op!!

og hvis du skal have en mekaniker til at gøre det så giv ham de reservedele du vil have på for eller vil han give dig ekstra høje priser på de reservedele han køber for dig! VED DETTE AF BITTER AFARING!!!!

og så køb en cigar udstødning http://www.kreidler-service.dk/ItemDetail.asp?VareID=6872&ItemStart= og så er du godt kørende på din maxi!!

men når du gør dette skal du huske at købe nye pakninger helt alu for de mindste utæt heder kan give efekt nedslag af stører grad!!!

Godkendelse af svar
Fra : sinsi

Dato : 17-10-04 13:37

Tak for svaret knallert_crazy22.