/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
SSO i dansk
Fra : morslaxi
Vist : 868 gange
200 point
Dato : 13-10-04 18:49

Hej.

Jeg har besluttet at skrive min SSO opgave i dansk. Jeg vil gerne skrive om Naja Marie Aidt og tage undganspunkt i hendes novelle samling "Vandmærket". Min dansk lærer har sagt at det er for lidt kun at beskæftige sig med "Vandmærket", hun siger at jeg skal gøre noget mere. Hvad ved jeg ikke for det vil hun ikke ud med, så jeg føler mig lidt lost. Jeg skal allerede næste fredag afleverer bindende valg med uddybet emne, så jeg har lidt travlt.

Jeg håber på at der er nogen der har nogle ideer. Vil evt. godt sammenligne med en anden forfatter fra 90'erne med ved ikke lige hvem jeg skal vælge.

På forhånd tak.

mvh. Alina

Kommentar
Fra : RomanG

Dato : 15-10-04 11:37

Jeg vil umiddelbart sige, at der er nok hvis du analyserer to-tre noveller, men det er selvfølgeligt også en god mulighed at sammenligne med andre novelleforfattere. Eksempelvis kan du sammenligne med Jan Sonnergaard, som jeg anser for den vigtigste novelleforfatter lige nu. Her kan du drage nogle paralleller, men vigtigst af alt kigge på forskellene mellem Sonnergaards og Aidts noveller. I Naja Marie Aidt’ novellesamling Vandmærket går hun fra den socialrealistiske "Er verden lille" til den mærkelige og surrealistiske "Lille Fedtøre". Noget lignende kan man se i Jan Sonnergaards novellesamlinger, specielt Radiator. I hans noveller ser man ofte en historie, der tager udgangspunkt i det socialrealistiske, men som mod slutningen bevæger sig over i det surrealistiske. Ydermere skriver både Jan Sonnergaard og Naja Maria Aidt fortællinger, som handler om mennesker, der ikke er i stand til at leve - eller leve sammen med andre.
Derfor vil mit råd til dig være, at du kigger grundigt på Jan Sonnergaards novellesamlinger, specielt Radiator.
Hilsen RG