/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Der er ingen vandvarmtsbeholder, hvordan
Fra : Bragesvej
Vist : 781 gange
10 point
Dato : 13-10-04 14:15

Fan... får jeg så varmt vand fra, han siger det klare oliefyret...men hvordan fungere det??
eller er det et eller andet jeg har misforstået?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 13-10-04 14:17

Du skal nok komme med lidt flere oplysninger, hvem er "han" og hvad skal du bruge en varmtvandsbeholder til?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-10-04 14:57

Ved hjælp af en gennemstrømnings-vandvarmer
I de fleste oliefyr er der en "lille" varmtvandsbeholder... en kappe rundt omkring fyrrummet (oliefyret)
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-10-04 14:59
Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-10-04 14:59

Der sidder enten en varmtvandsbeholder indbygget i fyret, eller der er "gemt" en beholder et eller andet sted, hvor vandet varmes op via oliefyret.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 10 point
Dato : 13-10-04 17:04

Der vil være 4/5 styk ind til oliefyret. + 2 tynde kobberør til olien
Det kan være 2 stk sorte rør = centralvarme
Og 2/3 stk galvaniserede / kobberrør = koldt/varmt vand og evt. cirkulation
Der vil være en shunt/cirkulations pumpe til radiatorvand.
Er der cirkulation på det varme vand vil der også være en mindre pumpe til det.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 14-10-04 12:29

Der sidder en Pumpe ved fyret, mon ikke den har noget med det varme vand at gøre.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-10-04 14:36

Hvis der sidder een pumpe = centralvarmecirkulation
Hvis der sidder to pumper er den mindste = varmtvandscirkulation
Nogle anlæg har ikke varmtvandscirkulation (eks. mit eget anlæg)
Et af de rør som går ind til fyret er koldt og i fortsættelse af det sidder evt. varmtvandscirkulation efter et T-rør.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-10-04 16:16

Det er næsten nemmest hvis du fortæller hvilket fyr/kedelmodel du har, for en varmtvandsbeholder er der et eller andet sted hvis du kan få varmt vand ud af hanerne. Og når du har fået at vide, at det opvarmes af oliefyret.

Det må være en el-vandvarmer du mener der ikke er der.

dova

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 15-10-04 13:25

Tak for svaret emesen.

Der sidder en pumpe, og det varmes op via oliefyret.