/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Fartgrænser og politi
Fra : justuniverse
Vist : 802 gange
100 point
Dato : 12-10-04 19:03

Er der nogen der ved præcist hvordan politiets beføjelser er i forhold til fartgrænser? Jeg har en gang hørt en politimand udtale, at politiet er underlagt de samme love som vi andre. Ikke fordi jeg har problemer, men jeg er bare lidt forarget.
I dag, da jeg kørte hjem fra arbejde ad den sædvanlige rute med en masse skilte, hvor der står ting i retning af "hvor hurtigt må du køre her?", "Farlig vej, så og så mange uheld i 2003..." osv. kørte jeg ifølge mit speedometer ca. 85-90 km. i timen. (man måtte køre 80).
Jeg har bemærket at jeg ikke får tavlerne til at blinke når jeg har den på ca. 60... Jeg opdagede en politibil i bakspejlet (faktisk lige bag mig) og valgte at fortsætte ufortrødent for ikke at vække opsigt. (med risikoen for at blive taget med f.eks. 87 i timen. Men så blev jeg overhalet af dem.....
Da jeg var blevet overhalet af endnu en bil (som i den grad satte farten ned, da han ellers skulle til at overhale den næste...) forsøgte jeg at følge med så jeg ikke mistede politibilen af syne. De må have kørt 100-110 for at få det forspring. I hvert fald passerede jeg dem senere, hvor de var ved at stille måleudstyr op på en rasteplads.

Ud over at jeg synes at det er vildt dårlig stil, så er jeg som sagt interesseret i om det overhovedet er lovligt at politiet gør sådan????

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 12-10-04 19:11

Nej, det er ikke lovligt medmindre de var under udrykning med blåblink.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 12-10-04 19:12

Måske havde de en tidsfrist.
Politiet må gerne overtræde loven i forbindelse med forbrydelser. Når de kører for hurtigt bør de dog have sirene på.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-10-04 19:17

Kort og godt - kørsel uden udrykning, så skal de almindelige færdselsregler følges.
Dog er f.eks. eftersættelse tilladt uden udrykning (f.eks. for at måle fartsyndere!)

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 12-10-04 19:22

Udrykningskørsel kan sagtens foretages uden brug af horn og lygter, og der gælder de regler at når politiet kører udrykningskørsel (med eller uden brug af signalmidler) må de om fornødent sætte de gældende regler ud af drift, føreren af udrykningskøretøjet bærer dog ansvaret for eventuelle ulykker eller skader køretøjet måtte forvolde andre

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 12-10-04 19:24

Se her: http://www.rescue.dk/vedtaegter%20og%20love/bekendtgoerelse_om_udrykningskoers.htm

Under §6 stk. 3

Citat
Stk. 3. Ved udrykningskørsel med motorkøretøj tilhørende politiet kan anvendelse af udrykningslygte og udrykningshorn dog undlades, såfremt sådan undladelse skønnes nødvendig af hensyn til formålet med udrykningskørslen, og omstændighederne i øvrigt ikke taler imod. Ved kørsel med sådanne køretøjer kan endvidere gøres ganske kortvarig brug af udrykningshorn uden samtidig anvendelse af udrykningslygte, f.eks. i forbindelse med standsning af andet køretøj.

mvh Berpox

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 12-10-04 19:35

Hvis det er den samme politibil, som overhalede dig, som du senere så sætte fartkontrol op, så er det ikke lovligt, da politiet skal følge færdselsreglerne.

Hvis du er sikker på, at det er den samme politibil, reg.nr på bilen, så er reglerne selv for polotiet overtrådt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-10-04 19:36

politiet, det var en upser

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 12-10-04 20:38

Ja, det var jo det. Det var den samme. Og der var helt afgjort ikke tale om udrykning hverken med eller uden blink. De gad bare ikke at snegle med 85 km. i timen (Og så mangler de vel penge i kaffekassen)

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 12-10-04 21:33

Jeg kan da tilføje, at jeg så en af politiets mandskabsvogne køre over for rødt. Det var i Skanderborg, dagen efter den smukkeste festival. Jeg kørte bag ved politibilen, som til trods for at lyset skiftede til rødt, alligevel fortsatte over . . . og der var tid nok til at bremse uden fare for den bagvedkørende, der var ikke tale om udrykning, da de stoppede på en vigeplads 800 m længere fremme, her foretog politiet tjek af 'efterbrændere', som der så også var en hel del af!

Jeg har en gang set en politibil køre med over 100km/t på landevej (jeg forsøgte at følge dem et lille stykke på vej) UDEN nogen form for udryknigssignal. I radioen (DR) hørte jeg at der var begået et bankrøveri i omegnen. Så for ikke at skræmme evt. røvere væk, så kan man altså godt foretage udrykningskørsel uden blink og sirene . . . det må en privat jo også under helt ekstreme (livstruende) forhold.

Blot et lille pip fra mig

Kommentar
Fra : mango

Dato : 12-10-04 23:36

ja men uanset hvad , så behøver vi jo ikke være pattebørn vel? De kan! så kan jeg også..det er for børn..vi har stadig vores sunde fornuft..Brug den istedet for , ..og beskæftig jer med noget der virklig batter noget..jeg kan sagtens se at det er forkasteligt, men så henvend jer dog til de implicerede istedet fro..hvad fanden hjælper det at fortælle det her?

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 12-10-04 23:54

Hov hov . . . vi sidder lige og snakker, så sure bøvs frabedes,
ol

Godkendelse af svar
Fra : justuniverse

Dato : 27-10-04 20:12

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 27-10-04 21:46

olarsen ja ja godt ord igen *GG*....men du ved godt hvad jeg mener ikke sandt?