/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Airbag Lampe - Hyundai Accent GSi '95
Fra : cpk
Vist : 3043 gange
38 point
Dato : 12-10-04 09:50

Efter at have rodet med ledningsnettet, er airbag lampen begyndt at lyse - Hørst at eneste måde at få den til at holde op at at koble den på et aut. værksted... Nogen der har en billigere løsning? - Det skulle ikke være noget i vejen med airbagen!

Accepteret svar
Fra : mikael_hanna

Modtaget 48 point
Dato : 12-10-04 10:22

Du kan prøve at fjerne minuspolen fra batteriet, træde bremsen ind i minimum 45 sek. og så checke om den lyser (dette fungerer ved Check Engine-lyset på de fleste biler, ved visse modeller virker det også med airbag-lyset). Ellers er der kun den mulighed at du skal på værksted..! Du kan jo også tjekke hvordan den lyser, da en airbag lampe ikke lyser konstant men blinker en kode til mekanikeren, skrive blinkene ned og ringe til værkstedet (korte og lange blink), så kan de fortælle dig hvorfor den lyser, og måske hvad du skal gøre for at slukke den (den skal næsten HELT sikkert sættes tile ntester som kan fjerne fejlen).

Mikael

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 12-10-04 10:31

Hej cpk.

Hvad mener du når du skriver at du har rodet. Ledninger til airbag og selestrammere er typisk gule, er det der
du har været.
Det er sikkert at når lampen lyser så virker systemet ikke . Så det er ikke idag du skal køre galt.

Reiffenstein

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-10-04 11:41

Man skal som reiffenstein skriver, altid gå ud fra, at systemet ikke virker når lampen lyser.
På moderne biler skal man ofte ind og resette efter en fejlmelding og på vitale funktioner skal man bruge testeren for at slukke en advarsel. Netop for at undgå at folk piller ved de vitale dele.
Det behøver ikke at koste særligt meget at få nulstillet fejlen hvis du har ledningerne på plads igen.
Hvorfor tror du at en faglært mekaniker som mig må sætte sin egen bil på værksted

Kommentar
Fra : cpk

Dato : 12-10-04 13:22

Hmm, ja meget tyder på jeg må på aut. værksted. Man når der er lavvande i kassen er det bare surt at bruge penge på at få noget nulstillet! Kunne selvfølgelig også være noget i vejen med min airbag - Men der skulle være et uheldigt sammentræf. Nogen der ved hvor længe en airbag holder? Om gaspatronen dør eller? Bilen er trods alt 9 år...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-10-04 14:41

Ethvert velassorteret værksted kan klare det med en moderne Bosch tester med diverse adaptere og stik.

Kommentar
Fra : reiffenstein

Dato : 12-10-04 15:24

Hej cpk
Nu er det jo langt fra sikkert at det er selve airbagen der fejler noget. Der er masser af stik og samlinger på
ledningsnettet i dette system. måske er det kun en dårlig forbindelse. Der er også et elektronisk modul ind-
bygget i systemet. Hvis din vogn har elektroniske selestrammere er de sansynligvis også omfattet af dette
modul. så en fejl i en selestrammer vil også få lampen til at lyse, Disse ting er konstrueret til at holde bilens
levetid. Problemet er så at vi her i landet gerne vil beholde bilerne længere end andre steder.
Der er ikke nogen gaspatron i en airbag. Der sidder en kapsel med et eksplosivstof som når den affyres udvikler
den gas som fylder posen.
Kontakt det værksted du plejer at bruge, spørg dem om de har udstyr til at teste systemet samt hvad det koster.
Hvis det er et godt værksted , så vil de hjælpe dig eller henvise til en der kan,

Reiffenstein

Godkendelse af svar
Fra : cpk

Dato : 13-10-04 09:53

Tak for svaret - nu skal du ikke bruge alle 38 point på én gang...

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 13-10-04 12:52

tak men ups.... har brugt pointsene til et nyt stereoanlæg fra kafka-international outdustries.!

Mikael