/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Albino pansermalle opfører sig underligt~
Fra : erica
Vist : 756 gange
200 point
Dato : 11-10-04 22:25

Jeg har lige fået en albino pansermalle i min sekskantede "bowle" (32l). Der er 2 alm plettede pandermaller i forvejen, som trives fint ved bunden og 4 slørhaler som også trives fint. Men denne nye malle virker fuldstændig forstyrret. Den kan ikke finde ned til bunden, men "kører" hele tiden op og ned af glasset i den øverste halvdel af akvariet, samtidig med den suser rundt mellem slørhalerne.

Er det kun "begyndervanskeligheder" og vil den falde til sammen med de andre efterhånden.

Håber der er nogen, der kan give et godt svar.

hilsen Erica.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 11-10-04 22:27

Dit akvarie er alt for lille -32 liter - til så mange fisk.

Formand for en akvarieforening gemmen mere end 20 år

Franksp

Kommentar
Fra : svampearne

Dato : 11-10-04 22:34

Har du fodret med svampe. ?? Tror den nye malle er høj.

Kærlig Hilsen SA

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-04 22:57

Først og fremmest giver jeg Frank ret i, at akvariet er for lille.
Dernæst lyder det nøjagtig som om, din malle er en af dem der bliver "forstyrret" i et 6-kantet akvarium.
Sådan et, og runde bowler, er fortrinsvis lavet for at se pæne ud, og ikke med tanke på fiskenes trivsel.

Men hvis du lige har puttet fisken deri, kan det være den har fået et chok.

mvh dova

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-10-04 10:08

Det kunne lyde som et stress symptom. For mange fisk på for lidt plads. Jeg vil dog sige jeg har oplevet en Pragtsmerling opføre sig lige så 'underligt' den første uges tid i akvariet. Den skulle lige aklimatisere sig. Jeg har i mit 250 l. 3 kampfisk (2 hunner + 1 han), 2 Perle gurami (han og hun), 2 Blå gurami (han og hun ), samt omtalte Pragtsmerling (kan ikke kønsbestemmes).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 13-10-04 19:23

Hej mololyle

Det er også en "meget fin besætning" i et relativt stor akvarie. Samtidig har du valgt fisk, der normalt sagtens kan gå sammen. Iøvrigt mener jeg, at man ikke skal ha' andre fisk Guldfisk (slørhaler).

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-10-04 19:39

Franksp -> Min Pragtsmerling (sneglespiser) får snart selskab af fire små Dværg smerling (..også sneglespisere). Jeg bestræber mig på at holde mig til én biotop = "SØ. Asiatisk semi-lav-vands akvarie" PH7, 25 grader celsius, med tilhørende fisk, bunddæk og planter
Et par gange om året lader jeg vandstand og temperatur følge årstiden: Lavt i sommermånederne, høj vandstand i 'regntiden'. Ingen strøm andet end periodiske luft tilførelser i form af en gammel Rena 301 membranpumpe og pimpsten.

Skal man holde dyr, bør man så vidt muligt give dem optimale betingelser

</MOLOKYLE>