/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Cannon EOS 300 vs. Nikon F60
Fra : Pade
Vist : 970 gange
20 point
Dato : 11-06-01 01:04

Hejsa,

Jeg står for at skulle købe et nyt kamera og står som overskriften antyder imellem EOS 300 m/28-90 eller F60 m28/80.

P.t. hælder jeg mest til cannon, da det vidst har et bedre lysmålingssystem og mulighed for dybdeperspektiv visning. Til gengæld har jeg hørt underlig ting om cannon's autofokus, robusthed og flash (jeg tænker her på den indbyggede pop-up) ift. F60.

Derudover har F60 vidst større område for eksponerings kompensation (+/- 3EV sml. med Cannons +/- 2EV), men jeg er usikker på hvor meget dette betyder i praksis, og om jeg overhovedet vil bruge funktionen?

Jeg har tidliger kun fotograferet med et gl. Konica halv automatisk SLR, og har ingen erfaring med de nye vidundere. Faktisk har jeg ikke fotograferet i et par år, men da jeg skal til afrika i et halvt år, mener jeg at lejligheden nu byder sig igen.

HAr i nogen erfaring med lukkertids og blændeprioteret automatik, og de fx motiv programmer som kamerane tilbyder???

n.b. jeg har fået to tilbud: Cannon: 3200
Nikkon F60: 2800

ALE RÅD / ERFARINGER / ???? MODTAGES MED KYSHÅND

hilsen
Andreas

Accepteret svar
Fra : jdjespersen

Modtaget 20 point
Dato : 11-06-01 08:20

Jeg kan kun sige positive ting om Nikons SLR kameraer. Mit første SLR var et F50, men det var lidt for "tyndt". Så opgraderede jeg til F70'eren (F60 fandtes ikke dengang), og det var simpelthen bare et tæskelækkert kamera. Overvej det, selvom det nok koster lidt mere end dem, du nu har kig på!

Det skal lige siges at jeg ikke har kameraerne mere - jeg er gået over til digitalt.

Programmerne, som vist nok er 90% identiske med dem i F60, fungerede simpelthen bare, og kun når jeg rigtigt skulle "nørde", slog jeg over på fuld manuel betjening. Det er vel sket en 2-3 gange, vil jeg tro. Programmerne dækker stort set alle behov. Specielt brugte jeg blændeprioriteringsprogrammet meget, og det fungerede fint. Mht. eksponerings kompensation, så har jeg brugt det et par gange, og man kommer langt uden. For en glad amatør, mener jeg ikke at om det er +/-2 eller +/-3, tror jeg ikke får betydning i praksis.

Flere af mine kammerater, som ejer både Nikon, Pentax og Minolta, savlede når de fik både min F50'er og F70'er i hånden. De er virkelig robuste kameraer, hvilket jeg har været glad for, når jeg har rejst med dem. Robustheden mærker man med det samme, og her kan specielt Canon altså bare ikke følge med.
Da jeg besluttede mig for at sælge, solgte jeg kameraet til en god ven, og med god samvittighed.

Hold dig til Nikon. Om ikke F70, så F60. Du vil sove bedre om natten. Det lover jeg dig!

/jeppe

Kommentar
Fra : Pade

Dato : 11-06-01 08:39

Tak for svaret,

Det er en skam du ikke kender de to kameraer specefikt, da din cannon kritik (robusthed) er en jeg har hørt før, men samtidig skulle eos 300 altså også være et ekseptionelt godt kamera.
Robustheden betyder dog meget eftersom det er en rejse kamera vi snakker om, så! hmmm
Er der nogen der direkte er blevet ofre for cannons plastik?

mht. F70 er det kamera desvære for dyrt,simpelthen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 11-06-01 09:58

Pade wrote:
>
> Hejsa,
>
> Jeg står for at skulle købe et nyt kamera og står som overskriften
> antyder imellem EOS 300 m/28-90 eller F60 m28/80.
>
> P.t. hælder jeg mest til cannon, da det vidst har et bedre
> lysmålingssystem og mulighed for dybdeperspektiv visning. Til gengæld
> har jeg hørt underlig ting om cannon's autofokus, robusthed og flash
> (jeg tænker her på den indbyggede pop-up) ift. F60.
>
> Derudover har F60 vidst større område for eksponerings kompensation (+/-
> 3EV sml. med Cannons +/- 2EV), men jeg er usikker på hvor meget dette
> betyder i praksis, og om jeg overhovedet vil bruge funktionen?
>
> Jeg har tidliger kun fotograferet med et gl. Konica halv automatisk SLR,
> og har ingen erfaring med de nye vidundere. Faktisk har jeg ikke
> fotograferet i et par år, men da jeg skal til afrika i et halvt år,
> mener jeg at lejligheden nu byder sig igen.
>
> HAr i nogen erfaring med lukkertids og blændeprioteret automatik, og de
> fx motiv programmer som kamerane tilbyder???
>
> n.b. jeg har fået to tilbud: Cannon: 3200
> Nikkon F60: 2800
>
> ALE RÅD / ERFARINGER / ???? MODTAGES MED KYSHÅND
>
> hilsen
> Andreas
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

   Hei,
for det første: F60 er en utgått modell, F65 har tatt over.
F65'n skal jeg ikke si mye om da jeg ikke kjenner den.
EOS 300 har jeg hatt selv. Jeg ser ingen betenkeligheter
med å kjøpe den. Autofokusen fungerer utmerket (hva har du hørt?).
Huset er bygget av plast, ja, men med mindre du tenker å bruke
det som hammer holder det bra. Dessuten: i en del tilfeller tåler
et lett hus fall bedre enn et tungt. Mitt 300 med en Sigma 430 ST
blitz falt i gulvet fra ca 1 meters høyde uten problemer.
Innebygd blitz er vel ikke noe særlig uansett ... ?
Lysmåleren fungerer bra på 300, skulle kompensasjon over/under 2
trinn bli nødvendig finnes alltid manuell eksponering med mulighet
til å over/underkompensasere så mye du ønsker !
Canon har en del "idiotprogrammer" (nær, portrett, natt, natur,
full auto, sport) og "vanlige" programmer: auto, blender, lukker,
dypdeskarphets og manuell programm. Disse fungerer bra, og fungerer
sikkert like bra på en F65.

Du burde låne begge husene og kjenne etter hvilket av de som
føles best å bruke, samt har de funksjoner som du ønsker.
Husk: med EOS 300 er det et must å ha batteripakken BP-200
som gir deg bedre vertikalgrep samt utløser for høydeformat på
bildene.

Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html