/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvor meget man skal katte have?
Fra : Zip4dup2
Vist : 3188 gange
50 point
Dato : 11-10-04 14:37

Jeg har to katte, en voken på ca. 2 kg, og en lille "kattehvalp" på en 13 uger.
Hvor meget mad skal de små kryp have i forhold til deres kropsvægt?
skal de have adgang til mad hele dagen, eller fodres på bestemte tidspunkter ligesom hunde?
der må være muligt at opdrive et foderings skema eller ligende... er der nogen der kan hjælpe mig?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-10-04 14:44

Vi har katte her i huset fra killinger til voksene og der står mad fremme hele dagen. Og det virker godt.

Man skal passe på, såfremt der er tale der ikke om ordineret fodring, at være overforsigtig.

At ligefrem lave fodringskema med mindre det killinger fra 1 dag til 8-10 uger vil jeg mene det er spild af tid.
Vej evt. killingen 1 gang om ugen og se blot den tager på, men nu som 13 ugers burde den kunne klare sig selv fuldstændigt.

Kommentar
Fra : Zip4dup2

Dato : 11-10-04 14:47

problemet er at killingen bliver ved med at spise ind til der ikke er mere... og det er lige meget hvor meget mad der står fremme, den er faktisk ved at blive lidt tyk om maven

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 11-10-04 15:00

Hej!

Katte skal have adgang til mad hele dagen/natten. Hvis du foder dem bestemte tidspunkter om dagen vil de spiste til de er stop mætte, og deter ikke sundt for dem.
Hvis de har mad altid spiser de efter behov, uden at proppe i sig.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-10-04 15:36

Såfremt killingen har den ide at den skal spise til der ikke er mere, må du dyrlæge og købe/få et målebærger og så prøve at kontollere mængde af foder den få den vej rundt.

Men den spiser konstant siger du... Har du givet den en ormekur.????? Aflever en afføringsprøve fra den hos dyrlæge og lad den blive testes for orm.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-04 16:02

En voksen kat på 2 kg, er enten undervægtig eller meget,meget lille.

Killinger skal have mad flere gange om dagen, og voksne katte skal som regel fodres 2 gange dagligt, og derudover må de have vand og tørfoder stående til fri afbenyttelse.

En kat , og også killinger regulerer selv hvor meget mad de har behov for.

Nu kommer det også an på, hvor meget du giver den, når du siger den spiser til der ikke er mere.

Katte spiser meget mere end man lige tror, men deres mave er ikke særlig stor, så derfor skal de have så de kan spise hele tiden.
Det kommer også an på foderet. Noget kattemad er ikke særlig godt og næringsrigt, og der vil en kat selvsagt spise mere for at få det den trænger til.

Mange har problemer med, at deres katte vil stjæle mad på bordet o.s.v., men en kat der får mad nok, stjæler ikke

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-10-04 16:07

Der er faktisk en hel del katte/killinger, der ikke kan have maden stående fremme. Vores første kat kunne, men de 3 af de 4 vi har nu kan ikke. De æder også, indtil alle skåle er tomme. De får mad 2 gange i døgnet med tolv timers mellemrum.

Der er en foderanvisning på sækken. Der står (eller burde stå), hvor meget killinger skal have efter alder, og voksne katte står der efter vægt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-10-04 16:16

Dova, jeg tror ikke du har ret i det du skriver. Vores katte får noget af det bedste foder der findes, og de er sultne alligevel. Den ene kan levne af sin mad og ville aldrig stjæle. Han går heller aldrig på bordene. Men de tre andre "støvsuger" først deres egen skål, dernæst jager de helst en af de andre væk fra deres madskål og stjæler det, og bagefter den næste. Men de 2 "evigt sultne" stjæler også fra bordet. Bare der ligger en krumme, er de der. Den 3. leger "støvsuger" på gulvet og fjerner krummer der.
Men den ældste stjæler så snart der er noget fremme. Man kan ikke forlade køkkenet, når man er ved at lave mad. Ikke engang 10 sek. Så sidder han og gnasker i det. Og det er ikke fordi de er syge eller har orm. De er ved dyrlægen mindst en gang om året og bliver tjekket efter over det hele. Og at de får mad nok (læs:for meget) ses på dem. Ingen af dem er tynde, men den ældste er temmelig tyk. Så tyk, at han kun kan åle sig gennem kattelemmen, selv om han er en lille kat.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-10-04 16:23

Dova Skrev:
"Mange har problemer med, at deres katte vil stjæle mad på bordet o.s.v., men en kat der får mad nok, stjæler ikke"

Du har skrevet det før og jeg køber den stadig ikke.

Vores katte har som angivet ovenfor adgang til mad døgnet rundt og de ser da stadig om de(nogen af dem)kan snige sig til at lange noget fra fadet. Og det skulle så betyde at de sulter.???

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-04 16:27

Jamen Jette det kan da godt være du ikke synes jeg har ret i det med mad nok, men sådan har det altså altid fungeret hos mig, og noget tyder jo også på, at når du siger de ligefrem jager hinanden væk for at stjæle fra dem, at de ikke får nok.

Alle mine 5 får mad af den samme skål, og der er aldrig problemer med at de knurrer eller vil holde nogen væk, og de er fuldstændig ligeglade hvad jeg har af mad på bordene, de hopper aldrig derop. Og der er kun en af dem der er tyk. Han er fra et andet kuld, og de 4 er fra samme hold.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-10-04 16:46

Jo, dova, men hvorfor bliver de så nogle små smækfede katte, hvis de ikke får mad nok? De har, på nær den ene, allesammen "hængebug". (overskudsfedt, som dyrlægen så smukt kalder det)
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-10-04 17:19

Dova-> Mine katte (før to, nu kun een) stjæler/stjal begge to. Du skal ikke bilde mig ind at den ikke får mad nok, for det ved jeg at den gør!

Når du skriver som ovenstående, så kunne du jo nøjes med at skrive at DINE katte ikke stjæler. Det lyder som noget af en påstand du kommer med - og altså ikke korrekt, da vi allerede her i tråden er flere der oplever noget andet.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 11-10-04 17:45

Katte skal have adgang til mad hele dagen, det er dog kun tørfodder der må stå fremme hele dagen.
Mine katte får mad når de ber om det, også kyllingben. Dog er der nogen fjolser der ikke ved en skid om katte- mener man ikke skal give katte kyllingben.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-10-04 17:50

Uddybelse af Syllemus indlæg:

Kogte eller stegte kyllinger splinter og smadrer tarmen, hvorimod rå kyllinger ikke gør det. Men så er vi jo på protein nivaeu i knoglens opbyning.

Vores katte eeelsker en rå dag-gammel kylling.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-04 17:59

ja , rå knogler kan en kat sagtens tåle, men når/hvis man giver sin kat stegte eller kogte fjerkræben, og visse fiskeben, så kan da det godt være, at man har en skid forstand på katte, men man bekymrer sig i hvert fald ikke om deres helbred.

Og med hensyn til om katte stjæler eller ej, vil jeg stadig fastholde min påstand, som i hvert fald også katteholdere i min familie/bekendtskabskreds kan nikke genkendende til, efter de har fulgt mit råd om at give kattene mere mad, når de har beklaget sig over deres "tyvagtige dyr".
Jeg har i øvrigt haft katte i større eller mindre antal gennem ca 40 år, og mener sagtens at kunne udtale mig om, at jeg har "en skid forstand" på dem.

dova

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 11-10-04 18:08

Jeg har haft katte i 20 år og har altid givet mine stegte kyllingben og har aldrig haft nogen uheld af nogen art.
Så hvorfor ikke give dem det, når de elsker det. I øvrigt har de godt af at bruge kæberne, og det forebygger tandsten.
Jeg helt enig med, at man ikke må give det til hunde, som du selv nævner- splinter, og kan i værste tilfælde ødelægge tarmen eller de kan få det galt i halsen.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 11-10-04 18:23

Ta den med ro Dova- pas på blodtrykket.
Så længe mine katte elsker kyllingben, og i øvrigt ikke mener at der er nogen fare, vil fortsat give dem kyllingben.
I øvrigt bekymrer jeg mig sku`også om mine kattes helbred.De får nemmelig ikke kun kattemad, men også rå fisk og råt oksekød. Ja, og dog også engang imellem ægte russisk kavar.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-10-04 18:23

Dova, når katten(e), på trods af at de(n) har adgang til mad 24/7 kan man da ikke tvinge mere i dem. Eller give dem mere mad som du skriver, derfor må jeg sige, at jeg intet giver for dén teori.

Og i min verden er man nødvendigvis ikke en bedre katteholder eller klogere på dyret fordi man har haft katte i 20 eller 40 år.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-10-04 18:25

Nu er jeg i for sig skide ligeglad med om man har haft kat i 40 dage eller i 40 år.
Det er stadig en påstand af format, når man vedblivende fastholder at katte der stjæler ikke får nok mad. Det er noget vrøvl Dova!

At det skulle forholde sig sådan kan kun blive en teori. Hvordan forklarer du så, at Jernladyens kat nærmest er for fed?!

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 11-10-04 18:31

Jeg mener nok man får samlet en del erfaring til sig med årene med hensyn til kattehold.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-10-04 18:42

Selvfølgelig gør man det Syllemus. Men at påstå katte stjæler fordi de ikke får mad nok tror jeg ikke på. Jeg har selv haft katte siden min barndom - og der findes mange forskellige kattesind.

Min søsters kat, som nærmere sig en rekord i fedme, har ingen skupler over at hente en rød pølse i en gryde med kogende vand, selvom den lige har spist et overdådigt måltid og næsten ikke kan vralte sig ned fra sofaen. Det er sq da temmelig weird, hvis Dova´s teori skal passe på ALLE katte

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 11-10-04 18:49

Jeg er helt enig med dig Creamygirl også at Dovas teori ikke holder stik.
Selv om mine katte lige har spist, vil de hellere have det vi sidder og spiser ved bordet- det er mere interessant.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 11-10-04 18:58

Da vi fik den første kat for 13 år siden, stod foderet altid fremme, og det administrerede hun fint. Hun spiste faktisk ikke nok, men var en lille tynd pjevs. Så kom vores nuværende ældste løbende til. Han tømte alt hvad der var i skålen i løbet af natten. Da vi kom ned om morgenen, kom der en meeegggeeetttt tynd kat med en enorm kugle om maven. Vi regnede med, at han åd sådan fordi han havde sultet i lang tid, så vi lod maden stå fremme et stykke tid. Men han blev ved. Efterhånden var han ikke spor tynd, men stadig evigt sulten. Og det er han endnu. Det er mange år siden, dyrlægen beordrede maden væk, undtagen til spisetid. Men kattene er altid sultne. 2 timer før spisetid begynder de at plage om mad. For et par år siden kom den ældste (og tykke) ind i køkkenet med kattelemmen om maven!!!!!!!!!!!! Den sad simpelthen fast der. SÅ røg han på skrump. Han fik mindst lige meget foder, men det var skrumpemad. Men han tabte sig ikke meget. Uanset hvor lidt eller meget vi giver ham, så taber han sig ikke. Men han stjæler også alt hvad han kan komme til. Han sidder ikke fast i kattelemmen mere, men han skal stadig vrikke sig ud af den. "De små" æder også alt hvad de kan komme i nærheden af. Hvis vi ikke har kunnet få plads i fodertønden, og kattene har fundet fodersækken, bliver den simpelthen angrebet, til den afleverer sit indhold. Og når de har ædt til de er ved at sprække, kommer de en halv time før spisetid og skriger på mad!!!!!!!!!!!!!!! Jeg tror helt afgjort ikke, de får for lidt mad.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-10-04 19:03

Det gør de heller ikke Jette.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-04 19:46

Syllemus
Jeg kan da så bedrøve dig med, at det slet ikke er sikkert, at du gør dine katte en tjeneste ved at give dem rå fisk.
Det kommer nemlig an på hvilken slags, og i hvor store mængder, idet nogen fiskearter indeholder et stof der hedder Tiamin som kan gøre katte meget syge af mangel på visse vitaminer.

www.bakkely-katteri.dk/fodring_af_katte.htm

Og med hensyn til fede katte, er der lige så stor forskel på dem som på mennesker, nogen bliver det bare selv om de måske ikke spiser særlig meget, det behøver ikke indikere at de får for meget mad.
Hvis man f.eks. fodrer med dåsemad af god kvalitet, skal en kat på 3-4 kg. have ca 450-500 gram foder minimum pr.dag. Det er faktisk en stor mængde i forhold til hvad f.eks. mennesker spiser om dagen. Og det er faktisk mere end der er i en almindelig dåse kattefoder.
mvh dova

Kommentar
Fra : 25

Dato : 11-10-04 19:59

Jeg har ikke det problem, men kattene vil da gerne smage påhundemaden, hvis de kunne komme til det, fremmed mad smager måske bedst (tor de), jo de får da også godbidder både kattene og hundene der er jo mange ting som er ens at både hunde og katte spiser.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 11-10-04 20:01

Generelt kan man jo købe en god sort kattefoder, og dosere efter anvisningen på pakken, dette gælder både til voksne og killinger.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-10-04 20:08

Sammenligningen med fede mennesker og fede katte?!
Tja, nogle mennesker stjæler også uden at det er af nød. Ergo kan nogle katte vel lide af kleptomani!

Blot en ny teori

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-10-04 20:10

Dova linker fra Bakkely... Det siger ALT. Der røg Dova sku´ lige i min sorte bog.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-04 21:59

Taliskoko
Jeg har ingen ide om hvad du mener med din kommentar 20:10

De oplysninger der står der, kan du såmænd også finde andre steder, såfremt du søger på nettet efter "korrekt fodring af katte".
Jeg kender ikke noget til Bakkely-katteri, så for den sags skyld, kan din bemærkning lige så godt tolkes, som om at du er en eller anden Katteavler med et horn i siden på en konkurrent.

dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-10-04 22:13

Hvad årsagen er til mit udbrud er denne sag irrelevant. Jeg konstaterede blot hvor du hentede dine oplysninger og jeg bifalder absolut ikke stedet og dets holdninger til racekatte avl, og således heller personer der benytter sådanne steder. Længere er dén ikke.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 11-10-04 22:30

Dova
Det er ikke særligt tit jeg giver mine katte rå fisk, kun når vi selv skal have fisk og det er ikke så tit, og så får de gerne hovedet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-04 23:10

Syllemus
Det skulle de heller ikke tage skade af, hvis det er sjældent.

Taliskoko Jeg synes da at det i høj grad er relevant hvad årsagen til dit udbrud var.
Og synes det er en lidt underlig reaktion, at fremture med, at man "ikke bifalder personer der benytter sådanne steder".
De oplysninger der her drejer sig om, er i hvertfald korrekte nok, og hvis du gider, kunne du sikkert finde de samme på en side som du "bifalder".

Creamygirl
Tror du så også på Erasmus Montanus' "logiske" slutning om at "Mor Karen er en sten"

dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-10-04 00:50

Nej, det gør jeg ikke Dova, men jeg tror derimod, at du endnu en gang bare vil have ret, og det er så dræbende at modsige dig. Os med katte der stjæler og som samtidig ved hvad de indtager af føde fejer du bare væk, som de rene idioter.....din stil er uklædelig og jeg forstår ganske enkelt ikke, at du ikke selv kan 'høre' hvor åndssvag din påstand er.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-10-04 01:16

Creamygirl. Om du føler dig som idiot over mine kommentarer, kan så kun stå for din egen regning. Jeg har i hvert fald ikke kaldt dig sådan.
Mine kommentarer bygger på de fakta og kendsgerninger, som jeg 100% kan stå inde for ud for egne erfaringer,
og det ville da være mere mærkeligt, at jeg måske ville påstå, at det store antal katte jeg har haft gennem tiden skulle være helt anderledes end andre katte.
Så kan du kalde mine påstande åndssvage eller hvad du vil, men sådan har jeg altid oplevet det med hensyn til om katte stjæler.
Og det har ikke noget at gøre med at ville have ret, eller at min stil er uklædelig, det er den måske for dem der ikke lige er enige, eller tror det bare er noget jeg sidder og fyrer af for at spille smart

dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-10-04 01:20

Jeg mener det er en åndssvag påstand - og jeg mener du unødvendigt påfører andre katteejer en fornemmelse af at du meget bestemt VED vi ikke fodrer vores katte nok.

Bavl fra ende til anden

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-10-04 01:34

Jamen det er din mening, og den har du da lov at ha' , men noget tyder alligevel på, at du kom i tvivl og alligevel overvejede om der er noget om snakken Og det håber jeg da der er flere der gør. Men måske skal det så også med, at det muligvis har noget at gøre med at lære kattene, at alt hvad der kan spises ikke nødvendigvis er bestemt som kattefoder. (I de tilfælde hvor misser selv har en skål mad til at stå til rådighed, altså)

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-10-04 01:54

Du kan ikke tage mere fejl. Hvis der er noget jeg ikke er - så er det i tvivl.
Gider du lige tænke før du taler. Dette er Danmark år 2004. Mon ikke de fleste huskatte får så rigeligt at æde?!

Desuden trækker du jo i land nu. Du skriver pludselig noget om at lære kattene at ikke alt kan og skal betragtes som kattefoder. Det kunne du have lagt ud med i stedet for dette.......

Citat
Mange har problemer med, at deres katte vil stjæle mad på bordet o.s.v., men en kat der får mad nok, stjæler ikke

Noget du påstår og som du ikke har en skid belæg for. Derfor gør du dig til bedrevidende for en lille flok, som du sikkert troede ville falde for dine erfaringer uden at sætte spørgsmålstegn ved dine udsagn.

At du bygger dine kommentarer på de fakta og kendsgerninger, som du 100% kan stå inde for ud for egne erfaringer, giver jeg ikke fem potter pis for.

Dokumenter at du har ret med relevante links - eller begræns dine udsagn til at gælde dine egne katte, og ikke ALLE katte i dagens Danmark.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 12-10-04 11:46

Creamy, jeg er med dig i den her latterlige påstand, om at VI fodrer vores dyr forkert.

Kommentar
Fra : Zip4dup2

Dato : 12-10-04 13:45

Jeg tror mit spørgsmål endte lidt på et sidespor. Nullerbullerpige skriver at maden skal stå til fri afbenyttelse men jeg mener at have hørt at det mister næringstoffer? Men det nytter alligevel ikke da killingen æder til der ikke er mere og begynder derefter at tigge. Man får jo helt dårlig samvittighed.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 12-10-04 13:59

Hej Zip4dup2. Nej det er desværre det der ofte sker, at tråden ender i en helt anden retning en først antaget.

Men er du så meget i tvivl så konsultér en dyrlæge og få en foder-måle kop og få katten testet for orm.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 12-10-04 16:22

Hej Zip4up2.
Da din killing åbenbart ligener flertallets katte, vil den ende med at blive en smækfed syvsover, hvis du lader maden stå fremme. Jeg vil anbefale dig at læse foderanvisningen på sækken omhyggeligt. Hvis du ikke bliver klogere af det, (det gør man ikke altid) så ring og spørg dyrlægen/veterinærsygeplejerskerne.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-01-05 22:20

Er din killing blevet stor nu???? Fandt du ud af, hvor meget den skulle have at spise???
Hilsen Jette