/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Priser på mad, spiritus, cigaratter m.m.~
Fra : Marialise
Vist : 6158 gange
40 point
Dato : 11-10-04 01:04

Jeg har stillet spørgsmålet en gang. Men mangler måske nogle gode råd generalt ?? Og fandt ikke ud af om man kan købe almindelig spiritus som f.eks. rom, baileys, cognag i Tyrkiet, Alanya til rimelige priser. Men tager også meget gerne mod gode råd om spisesteder, sølv/guld, make-up, parfume og lignende.

På forhånd mange tak for svaret :)

Maria

Accepteret svar
Fra : makholm

Modtaget 40 point
Dato : 11-10-04 06:03

Hejsa

jeg er lige kommer hjem der fra vi bode på et hoteld der hed Green beatch i alanya lige ved kleopetra stranden

det med de hænte mærker skal du købe i lufthavnen 1: de er ikke ret meget billiger der nede hvis du finder dem 2: jeg havde købt en 1L bailey´s der nede som vi ville nyde når vi kom hjem . men vi fik hul på den dernede og den smagte slæt ikke som den skulde =gammel caco mælk det snakkede vi så med gauiden om og han fortalte at stort set alt havd vi så af kente mærker var kopi også selv om det var (så ud som orginal indpakning) min kærste købte også nogle parfume de kostede godt nok kun 5 euro ofr en stor 1881 og den belv pakket ud på hotellet og tester efter 2 tryk var det ikke mere duft i den det var kun selv røret i flasken der var parfume i ellers var det vand efter de oplevelser er alle vare vi fik med hjem blevet testet på stedet . og retumeret med det samme hvis det var svindel det tager nogle timers diskution men det må man tage med

ang juveler så har vi gentagende gange hanlet med Tifanyes ( juveler ) den ligger ikke rat langt fra havnen
men sæt dig ind i en taxi og sig du skal til juveler tifanyes så koster der en 20kr
den vare du får der er ok vi har fået undersøgt vores ringe / kæder og de holte det der var blevet låvet
de har også en butik på strøjet i kbh for godt 1 år siden havde jeg købt et guld ur i ved tifanyes i tyrkiet
den havde jeg så sendt til tifanyes i kbh for at få reppet og det var der ikke nogen problem i så dem kan jeg varmt albefale

det med spisesteder skriver jeg lidt om i aften... men jeg kan huske en der hed "ottomann hous" det var regtig godt

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 11-10-04 08:34

Hej Maria,

Hvor skal du bo henne i Alanya?
Jeg var dernede i aug, og boede på den "anden" strand dvs. ikke Cleopatra stranden, så jeg har måske lidt fif til dig..

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 11-10-04 09:22

Hej Marielise

Har lige været i Alanya 2 uger her i sommer. På dit spørgsmål om spiritus, må det være et lunkent tja... - du kan godt købe spiritus, men ikke til rimelige priser (efter min opfattelse). Hvis du køber deres lokale spiritus, kan du typisk få det til priser omkring dansk niveau, mens mærkevarespiritus (som Bailey, Bacardy osv.) typisk er 30- 60 % dyrere end i Danmark.

Til gengæld kan du købe OK øl til fornuftige penge - det gælder også på restaurationerne, hvor det meget typisk (hele vejen langs havnen) koster 1 Euro for ½ liter fad (det normale niveau er nok omkring 2 Euro i stedet).

Læder er typisk halv pris af prisen i Danmark, og det smykker er generelt meget billigt - mellem 1/3 og halvdelen af prisen i Danmark (endnu mere, hvis det er de helt dyre smykker). Det er også let at lave en god handel på tøj - det meste af deres kopi tøj er i noget bedre kvalitet end, hvad jeg har set i andre lande. Ønsker du den ægte vare, kan det også fås - under halv pris af prisen i Danmark - det sværeste er måske, at gennemskue, hvad der er ægte, og hvad der er kopi, for en del af kopierne er i virkelig god kvalitet.

Spisesteder - du spiser generelt godt i Tyrkiet. Priserne er OK - typisk 80 - 90 kroner for et godt måltid mad - og så er der rigeligt. Det bedste ved Alanya er måske deres Pickup service. Det foregår ved, at du går ned til hotellets reception og får dem til at ringe (eller ringer selv) til restaurationen. Der går så typisk 10 min., så bliver du hentet, og bragt derud, hvor du vil spise. Når du så er færdig, beder du om regningen - og om en bil hjem. Så kører de dig hjem til hotellet igen (eller sætter dig af i byen). Transporten er gratis (en femmer i drikkepenge er altid velkommen). Prøv f.eks. Panorama. Det er en restaurant, der gør mest i grillmad. Maden er OK, men det bedste er udsigten. Den ligger halvvejs op af bjerget mod piratborgen, og tag derop ved aftenstid, så du kan se solen gå ned over byen, bådene sejle omkring klippen osv. Det er simpelthen bare en superflot baggrund til et godt måltid mad !

Du kan evt. læse lidt mere om Alanya på min hjemmeside under rejser ( http://www.laursenhus.dk/index_solrejser.htm ) - klik på Tyrkiet.

God tur

PS: Glem parfume, men giv dig selv en oplevelse på Tyrkisk Bad - så er du så ren, og dufter så godt, at det ikke behøves - og det er sjovt at prøve !!!!

Godkendelse af svar
Fra : Marialise

Dato : 11-10-04 22:26

Tak for svaret makholm.

Og også tak for opmærksomheden fra bigdane. Og mange tak for svaret fra Erling. Jeg glæder mig ekstra meget til ferien med alle de rode råd og søde hilsener jeg har fået fra jeg allesammen.

Kærligst

Maria

Kommentar
Fra : makholm

Dato : 12-10-04 22:24

hej igen

så har jeg fået kigget lidt i mine notater med hensyn til spisesteder

det bestested vi prøvede var Ottomann hous der fik vi en meget speciel for ret med 8 tyrkiske specilateter og osecmanisk pande til hovedret jeg kan hun sige en ting.... det skal prøves den ligger ca hvis man går end at gaden der går langs kleopetra stranden mod borgen og forsætter lige ud når stranden slytter ved borgen så kommer den på højer hånd

jeg kan også anbefale Joseff plas (adana kebab) og så laver han nogle vilde gode bøffer

den ligger ikke ratlangt fra den juveler jeg snakkede om som begge ligger på den side der der er ud i mod havnen / borgen i forhold til hovedgaden

og så lige et andet fif når i skal veksle penge så gør det dernede og lad være med at bruge euro (vi oplevede gentagende gange at man ikke får så meget for pengene hvis man bruger euro vi havde bare en stak danske 100 kr sedler med
som vi vækslede dernede og det eneste regtige sted at veksle penge er på PPT som ligger på Hovedgaden den side som vender op i mod borgen det får du den beste kurs og hvis du skal i bazzaren for at handle så kan du let bruge danske kroner der og husk så at hvis du køber noget og han siger eks 100kr og du køber det så har du giver dobbelt så meget for det som du kunde få det til så kan du rolig byde 50kl og evt købe den til 60 kr men på resturanter bruger man tyrkiske penge
så lad være med at bruge EURO....