/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjælp til fuchsia
Fra : binky
Vist : 1057 gange
40 point
Dato : 10-10-04 20:04

Vi har i år købt en del forskellige fuchsia, som er blevet meget store. Kan de mon overvintre i et haveskur, for ellers må vi have dem i baggangen, og der er varme på. Jeg ville også gerne have anbefalet en bog om fuchsia, for det vi købte var små pinde til 15 kr. stykket, og det var ikke til at se, hvad det blev til, og nu er de som sagt blevet meget store, og det værste er, at vi er blevet fuchsiafans.
Håber på hjælp inden frosten kommer.
mvh
binky

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-10-04 20:16

Det er også nogen flotte planter.
Du kan læse mere om dem på
www.dfs.fuchsia.dk/

http://fuchiasax.cjb.net/

Der bor en et lille stykke fra mig, han har flere hundrede af dem. Og han opbevarer sine i kælderen. Tror ikke de kan være et sted med frost.
Så skal de pakkes godt ned i hvert fald.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-10-04 20:17

Ups
det skulle være http://fuchsiasax.cjb.net/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-10-04 20:18

Nej altså, den første er også forkert

www.dfs-fuchsia.dk/

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 50 point
Dato : 10-10-04 20:34

Hej binky

Jeg har prøvet at lade dem overvintre indendørs. Det lykkedes ikke for mig, da jeg ikke har nogle kolde rum. De voksede sig simpelthen ihjel. De skød til stadighed nye skud alle steder. Skuddene blev ikke grønne med forblev hvide. Så var der en gartner der sagde til mig, at - inden frosten kom - skulle jeg klippe den lidt tilbage, og studse rødderne lidt, og så grave et stort hul på ca. 60 cm dybde. Lægge alle fuchsia'erne ned i hullet og kaste jorden på igen. Her skulle de så ligge, til jeg igen var sikker på, at forårets nattefrost var overstået. Jeg kan fortælle dig at det er lykkedes. Vi har nu de flotteste og store opstammede fucsia. Denne vinter er det 3. år jeg gør det. Lidt besvæligt, men absolut besværet værd.

Held og lykke

Franksp

Kommentar
Fra : larsolie

Dato : 14-10-04 12:07

Hej Binky

rådet fra Franksp er rigtigt godt. det kan også anvendes med stor succes til dahliaer, også kaldet georginer.
Hvis du nu ikke gider det arbejde med at grave et hul, så er løsningen at overvintre fuchsia i et rum på ca. 7 graders varme og helst ikke over 12 grader. Vandingen skal være meget sparsom. Når skuddene evt kommer i vækst når det bliver forår pga det ekstra lys og varme der tilstrømmer rummet, skal du igen være meget sparsom med gødning og vand, ellers bliver det én ikke ret køn fuchsia du får ud af det.
Jeg kan kun kalde mig selv for hjemmegjort ekspert, så hvis du vil have rigtig ekspertviden skulle du kontakte gartneren på Egeskov slot på FYN. Her har de Fuchsia som er så store som træer!! og som har overvintret i 40-50 år

hej

fra lars olie

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 17-10-04 19:51

nogle garnerier tilbyder mod et lille beløb at opbevare og passe planter frostfrit og gøre dem forårs klar til foråret....I hvertfald er der sådan et sted her på fyn....

Godkendelse af svar
Fra : binky

Dato : 29-10-04 16:41

Tak for svaret Franksp.
Vi har ikke mulighed for at overvintre dem i vores udhus på grund af pladsmangel, så vi prøver dit råd. Tak for det.
mvh
binky