/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
ang. guldfisk i akvarie
Fra : SACA2
Vist : 3890 gange
50 point
Dato : 10-10-04 18:06

Jeg har fået mine 5 små guldfisk ind for at overvintre i et akvarium på 70 liter. Jeg er tivl om, hvilke planter der er bedst når jeg ikke bruger varmelegeme og hvor mange jeg skal købe...hvordan sætter man dem i akvariet???

Accepteret svar
Fra : jspi

Modtaget 60 point
Dato : 10-10-04 18:13

Hej SACA2

Du behøver ikke varme til guldfisk, men til gengæld er det meget vigtigt med en pumpe idet guldfisk sviner ret meget. Hvis ikke vandet renses så vil der hurtigt opstå en ophobning af nitrit og nitrat, og dine fisk vil dø af forgiftning.

Med hensyn til planter, så er spørgsmålet om du overhoved skal invistere i nogle. Guldfisk har det nemlig med at æde dem. Jeg har set at nogle benytter kunstige planter for syns skyld, så måske skulle du tænke i de baner.

Du kan prøve at gå ind på www.aquaforum.dk Jeg vil tro at du kan finde noget om emnet her, ellers kan du spørge derinde.

MVH jspi

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-10-04 18:52

Hvorfor har du taget dem ind?? Er havebassinet ikke dybt nok??
Mvh dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-10-04 19:10

Mit havebassing er 60 cm på det dybeste sted og mine fisk har altid overvintret ude, uden tab. Det kræver blot en luftpumpe med luftsten (på det dybeste sted), som naturligvis kun behøver at køre når der er frost.
Min luftpumpe er anbragt under en omvendt spand og bliver startet så snart den første ishinde kommer på bassinet.
Hvis du ikke har denne luftpumpe vil gas fra forrådnelse snart tage livet af fiskene.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 10-10-04 19:22

Det link jeg fik af jspi kan jeg ikke bruge...det koster 299kr at blive medlem og stille spørgsmål..
til dabj...jeg har taet fiskene op da jeg har læst at der skal til 80 cm vanddybte til..Det kan godt være at du gør noget andet, men nu er mine guldfisk altså indenfor...
Kan nogen her mon hjælpe mig med mine ????
Jeg tror at de gerne vil have nogle panter at gemme sig i...eller????

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 10-10-04 20:19

Som dabj skriver, er det ikke nødvendigt at tage sine guldfisk ind om vinteren. Det prøvede jeg for 6-7 år siden. De døde hele bundtet, da jeg satte dem ud igen om foråret, selv om jeg var hele dagen om det. Mit basin er endda kun 60 cm på det dybeste.
Om vinteren placerer jeg en flamencokasse med bunden i vejret. Sådan en der har været agurker (kan fås i alle supermarkeder) Jeg har skåret 4-5 små huller i bunden, så der kan komme ilt til. Jeg kører også med en lyftsten og med en pumpe til springvand. Jeg har bare taget dysen af, så vandet bare plasker ned på overfladen. Det skal fryse meget hård og meget længe, førend overfladen lukker til. Skule det ske, hugger jeg med en økse et hul i isen, og fjerner så meget vand., at der kommer luft mellem overfladen og isen. Så fryser det ikke til igen. Luftlaget isolerer. Husk så, at når vandets temp. er under 7 gr. skal du stoppe med fodringen. Fiskene vil godt nok spise alt det foder du giver dem, men de kan ikke fordøje det, så det passerer lige igennem dem, og er med til at forurene vandet. I dag er mine fisk 6-7 år gamle - hos mig - Jeg har ikke mistet én eneste, og de er meget store og flotte. Endvidere er de fleste håndtamme. Når stikker min hånd ned i vandet kommer de svømmende og lægger sig i min hånd, til stor morskab for mine børnebørn.

mvh
Franksp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-10-04 20:23

Du skal bare sørge for, at de ikke får det for varmt.
Og hvis du synes de skal have noget at gemme sig i, så "byg" noget af sten, eller nogen kunstige planter, for ægte vil kun holde i få dage.

Og husk god rensning af vandet.
Det vigtigste når du skal have dem ud igen er, at de gradvis vænnes til temperaturforskellen.
mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-10-04 20:45

Skift 1/3 del af vandet hver 14`dag.
Ingen kunstig lys.
Luftpumpe døgnet rundt.
Ingen varme.
Hvis du VIL have planter i så prøv med vallisneria og vandpest, der begge er ret hårdføre.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 10-10-04 20:50

Til dabj.
Tænk jeg har før fået rådet om at der skulle være lys...hvordan kan det være at du ikke mener det.??.

Kommentar
Fra : SACA2

Dato : 10-10-04 20:53

Hvor køber man iøvrigt kunstige planter...der ligner rigtige vandplanter....
Og kan rigtige vandplanter leve uden varmen???

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 10-10-04 21:14

Hej SACA2

Du kan godt blive medlem af aquaforum gratis, men der vil så være ting du ikke får som f.eks en mailadresse o.lig.

Du kan købe kunstige planter hos de fleste dyrehandlere der sælger akvariefisk. Og hvis du bor i nærheden af Kbh kan jeg anbefale dig Planteimporten. De har også rigtig mange levende planter. Du kan også købe via deres hjemmeside www.planteimporten.dk, her kan du købe online.

De fleste akvarieplanter kan tåle at være i et uopvarmet akvarie, for vandet får jo mindst stuetemperaturen. Men spørg inden du køber, så er du på den sikker side

MVH jspi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-10-04 23:12

I akvariebutikker kan også købes vellignende plasticplanter,

Men rigtige planter kan sagtens tåle det uden varme.

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 11-10-04 12:33

Det med lyset kommer sig af at guldfisk skal "overvintre" nærmest gå i hi og nedsætte deres cyklus med hensyn til bevægelighed og indtagelse af foder.
Der er jo heller ikke lys i bassinet og dagene bliver kortere og kortere
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : SACA2

Dato : 11-10-04 16:18

Tak for svaret jspi.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 11-10-04 18:02

Selv tak, jeg håber at du får fornøjelse af det