/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
hvad er der galt med min maxi??
Fra : buitenhuis
Vist : 1183 gange
100 point
Dato : 10-10-04 16:45

Min puck maxi er svær at starte og der er hele tiden lidt olie eller benzin på min tændrør når jeg tager det ud.
kan jeg have puttet forkert olie i min benzin, siden den køre så dårligt??
Kan tændrøret være kaput??

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 10-10-04 16:55

Det kan snyde med de olier, men hvis der står 2 takts, eller 2 stroke, og bagpå står nogle eksempler på blandingsforhold, feks. 3%=xxx, så er den god nok.
Tændrøret kan være olieret og vådt, når du har prøvet at starte mange gange, motorens tilstand kan kun ses efter nogle minutters kørsel, hvor du stanser og skruer det af.
At den har svær ved at starte kan skyldes mange ting: Dårlig tænding, forkert dyse, schookeren står lidt åben, osv.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : buitenhuis

Dato : 10-10-04 17:05

Hej Palle.
Min knallert har kørt dårligt efter jeg er begyndt at bruge en anden olie i min benzin. den er grøn og hedder
Optimal totaktsolie. Delsyntetisk. jaso fc, iso-l-e-gd (global gd) api tc (tsc 3).
den jeg brugte før hed 2-t way.
Jeg syntes at kunne se at jeg måske har puttet alt for meget af denne olie i min benzin, kan det skyldes at den ikke vil køre???

Godkendelse af svar
Fra : buitenhuis

Dato : 10-10-04 17:08

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-10-04 17:33

Ja det er en højtydende 2-taktsolie, mest beregnet til racing o.l. det kan være et problem at køre med racingolier, da din motor ikke kommer op i så høj temperatur, hvor olien da vil forbrænde, det gør den ikke i din, men sætter sig mere som et olielag i udstødning og tændrør.
Men ellers er det godt at køre med delsyntetisk, og endnu bedre med fuldsyntetiske olier.
Jaso er ikke navnet på olien, der sælges af flere forskellige firmaer, med deres tilsætningsstoffer i.
jaso: JASO Japanese Automobile Standards Organization

Nu skal en Maxi heller ikke køre med 4-5% blanding som i gl. dage, men 2,5-3%.
Så løsningen må være at blande en ny portion med alm. 2-taktsolie med ca 2%, og hælde oveni.
Så kan det godt være den stadig går lidt mærkeligt, indtil du blander igen.
Olien kan du give til en med tuncylinder, eller hvergang du blander, bruge 1% af,+2% af alm. 2-takts.
VH Palle Hansen

http://www.super-moto.dk/q8olis.htm
Exceeds API TC, JASO FC
Available Pack Sizes: 1L

Beskrivelse
Fuldsyntetisk 2-taktsmotorolie til moderne højtydende scootermotorer, som anbefales fortrinsvis til højtbelastede typer af totaktsmotorer i scootere, der kører under vanskelige forhold som konkurrence-, off-road- samt langturskørsel.

http://www.scanoco.dk/2StrokeMotoSyn.html

Kommentar
Fra : buitenhuis

Dato : 10-10-04 19:03

Hej palle.
Så fik jeg skiftet benzin og olie og det hjalp. Nu startet min maxi igen hver gang. Dejligt. Tænk at lidt olie kan lave så mange problemer.
1000000 tak for hjælpen.....igen igen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-10-04 19:40

Selv tak.
Det er sådan med gl. knallerter og kvinder, de skal have nyt brændstof på en gang imellem, eller de skal skiftes til nye modeller.
VH Palle Hansen