/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundekennel, til en brun labrador
Fra : Franksp
Vist : 2865 gange
11 point
Dato : 09-10-04 21:09

Er der nogen der kender adressen, evt. telefonnummer på en god og virkelig seriøs hundekennel, hvor jeg kan købe en BRUN labrador.
Jeg skal ikke have den før til næste sommer - altså omkring maj - juni måned 2005. Der går jeg som 60-årig på rigtig pension. Min kone og jeg, har i mange år ønsket os en hund, men har syntes det var synd, at ha' hund når vi begge arbejdede, nogen gange længe.
For en måneds tid siden, var der en kollega der sendte mig en avisartikel med billeder af en brun labrador. Det er den smukkeste hund jeg har set.
Jeg vil ha' en hund jeg skal gå til træning med. Også for min egen skyld, når jeg pludselig skal være pensionist. Skal det være en dame eller herrer. Jeg bor i hus, og har en temmelig stor have. Håber på at nogen hundevenner kan/vil hjælpe mig.

Mange venlige hilsener
Franksp (FYN)

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 09-10-04 21:46

Hej

Du kan prøve at kontakte Preben Gram. Limfjordsgade Gjøl. Åbybro. Han opdrætter virkelig gode lab under DKK. Hans kennel hedder kennel Gjøl. Jeg har ikke lige hans tlf. hos mig men jeg er sikker på at du vil kunne få den hos DKK

Med venlig hilsen

Nusta/Dorthe

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-10-04 21:49

Hej nusta

Ved du om han har brune labrador. Kender du dem? Har du set dem? - Hvis ja, synes du så ikke de er kønne?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-10-04 23:07

Her er et par stykker

www.kirkolaj.dk/
www.apernille.dk/
www.brownhunt.dk/
www.sitecenter.dk/staldmadumbjerg (den ligner mest en hesteside, men de har ogå labradoropdræt, det kommer længere nede på siden om hundene.

Og det er da en køn hund den chokoladefarvede (tror jeg den kaldes) labrador
Om man vælger en han eller hund ? Ja, med en han slipper man da for det bøvl med løbetid.

Man kan jo også få en Formel 1 Labrador.
Lidt mere slank af bygning og noget mindre end alm labrador.
Min bror har en Formel 1 som jagthund, og er vældig tilfreds med den.

mvh dova

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-10-04 23:28

Dova> Formel 1 er normalt en almindelig labrador, som blot ikke opfylder kravet til racens standard. Iøvrigt har jeg adrig set en i brun.

Franksp> Her er et link til labradors hvalpeside, hvoraf det fremgåt hvilke kenneler som har brune labrador's.
http://www.labradorhvalpeliste.dk/
Jeg synes iøvrigt også, at den brune lab. er utrolig flot.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-10-04 23:28

Kære dova

Da jeg er helt uvidende her. Hvad er en formel 1 labrador?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-10-04 23:38

qfha
Det er ikke rigtigt det du skriver om formel 1 labrador.
Det har noget med afstamningen at gøre, hvorvidt det er en formel 1. De er opdrættet fra en speciel engelsk/irsk linie.
Og må kun kaldes formel 1, såfremt dens aner kan føres tilbage til en sådan.

www.labrador-retriever.dk/sider/f_historie.html

mvh dova

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-10-04 23:42

Traditionelt kan man betegne det sådan, men det er ikke den virkelighed som eksisterer idag. Disse field trial linier ser vi ikke meget her i landet.

Idag er 99% af danske formel 1 blot en meget lille udgave af en labrador, som pga. dens lidenhed kan bevæge sig ret hurtigt, heraf navnet.

Enhver race har en såkaldt standard, en slag facitliste for hvordan hunden bør se ud. En formel 1 (som blot er et slangudtryk) kan ikke opfylde kriterierne for en racehund.

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 10-10-04 00:26

Hej Igen

Jeg har set Prebens hunde og de rigtig kønne, men jeg er ikke 100% sikker på at han har nogle i brune. Men prøv at ringe til ham.

Med Venlig Hilsen

Nusta/Dorthe

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-10-04 07:44

Nusta> Havde du ikke lige set dem

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 10-10-04 10:13

Hej

Kontakt evt. Jens Erik Sønderup, tlf. 66 12 03 23, han er dyrlæge i Odense og opdrætter labrador. Han kan hjælpe jer med at finde den helt rigtige hund, når den tid kommer.

Karin

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 10-10-04 12:43

Hej Qfha.

Ja jeg har lige set dem. Men jeg studerede dem ikke indgående og jeg må indrømme at jeg så ikke efter hvor mange han har og hvad farve de havde. Jeg så bare på et kuld hvalpe han havde. Jeg var ikke på besøg for at se hans hunde. Jeg skulle bare hente hans datter for at køre hende til fodbold.

Det er en familie kennel med et par avls tæver eller tre. Den jeg så var sort. Men jeg er ikke klar over hvordan farver nedarves om en sort kan få brune hvalpe. Jeg har da set at de både kan få sorte og gule. Men om de så er ægte har jeg ikke den fjerneste idé om. Jeg må indrømme at jeg går mest op i den race jeg selv avler.

Med venlig Hilsen

Nusta/Dorthe

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 10-10-04 12:44

Hej igen.

preben Grams tlf. 98277509

Hilsen

Dorthe

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 10-10-04 14:42

Hej nusta, det er ikke så svært at svare på, idet det fremgår af racens hvalpeside, at Preben ikke har andet end sorte hvalpe.

Kommentar
Fra : nusta

Dato : 11-10-04 10:09

Ok den har jeg ikke lige set. Jeg var ikke klar over om han havde en. Men jeg har lige et spørgsmål. Hvordan med farverne. Kan sorte kun få sorte eller hvad?

Med venlig hilsen

Nusta/Dorthe

Accepteret svar
Fra : mapse

Modtaget 11 point
Dato : 11-10-04 13:47

Hej. Kennel Apernille, som ligger på Fyn, ved jeg som regel har brune lab'er. Kennel Brownhunt som der også er henvist til længere oppe mener jeg kun sælger til folk, som virkelig vil arbejde med hundene, sweiss o.lign - hendes hunde er så vidt jeg ved direkte avlet til at arbejde med. Jeg har selv en brun lab - og de ER smukke - men generelt så synes jeg at en labrador er en smuk hund, og det vigtigste må stadig være sindet - men kan man få det hele så er det jo fint. M.h.t. han eller hun, så tror jeg det en smags sag. Jeg har altid haft han-hunde, men lige præcis med ham vi har nu ville jeg nogle gange ønske at han havde været en tæve. Jeg tror en tæve er nemmere at opdrage - hun skal ikke prøve så mange kræfter af som en hanhund. Men så har man selvfølgelig løbetiden ... der er fordele og ulemper. Jeg ville nok næste gang også vælge en hanhund, selvom de er lidt stride engang imellem. Held og lykke med jagten på den helt rigtige hund.
Mange hilsener
Mapse

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 11-10-04 21:22

Hej mapse

Jeg har lige været inde på deres hjemmeside. Sikke nogle smukke hunde. Jeg vil se om jeg ikke allerede i denne uge kunne få tid til at besøge denne kennel. Man kan jo godt være i god tid, selvom jeg ikke skal have hund før til næste sommer

http://www.apernille.dk/

Tak for henvisningen.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 12-10-04 09:57

Hej Frank.

Jeg tror det er utrolig vigtigt at være i god tid. De gode hunde er der rift om, du kan ikke forvente at få en hund med det samme. Så jeg tror det er en god ide at kontakte dem nu og sige hvad det er I gerne vil have. JEg kunne forestille mig, at de også gerne vil lære jer at kende som mennesker inden de sender en lille hvalp videre til jer. Endnu engang held og lykke med det - jeg håber det lykkes for jer at finde den hund I gerne vil have - og den er heldig at den ikke skal være alene hjemme.
Mange hilsener
Mapse

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 13-10-04 19:27

Tak for svaret mapse.

Også tak til alle andre for virkelig gode besavrelser. Når jeg har fået min hund, til næste sommer, skal jeg nok vende tilbage og fortællejer om det.
Jeg glæder mig enormt. Jeg har lige været ovre hos mine børnebørn i 3 dage. De blev helt ellevilde, da de hørte morfar skulle ha' hund, når han holdt op med at arbejde.

De venligste hilsener

Frank