/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
ekstra næring til killinger
Fra : liseaa
Vist : 3629 gange
50 point
Dato : 09-10-04 17:08

Hejsa!
Jeg har fået et kuld på 6 killinger og de er begyndt, at spise ved siden af dieningen.
Det er et stort kuld og jeg vil gerne have så gode store og sunde killinger som muligt. Hvad spæder man op med af F.eks vitaminer og kalk.??? Deres alder er ca. 4-5 uger. De vil ikke have mælk eller fløde!!
Hil la.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-10-04 17:18

Hej med dig!
Killinger skal fra 5 ugers alderen tilbydes et killingefoder, som du i starten spæder op med vand. Hvis du køber det hos en dyrlæge eller i en dyrehandel, hvor du får god rådgivning, behøves kattene ikke andet foder.
katte må ikke få hverken mælk eller fløde, det kan de simpelthen ikke tåle - heller ikke voksne katte. Tilgengæld skal de altid have adgang til frisk vand.

God fornøjelse med dine Killinger!

Vaxen!

p.s. Det kan også være en god ide at lade moren spise killingefoder, i det killingerne da også får mere næring gennem modermælken.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 09-10-04 18:05

Du skal blot som vaxen skriver præsentere killingerne for killingefoder i en eller anden afskygning. Her bruger vi RC og Hills blandet sammen. En anden gang er det også godt at morkatten får både alm foder og killingefoder et par uger før fødslen.

Mht. mælk og fløde kan du bruge modermælkserstatning, meeeen såfremt killingerne er sunde og raske burde det ikke være nødvendigt. Rigtig mælk og fløde er fy fy skamme skamme... Det hører tegnefilmen til.

Husk at du ikke nødvendigvis får større og sundere killingerne af en bestemt opskrift. Det er et pattedyr og naturen har sin gang, nøjagtig ligesom med mennesker. Der er både tykke og tynde.

Men de burde veje omkring 500-600 gram.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-10-04 18:11

Det er voksne katte, der ikke kan tåle mælk, på grund af, at det indeholder laktose , som de ikke kan nedbryde, derimod kan de godt tåle surmælksprodukter og behøver dem, da de ikke som hvis de levede i natur har adgang til at spise knogler, hvorfra de kan få kalk, se selv dette link om det, under "kuldydrater" http://bakkely-katteri.dk/fodring_af_katte.htm
Killinger kan godt tåle mælk, men altså kun sålænge de er killinger, da dine ikke vil have mælk, kan det dog godt være at de vil have surmælksprodukter, jeg kan huske at mine var glade for hytteost.
Husk at fløde og fløde 9% er et mælkeprodukt og ikke et surmælksprodukt.
Du kan iøvrigt få noget, der hedder kattemælk, et whiskasprodukt, uden laktose, der er beriget med vitaminer og særdeles veleget til killinger, det smager helt anderledes end alm mælk, så måske kan de lide det.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 09-10-04 18:47

Min voksne kat får sin kalk ved at spise lidt cremefraiche hverdag, jeg ved at mange katte godt kan lide A-38, - og jeg tror det er godt at vende dem til det fra små, evt blande det i noget andet foder. Ihverfald SKAL de have kalk. Se min kommentar og linket ovenover om det.

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 10-10-04 21:22

De skal have torskerogn med mælk....

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 11-10-04 08:53

vend en æggeblomme med i maden

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-10-04 11:08

Meningerne er så tydeligt delte om, hvordan man fodre en kat!

jeg vil henvise til denne side, for at belyse emnet yderligere: http://www.netdyredoktor.dk/Tema/Tema_Kat_Fodring_af_killinger/tema_kat_fodring_af_killinger.html

Bemærk, at det er vigtigt IKKE at give kattene ekstra vitaminer, mineraler og kalcium, når de får killingefoder.

Jeg kan godt se, at rådene er mange og forskelligartede, så måske du skulle kontakte din dyrlæge - han/hun ved med sikkerhed, hvad kattene har bedst af. -Han/hun er jo den, der ser konsekvenserne af forkert fodring.

God fornøjelse med dine små

Vaxen

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 50 point
Dato : 11-10-04 15:05

Vaxen- vi kan da godt blive enige om, at hvis killingerne får speciel skræddersyet killingefoder, hvor alt er inkluderet behøver de ikke, må de ikke, få ekstra vitaminer og calsium.
Derimod kan vi ikke blive enige (jeg læser alt jeg kan få fat i om katte og prøver det) om mælk/mælkeprodukter, som jeg har givet mit besyv med ovenfor. Alle katte, store som små behøver calsium, hvordan er så en anden sag.
Jeg har dog sagt noget forkert, jeg forslog, fordi disse killinger ikke kunne lide det, evt at blande noget mælke/surmælkeprodukt i maden, det er forkert, de må ikke få kød og mælketing i samme måltid, af hensyn til maven.
Her er der lidt mere læsestof:
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/docs/020b4569707de5e1c1256f030027181a
Kost til killingerne efter opflaskning (alder ca. 3-4 uger) kan eksempelvis være:
· Killingemad på dåse.
· Tørfoder til killinger opblødt i vand (håndlunkent).
· Torskerogn eller kogt fisk, moset ud og uden BEN.
· Babymad på glas, f.eks. fiskemos, oksekød/levermix og lign.

Efterhånden som killingerne bliver større, kan du gradvist skære ned i mængden af vandet, som maden opblødes i.
Som hovedregel er mange små måltider bedre end få store. Optimalt vil være 5-6 måltider om dagen. Men mindre kan gøre det, så man kan passe sit arbejde og få sin nattesøvn.
Et godt råd er ikke at give kød og mælkeprodukter samtidig, da det øger risikoen for mavebesvær.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 11-10-04 15:09
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 11-10-04 15:12
Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 11-10-04 18:14

Hej Mulberry!
godt at vi kan være lidt enige
Min tanke er, at når nu man kan købe et fuldfoder til sine killinger, der indeholder alt, den har brug for uden undtagelser - så er der vel ikke nogen grund til at gøre det mere besværligt for sig selv, end det er nødvendigt . - Med hensyn til mælk i maden, er der jo katte, der tåler laktose, men hvorfor tage chancen når man ganske enkelt kan købe et fornuftigt fuldfoder med det hele hos dyrlægen?
En anden dimension til diskussionen er også, at en kat ikke bare er en kat - der er jo bestemt forskel på, hvad en indekat og en udekat spiser.

Joo, det er en større kunstart at give de små kræ et godt liv - men et fingerpeg til, om man gør det rigtige, er jo at se på katten - leger den aktivt, har den fin pels, klare øjne, spiser og drikker, tisser og har normal afføring og desuden ikke har det store behov for dyrlægevisitter - ja, så er man nok nogenlunde rigtig på den.

Endnu engang vil jeg anbefale liseaa at kontakte en dyrlæge for at få råd og vejledning om pasning af kattene - så er man jo helt sikker.

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : liseaa

Dato : 26-07-05 15:29

Tak for svaret mulberry.
Undskyld den lange ventetid. Det var vist en svipser. Kattene er store sunde og raske og netop på vej ud i den store verden.
Hilsen la.