/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
æblebrændevin
Fra : maskinsnedker
Vist : 4471 gange
100 point
Dato : 09-10-04 17:02

jeg har en del æbler i min have så jeg kunne godt tænke mig at lave calvados. men jeg aner intet om hvordan det skal gøres

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-10-04 17:09

Det første du skal ha' fat i er et destillationsapparat. Og det er ulovligt at bruge et sådant. En af mine venner købte engang et igennem en såkaldt rubrik-annonce. Der stod i annoncen at apparatet var plumberet og derfor lovligt. Han mente dog nok at han kunne fjerne plumberingen. Da apparatet ankom, lå blumben i en lille pose ved siden af og apparatet fungere fortrinligt. Du kan måske købe et fra Norge hvor 50% af befolkningen brænder sprit.
Dernæst skal du have fat i en saftkoger. De kan købes mange steder. Så en for nyligt i Aldi.
Så koger du mosten af æblerne. Gemmer den måske på tætsluttende, kogte flasker til du har skaffet "apparatet".
Så destillerer du mosten og VOILA - Æblebrændevin.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 09-10-04 17:14

Arrr... kan det nu også passe arne.jacobsen?? Jeg tror at det er en god idé at lade saften gære noget tid først for at være sikker på at der er noget alkohol at udskille ved destilleringen??
I øvrigt kan man tage æblerne han til et mosteri og få dem til at prsse saften ud i stedet for.

Det er i øvrigt lovligt at lave vinen, men uanset plumper og andet (og uanset metoden) er det ulovligt at destillere alkohol.
(Man kan også fryse vinen. Det flydende vil så have en højere alkoholkoncentration end det, der er frossent - da alkohol jo ikke fryser til is i en dybfryser)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-10-04 17:23

Selvfølgeligt skal mosten laves til vin først. Dum fejl af mig.

Det færdige produkt bliver meget stærkt over 95% alc. Nogle forretrækker at brænde produktet en gang til for at gøre det renere og stærkere. Smager det ikke nok af æble, kan du jo bruge most til fortyndingen. Fortynd ned til 37-40%, ellers bliver det en farlig drink der let snyder folk. Mvh. Arne

> justuniverse

Mit navn staves med K. Dette er vigtigt idet der en KOPI-PROFIL der kaldes sig arne.jacobsen for at forvirre folket.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-10-04 17:29

Er du i tvivl om hvordan du laver most til vin, kan du gå i Matas. De har alt du skal bruge inkl. opskrift og gærkultur og de giver gerne gode råd. Jeg foretrækker at bruge Perlesukker under gæringen, det giver det bedste resultat.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-10-04 18:36

Hej maskinsnedker,gamle alkoholiker
Hilsen Keld,fra Katjas barnedåb
Een gang til,hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 09-10-04 19:54

Du tar en 25 liters ballong og knuser æblerne og får dem på ballongen,fylder 22 liter vann på og 4 Kg sukker og en pose supergær,det står i en uke så fylder du enda 3 Kg. sukker på og la den stå til det er sluttet boble,så har du en sats på ca 18 til 20%,få en smed til lave en beholder med et rør i toppen,røret fylder du med glassperler og en slange i toppen og der ka du tappe spritt fra,og du er fuld af løgn arne.jakobsen,,det er 80% her der brender spritt og ikke sølle 50%

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-10-04 20:01

Ok Holniels. Godt ord igen.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 09-10-04 20:03

ok,men lille h takk

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-10-04 23:14

Ser ud som du har prøvet det et par gange holniels
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 09-10-04 23:23

Jada Keldd,mange gode stunder med den beskæftigelse.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-10-04 23:25

>holniels

Er det ikke et navn? Hvis det er, skal det da staves med stort. Min profil er også med småt, men mit navn er med stort.

Kommentar
Fra : svampearne

Dato : 09-10-04 23:42

Mit er også med bette.

Venter stadig ARNE.

Kærlig Hilsen SA

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-10-04 23:43

holniels,
jeg havde en gang nogle gode stunder med at lave hybensprut,det smagte rigtig godt,
måske man skulle forsøge sig igen,men sæt nu man bliver forfalden?Der er jo så mange fristelser,
og min karaktèr er vist noget anløben.God lørdag aften.
Hilsen
Keldd.

Accepteret svar
Fra : holniels

Modtaget 100 point
Dato : 09-10-04 23:50

Keldd,var også mitt problem,måtte slutte med det,blev jo drukket næsten før det klarnet,uffda ja man blir hurtig afhengig af de dråper..
Joda arne.jakobsen, er sammensat af et par navne men som du ser så staver jeg dette med smått,men det jeg skrev var bare en joke,rører meg ikke hva folk kalder meg eller hvordan de skriver mitt navn,jeg føler meg godt tilpass her i kandu.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-10-04 23:57

Fint nok du. Skål.

Godkendelse af svar
Fra : maskinsnedker

Dato : 10-10-04 12:09

Tak for svaret holniels. og tak til alle andre for hjælpen. vi må snart ses igen keld, så du kan prøve mit hjemmebrændte he he.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-10-04 14:12

Maskinsnedker:
Bare gå til den,når sprutten er færdig,kan du gi`Jan den med herover.
Ahr,det går nok ikke han drikker det nok på vejen hjem,ha ha ha
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 10-10-04 14:36

Ok maskinsnedker
Men pass på for det er vanedannende som bare den jo

Kommentar
Fra : maskinsnedker

Dato : 11-10-04 19:28

davs til alle spruthoveder ! har fundet den vildeste internetside på dansk fra sverige om hvordan man laver et nemt destillationsapperat. siden hedder amazingstill.com