/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Udlejning/skat m.v.
Fra : StineB
Vist : 625 gange
200 point
Dato : 21-07-02 00:08

Jeg planlægger at leje 2 værelser ud i mit hus, til 2 enkeltpersoner, som så skal dele en gang og et badeværelse og have adgang til køkken og vaskemaskine/tumbler.
Hvordan vurderer jeg hvad jeg skal tage i leje/el/varme/vand/vaskemaskine/tumbler.
Jeg mener, at de første 2000 er skattefri, men hvor meget skal jeg betale i skat af resten og hvordan ? Rater som B-skat ? Kan det egentlig betale sig at leje værelse nr. 2 ud?
Helst ikke en masse www som svar - fordelen ved KANDU er vel, at vi hver især kan bidrage direkte med vores viden ?

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 21-07-02 00:37

Skattevæsenet betragter det hele som indtægt og der er desværre ingen fradrag. De er endda så grove at de mener at varme også er en indtægt selvom man kan dokumentere at det er en 100 # udgift så den skal du også betale skat af.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 21-07-02 00:41

Jeg mener at de beregner det som personlig b-indtægt og at du skal svare fuld skat af det, men tag en snak, med den lokale skatteforvaltning. De kan under alle omstændigheder hjælpe dig, da nogle af reglerne desværre er nogle som bliver fortolket fra gang til gang.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 21-07-02 01:31

Jeg håber at skulle starte på microsoft certified systems engineer om 14 dage så hvis det er i vejle kunne vi køre det udenom skattevæsnet

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 21-07-02 01:48

Der er i maj måned fremsat lovforslag på grund af mangel på ungdomsboliger, så det bedste forslag jeg kan give dig er at ringe til skatteforvaltningen

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 200 point
Dato : 21-07-02 11:00

Told og Skat har lige udgivet info - Findes her:
http://www.toldskat.dk/basic.php?source=/html/udlejning.cnt

Godkendelse af svar
Fra : StineB

Dato : 21-07-02 12:52

Tak for svaret JensT.
Det var, som jeg regnede med, men det er altid godt at se det "på tryk".

Kommentar
Fra : StineB

Dato : 21-07-02 12:54

Hej Zonker - jeg har jo set, at der har været nogen diskussion omkring din person --- og jeg kan da ikke lade være med at påpege, at jeg finder det irriterende og dybt besynderligt at se at du for være den første til at svare (?) skriver noget der er fuldstændig forkert. La´ være med det en anden gang for at bevare seriøsiteten.
M.v.h. StineB

Kommentar
Fra : StineB

Dato : 21-07-02 12:57

Hej e.p.
Det er det ikke - men held og lykke. Det er for dårligt, at blomsten af Danmarks ungdom skal bøvle med boligproblemer ved siden af deres studier !!

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 21-07-02 18:35

Stine, Du havde faktisk flere spørgsmål.
For resten af 2002 kan det vel sagtens betale sig at udleje begge værelser til f.eks 2000/mdl pr stk. det giver 20.000,- og er så ren indtægt uden beskatning. Er det pæne store værelser, kan du endda tage 2400.

For næste år er det så et spørgsmål om hvordan regnestykket går op som helhed i forhold til øvrig indtægt.
Det er jo din personlige topbeskatning der gælder dvs i værste fald for du "kun" ca 11.000 ud af værelse nr 2. ved 2000 pr værelse. Men dog stadig 900,- ekstra i kassen om måneden, og gør en ekstra studerende glad

Med hensyn til forbrug - hvor det vil være vask og tørretumbler, der trækker mest - vil jeg anbefale at der laves en fast aftale om f.eks 1 eller 2 vask ugentlig, for at undgå klatvask spild.

Min datter har i øvrigt brug for et værelse i København fra omkring 1.8.2002 - min e-mail: jti@quattro-it.dk

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 22-07-02 21:42

StineB når kommunen faktisk har oplyst mig om ovenstående, da jeg på et tidspunkt overvejede at leje ud må jeg ko formode at det er rigtigt, derfor er den med.