/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Indbygningsspot
Fra : anders_bak
Vist : 2799 gange
100 point
Dato : 09-10-04 11:25

Jeg overvejer at montere et sæt indbygningsspot i et nedsænket loft, men er nervøs for brandfaren.
Er der nogen der kender reglerne for frirum over det sænkede loft mm?.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-10-04 11:31

På de forskellige spot står der lidt om afstande.
Men du skal lige sikre dig, at også dit nedsænkede loft (etageejendomme) er lavet korrekt. Ellers laver du en super brandfælde.

Kommentar
Fra : joker

Dato : 09-10-04 12:07

Hejsa

Reglerne er meget hårde på dette område, netop pga. den store brandfare.

1. Du må kun montere et sæt halogen spot som er dimensioneret og godkendt fra fabrikken. Du må ikke udskifte ledinger eller andet materiel, da sættet dermed ikke er typegodkendt mere. Dette skal gøres af en aut. elinstallatør.

2. Hele installationen skal laves som en stjerne-instalation, dvs. en ledning fra transformator og ud til hver halogen, ikke noget med bare at sætte dem efter hinanden (parallel). Dette skyldes kortslutningsstrømmen/spændingsfald.

3. Der skal minimum være 80 mm. frit omkring halogenen, så der er mulighed for at den kan komme af med varmen.

4. Alle samlinger skal være inkapslet i dertil godkendt materiel. Alle samlinger, transformere og halogener må ikke være lukket inde, så der ikke er mulighed for vedligeholdelse/reperation.

Hvis du vælger at flette noget sammen selv, så vil det derfor ikke overholde lovgivningen, da installlationen skal udføres af en dertil aut. installatør. Dette gør også at din brand forsikring ikke vil være dækkende i tilfælde af brand, desuden er det også strafbart.

Med venlig hilsen
Dansk Håndværker Udlejning - BefriMinMobil.dk

Kim Christensen

Kommentar
Fra : joker

Dato : 09-10-04 12:17

Dette skal selvfølgeligt ikke opfattes som et surt opstød herfra.

Jeg mener bare at det er en stor risiko at løbe, hvis noget går galt. Sidste år kostede el-brande samfundet 15 mia. kr. Jeg ikke hvor meget af dette skyldes ulovlige installationer, men jeg tror at det er en god del af dem.

Konklussion: Det er nok bedre at ofre de kroner ved en el-installatør og spare risikoen.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 09-10-04 13:01

Bare rolig joker, det bliver bestemt ikke opfatet som sure opstød, det er lige svar af denne type jeg har brug for. Tak for det.
Bare for at vi der ikke er nogen misforståelser, så er nedsænkningen i orden. Der er tale om en byfornyelse, hvor der er blevet trukket diverse elinstalationer og rør langs loftet i min entre'. For at man kan komme til det er der tale om et gipsloft på skinner, så det er lige til at løfte ned. Altså ingen problemer med ulovligt loft, eller adgangsproblemer.

De spots jeg har kigget på monteres uden brug af transformer, og strømudtaget i vægen sidder under det sænkede loft lige ved instalationsskakten for de rør der løbe op i loftet. Så hvis jeg trækker kabler ind i instalationsskakten, og frem til spotene er eneste ikke synlige samling der hvor kablerne går ind i spotten. Vil dette være lovligt når der ikke er samlinger/transformer over loftet ? (loftet er sænket ca 300 mm, så der er ikke problemer med de 80 mm). Kan man evt. udføre dette selv, og få en aut. elektriker til at skrive under på at det er forsvarligt udført, og så være dækket juridisk ?

Accepteret svar
Fra : joker

Modtaget 100 point
Dato : 09-10-04 13:52

Hejsa

Du kan jo prøve at kontakte din lokale installatør, for at høre om mulighederne. Hvis der er tale om 230v halogen, så er det ikke helt det samme regelsæt som dem jeg nævnte før. Ved 230 v er der jo ikke samme belastning på kablerne, som ved 12 v.

En 30 W pære til 12 v har et strøm forbrug på 2,5 A og en til 230 har kun et forbrug på 0,13 A. Derfor er der forskellige regler for dette.

Du kan derfor godt køre lamperne parallel efter hinanden her, hvis der er mulighed for at samle dem i halogenen. Alternativt vil jeg foreslå at du køber en samle (membrandåse) til at skue fast i det faste loft og samle alle ledningerne her, så du får en ledning ud til hver lampe.

Du kan læse lidt mere om hvad du må selv her:
http://www.tekniq.dk/sw163.asp

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-10-04 14:51

Så er jeg da rolig igen - men når der tales om nedsænket loft og evt. 12v halogen
får jeg aut. røde kopper på ryggen.
God fornøjelse.
Eyvind.
PS. Jeg vil ikke suplere "joker" - han har sagt det der bør siges.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-10-04 15:09

Det du skal sikre dig, er at den transformator der er til sådan nogen spotlamper, under ingen omstændigheder er i nærheden af brændbart materiale.
Den bliver meget varm, og jeg kender to tilfælde hvor huset var ved at brænde fordi transformatoren blev overophedet.
Det ene var i sådan en konsol over et spejl i et badeværelse, og det andet var i en stue. Og i begge tilfælde var transformatoren monteret i et nedsænket loft.

mvh dova

Kommentar
Fra : H2

Dato : 09-10-04 15:20

Hej.

Jeg har lige været på kursus med Sikkerhedsstyrelsen (sik.dk)
De anbefaler at man laver det med de dåser der er lavet til det. De skal sættes op før der sættes lofet op.
Her er et link til dem hvor du kan købe dem.
http://www.el-line.dk/side.asp?SideID=3&Parent=158&Old=142&ProduktID=1101

Henrik

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-10-04 15:22

ang. joker svar : samlesæt sider parralelt og er godkendt

punkt nr 2. må kun laves af aut. og desværre ikke rigtigt ( så fremt af man på 12v siden skal bruge andet en et bor skal dette udføres af aut.) med undtagelse af hvis lamperne skal fastgøres med skruer

Kommentar
Fra : joker

Dato : 09-10-04 17:58

rotw--> Under punkt 1 oplyser jeg jo også dette.

??? Jeg kan ikke lige se hvad du mener jeg har svaret forkert på....

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-10-04 11:04

#hvis jeg nu som ikke fagmand#
"ikke noget med bare at sætte dem efter hinanden (parallel). Dette skyldes kortslutningsstrømmen/spændingsfald."
kommer hjem og pakker sættet ud """de sider parralet?? 2X0,75mm ?? er det så godkendt??"""
du må godt sætte spot parralelt
Ja og sætte er med storsansynlighed godkendt

##spørgsmål en løs trafo unden led. hvilken ¤mm skal man bruge fra "lampeudtag" til trafo##??

Kommentar
Fra : joker

Dato : 10-10-04 19:06

Jeg ved ikke helt hvad du mener....

Hvis du køber et færdigt sæt, så er det efter al sandsynlighed CE mærket og dermed godkendt.
Reglerne er lavet fordi at der var mange, som selv begyndte at lege elektrikere... Dette resulterede i at man nogle gange kunne finde installationer, hvor der var brugt en 300 w trafo og derefter 10 stk. 30 w halogener. Det hele var bare koblet parallelt på en 2 x 0,75 lampeledning.... og det er da særdeles brandfarligt.

Ledning mellem lampeudtag og trafo:
Her kan du i de fleste tilfælde nøjes med en 2 x 0,75... under normale varmeafledningsforhold, kan 2 x 0,75 holde til en belastning på 9 Amp.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-10-04 19:05

NEJ Det er min. 1,5mm fra trafo "unden fast ledning" da det i følge SB er en fast installation og fra trafo til lampe min. 1,5mm til dem der ikke ved det er der kommet nye regler ang. halogen mm.
når man som elekrtikere "fabrikere" en hologenbelysning med løsdele trafo, lamper, er det en fast installation og i fast ins. skal det min. være 1,5mm

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 11-10-04 20:17

Jeg har jo sådan set fået besvaret mit spørgsmål da jeg benytter en model uden transformator, men lader spørgsmålet stå åbent til i er færdige (-:

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-10-04 20:54

er færdig god aften ander_bak

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 11-10-04 22:11

Tak for svaret joker.