/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Pillefyr
Fra : fjellerup
Vist : 496 gange
200 point
Dato : 08-10-04 20:45

Er der nogen som har erfaringer med hvor længe man kan fyre i vintersæsonnen uden at tage aske ud. Boligen er på ca 120 kvm. og er gennemsnitsisoleret. Er interesseret i et anlæg som kan køre ca. 14 dage uden tilsyn.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 210 point
Dato : 08-10-04 20:50

Det burde du let klare, altså 14 dage.
Der bliver 0,3 % aske d.v.s. 300 gram efter 100 kg træpiller.
Så din keddel afgør hvor tit der skal renses ud.
Jeg renser min keddel efter hver 1000 kg piller ca.
Og det er en lille salamanderkeddel.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-10-04 20:52

0,3 % er med bedste HP kvalitet.
Billigere betaler sig ikke, de har som regel mindre varmeenergi
og større mængde aske.
Forskellen i forbrug kan være op til 25% mellem dårlige og gode piller.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-04 20:58

14 dage uden tilsyn er godt nok længe, der skal man virkelig stole på, at alting fungerer.

Asken vil ikke være det største problem, men brændselskapaciteten har noget at sige. Det kommer an på, om anlægget bygges så den beholder brændslet tages fra er stor nok, og den skal være stor til 14 dages brug.

Jeg ville ikke forlade sådan et fyr i 14 dage, uden at få nogen til lige at tjekke, om det brænder som det skal o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-10-04 21:02

14 dages forbrug af træpiller kræver en lidt større tank.
minimun til 250 kg.
Som dova siger, der skal kontrolleres om det brænder, helst hver dag.

Godkendelse af svar
Fra : fjellerup

Dato : 09-10-04 21:08

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-10-04 21:50

Velbekomme