/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
RJ45-stik
Fra : bennymanden
Vist : 960 gange
100 point
Dato : 08-10-04 20:29

Hej allesammen.
Er der en her der kender RJ45 stik med metalkappe på den bagerste del ? De ligner ellers de andre af ren plast, men jeg har fået disse stik i dag og vil nu montere dem ved hjælp af min Crimptang, de ligger enkeltvis i små plasticposer, og jeg har nu opdaget at der sammen med hvert stik ligger en lille flad sort plastdims hvor der også er 8 små riller, som til at lægge kablet i, men hvor skal disse små sorte stykker sidde i stikket og hvorfor ? Hvis nogen kender disse stik og har erfaring med at montere dem, så lad mig lige få et godt råd. Tak
mvh Benny

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-10-04 20:39

Kig lidt på denne side. Muligt du finder svar her.
http://www.riversen.dk/?side=artikler.php&kategori=netværk&artikelid=1

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-10-04 20:47

Metalkappen betyder et skærmet stik. Det bruges sammen med skærmede kabler.
De afskærmer støj udefra i specielle miljøer. Eks. vis kraftige magnetfelter.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 08-10-04 20:57

Du får behov for en specialtang til at klemme stikket sammen med.
Der er 8 ledere i ledningen, og 8 spor i stikket. Du får kun brug for de fire, men det skal være de samme 4 farver i hver sin ende. De andre fire klippes af. De 8 farver er: orange-hvid /Orange / grøn-hvid / grøn / blå-hvid /Blå / brun-hvid /brun.
Hvis du bruger de første fire farver, i ovennævnte, lægger du de tre første farver i rækkefølge fra spor 1. Med "tappen" i stikket op imod dig: orange-hvid /Orange / grøn-hvid. Hop over to spor, og læg den grønne i.(Der skal nu være to tomme ubrugte spor tilbage) Stikket klemmes sammen med tangen.

Er det et patch kabel eller lige kabel du skal lave, gør du gøre ligedan i den anden ende. Vær obs på at du skal være meget omhyggelig med at du får de enkelte ledere HELT ud i spidsen på "sporene".
Et lige kabel bruges til forbindelse hub/switch/modem - computer
Et krosset kabel forbindes på en anden måde, og bruges imellem to computere.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-10-04 20:59

http://www.hardwarebook.net/
Klik på connectors - og - networks

Accepteret svar
Fra : slander

Modtaget 110 point
Dato : 08-10-04 21:41

den lille sorte plas dims er beregnet til at styre dine ledninger ind i stikket. hvordan ledninger skal ligge kan du se her : http://www.brinck.dk/patch.asptik og metal kappen er som sagt af Tell til at skærme.. du får mest ud af det hvis kablet også er skærmet og har forbindelse til skærmen på stikket.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-10-04 01:46

Jeg tor "slander" er tæt på pointene, det er den lille sorte plastdims der er problemet, den er meget lille og incl. i posen med stikket. Det lyder fint med at styre ledningerne ind i stikket, skal den så blive siddende derinde når man lukker stikket med den der Crimptang ?
Jeg har lavet alm. stik (uden skærm) før, men i dag havde han kun disse stik, som iøvrigt sagtens kan bruges, mine kabler er dog uden skærm ( UTP CAT 5E ) men jeg havde et par lange kabler som er trukket her sommers, uden stik i enderne.
Nu synes jeg imidlertid at det kunne være sjovt at afprøve dem.....
Jeg afventer yderligere kommentarer.
Farvekoder til "lige igennem" og "krydset" har jeg også fra nogle meget fine sider fra
"EL-TEKNIK" som jeg har printet.
Iøvrigt kan jeg nævne at dit link ikke funker >slander< !!!!!!
mvh Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-10-04 01:56

<Teil> tak også for det der link til "hardwarebook" det er særdeles brugbart til mange forskellige stik -
......et rigtig godt sted til det der patchkabel er dette link:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

Benny

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-10-04 10:11

Slader er kommet til at sammentrække linket og teksten, så en del af teksten er blevet til linket, så du skal nøjes med http://www.brinck.dk/patch.asp - tik skal ikke med men skal sansynligt være ordet stik!

Det lyder mest logisk og så virker linket.!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-10-04 10:20

Tak bennymanden , for et godt link. cubus-adsl.dk

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 10-10-04 19:08

Tak for svaret slander. til alle som har kommenteret mit spørgsmål.
Tak også til >severino< for rettelsen til linket.
Jeg kan oplyse til alle, at den lille sorte plastdims bliver siddende inde i stikket når man låser med crimptangen, den gør at det er langt lettere at skubbe ledningerne helt ind i stikket, da den sørger for afstanden mellem de enkelte ledninger.
I øvrigt har jeg fundet ud af, at man blot kan fjerne metaldelen på stikket, jeg har jo ikke noget at bruge den til i mit tilfælde, da mine kabler er uden skærm.
Tak og fortsat god dag mvh Benny