/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
fz50
Fra : tronddk
Vist : 972 gange
40 point
Dato : 08-10-04 18:21

min store søster har en fz50 den har kun kørt 4000 km og ikke en ris (hun er 25 nu) men den har ikke kunne køre i 3 år nu og jeg er 15 år nu så har tænk mig at købe den 1 hvor kan man få et nyt bavdæk 2 hva kan der være gal når den ikke kan starte jeg trorg det er "Sikring for batteri" men hva kan det elers være for min store søster har ikke ville ofer nogle penge på den så den står bare i en kælder hun siger hun kun har sat et nyt tændrør på andet har hun ikke ofter på den og så et nyt udstøning men den har ikke været tunet kun blevet udboret ved et uheld fordi den var stoppet med banan skreld og hun har sat nyt udstøding på 1 år efter

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 08-10-04 18:30

hvad skal du give for den ? det lyder som om det er noget gammel lort..

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 08-10-04 18:56

4000km. er da ikke så meget for en FZ'er... Det er sikkert kun en bagatel, som gør at den ikke kan starte.
Kan du ikke aftale en pris med din søster, hvad du skal give for den. Så kunne i jo evt. sende den til en knallerforhandler og få lavet et serviceeftersyn på den, og slå halv skade om regningen. Der kan du også få et nyt dæk på.
Ellers kan du købe et hos www.t-hansen.dk

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 08-10-04 20:19

hva er en bagatel ?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 08-10-04 21:33

ups kom til at misforstå bagatel

Accepteret svar
Fra : CarstenGP

Modtaget 40 point
Dato : 08-10-04 21:34

Det kan jo være flere ting...

Prøv at skrue tændrøret af og sæt det i tændrørshætten...
sæt det tæt på topstykket og tryk kickstarteren ned.

Hvis der kommer gnist, så skulle tændingen være i orden.
Kommer der ingen gnist, kan det være tændspolen, som er defekt.

Du kan også prøve at mærke efter om der kommer luft ud af udstødningen når du trykker på kickstarteren, så du tjekker om der er gennemgang.

Du kan også prøve at skrue låget af luftfilteret og sætte en klud i hullet. Så skulle den få et skud benzin. Ellers kan du hælde lidt benzin i hullet til tændrøret... bare en smule før du skruer det i igen.

Muligvis kan det også være at karburatoren skal renses, men det vil jeg ikke anbefale at du selv går i kast med. Ev. kan du hælde en sjat karburatorsprit i tanken, hvis du får den startet. Det er også godt hvis du skal køre om vinteren.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-10-04 21:35

En bagatel (Mindre beløb)er 500kr, men ellers er prisen for en rimelig FZ der ikke lige kan starte ca. 1500kr.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 08-10-04 21:58

Hej Palle...

Ja, der er sgu sket noget siden jeg selv havde FZ'er
Dengang kunne man ikke engang få et stel til den pris *S*
Min søster er ved at sælge sin for 1500... og den kører endda

Og til Tronddk> Nu er PalleB kommet på banen, så er jeg sikker på at du er i trygge hænder

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-10-04 23:23

CarstenGP: Tak for de pæne ord, nu er det jo op til søster om tronddk, skal have den for en bagatel, ellers skal han jo til at se sig om efter en anden maskine.
Og at den ikke kan starte er jo nok også en bagatel, og det skal der nu nok nemt findes ud af.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 09-10-04 13:24

men søster sælger den for 1500 med parpir og hjelm (er der nogle der vel købe en hjelm for en 50 kr ? )

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-10-04 13:32

Nææ, men der er heller ikke mange der vil give 1500 for en der ikke kan starte, du skal da have den billigere.
VH Palle Hansen )

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 09-10-04 15:13

har set den der er ikke en ris på den der mangler kun blinklys

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-10-04 15:35

Jamen det er da en udemærket knallert, og er måske også pengene værd, men hun får jo svært ved at sælge den til andre for 1500 når den ikke kan køre, og skal hun have den ned til mekaniker, så løber der mindst 500kr på.
Det er den mest solgte scooter/knallert i Danmark, og kom i 1981, og er temmelig avanceret efter datidens standard.
Men den blev mest populær som dame/pige-knallert, ligesom Maxi.
Men jeg er godt klar over at mange drenge også syntes de er sjove.
Jeg syntes dog at drengeknallerter er Yamaha FS1 og Suzuki DM50.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 09-10-04 19:25

eller suzuki k50 :D

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 10-10-04 00:20

har fåget hinne presset ned på 1400

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 10-10-04 18:38

hvordan får man det gamle dæk af og et nyt på for sådan et dæk sider skide godt fast

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-10-04 20:01

Når hjulet er af:
Man træder med hælen, så tæt inde ved fælgkanten som muligt, hele vejen rundt, på begge sider.
Og så er det meget vigtigt, ved monteringen, når du er ved at vippe de sidste 15 cm på plads, at nede i den modsatte ende af fælgen, at du der får klemt dækket sammen, så det kommer ind på midten af fælgen. For så kan det lettere komme op mod dig, når du vipper på plads.
Jeg behøver vel ikke sige at en slange skal have lidt luft og må ikke sno sig. Og brug ikke skruetrækkere men dækjern, og FOR HELVEDE nap ikke slangen mod fælgkanten, det er nok der de fleste falder i.
Test om det kan holde luft, med den nye slange.
Og så hedder det: Fået hende ......... og ikke: fåget hinne
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : firefoxone

Dato : 11-10-04 11:13

Når den ikke vil starte skal du først prøve med nyt benzin når den har stået stille så længe og hjælper det ikke så er med at rense karburator og sætte nyt tændrør i

Mvh firefoxone

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 13-10-04 19:09

Tak for svaret CarstenGP.