/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Har jeg Bildæk
Fra : AlkoDoc
Vist : 1633 gange
50 point
Dato : 08-10-04 18:13

Er der nogen der kan guitarakkorder eller tabs til den nye angora-sang, Har jeg Bildæk?

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 08-10-04 21:14

Ok så.... (selvom det er fredag aften)

Intro:
|Gm7 |Gm7 |Gm7 |Gm7 |
|Gm7 |Gm7 |Es9 |Es9 |

Vers:
|Gm7 |Gm7/F |Eb9 |Eb9 :| x 4

Bridge:
|Cm7 |Gm7 |Dm7 |Dm7 |
|Cm7 |Gm7 |F |F |

Omkvæd:
|Bb |Bb |Gm7 |Gm7 |Es |Es |F7 |F7 |
|Bb |Bb |Gm7 |Gm7 |Es |Gm7 |F7 |break |

Lude (Snakkepause)
|Cm7 |Gm7 |Dm7 |Dm7 |
|Cm7 |Gm7 |F |F | (break 1 takt) |

Form:
Intro - Vers - Bridge - Omkvæd - Vers - Bridge - Omkvæd x (?) - Fade på Gm.....

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 09-10-04 13:46

Hov.
Form:
Intro - Vers - Bridge - Omkvæd - Vers - Omkvæd - Bridge - Lude - Omkvæd x (?) - Fade på Gm.....

Kommentar
Fra : tobiasr

Dato : 20-10-04 08:02

Hvordan spiller man den på keyboard?
Kan ikke forstå det der...!

Kommentar
Fra : tobiasr

Dato : 22-10-04 19:09

Eller, kan du ikke sætte teksten på?

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 22-10-04 19:26

Nu er det jo fredag igen....

Sangen er i 4/4 (fire fjerdedele) D.v.s. at man i hver takt tæller til 4 for at vide, hvor man er kommet til. Så når man har valgt et tempo, så tæller man 1-2-3-4-1-2-3-4 osv.

Når man i verset spiller
|Gm7 |Gm7/F |Eb9 |Eb9 |
betyder det, at man spiller akkorden Gm7 i den tid det tager at tælle til 4. Så holder man akkorden i højre hånd imens venstre hånd så trykker på tonen F. Det holder man også imens man tæller til 4.
Så skifter man akkord (til Eb9) og holder den mens man tæller til 4 osv. osv.

Så altså stregerne "|" uden om bogstaverne angiver taktadskillelse, så man skal tælle til 4 imellem hver | |

Akkorder betegnet med et bogstav er en almindelig dur-treklang.
Hvis der står et 'm' bagefter er det en mol-treklang.
Hvis der står et tal (f.eks. 7) er det en fire-klang. D.v.s. den oprindelige treklang plus den tone, der er på det syvende trin på skalaen i den toneart akkorden angiver.

Så en Eb9 (udtales "Es - 9" (b for e)) består af tonerne eb - g - Bb (altså b for h) og f

Når der står |Gm7 |Gm7/F |Eb9 |Eb9 |
kan du i praksis tænke om de 4 takter:
|Gm med tonen f øverst |Samme som sidste takt, men nu også f nederst med venstre hånd | fakstisk samme som sidste takt, men nu med tonen Eb nederst | samme som sidste takt |

Håber det hjælper lidt.

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 26-01-05 13:47

Til justuniverse

Har prøvet at spille din tab, og kan ikke lige finde ud af hvordan man lægger akkorderne til denne sang..
Det er sku besværligt.. Kan du hjælpe? Akkorderne er sikkert rigtige nok, men kan ikke finde ud af at spille dem..

Hjælp?!!
Frederik/

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 26-01-05 19:11

Hmmm..
her var det vist..
http://www.kandu.dk/dk/spg/50816

Håber det hjælper lidt

Kommentar
Fra : Elfredo

Dato : 26-01-05 20:12

sådan cirka..
De har ret derinde.. du har sku styr på tingene.. Hvor længe har du spillet? Og hvad spiller du?
Frederik//

Kommentar
Fra : lallebae

Dato : 30-06-05 21:31

Hvordan tager du den Gm7