/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Suzuki Kantana
Fra : mortencj
Vist : 268 gange
50 point
Dato : 08-10-04 17:00

hejsa er der nogen der kan hjælpe mig med et ledningsdiagram til en suzuki kantana eller svare mig på hvor der sidder et relæ til lyset, for alt elektrisk virker på nær for og bag lys håber i kan hjælpe mig. den er købt a på auktion og har været stjålet så det kunne godt tænke sig tyven måske har ødelagt det på en eller anden måde

Ps: pærene er ikke sprunget

Hilsen morten

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-10-04 17:56

Du skal jo bare med en prøvelampe, undersøge om der kommer strøm fra tændingsnøglen op til lysomskifteren/lyskontakten, når knallerten er startet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mortencj

Dato : 08-10-04 19:09

tændingslåsen virker ok men der kommer ingen strøm til lys kontakten. der sidder en ting (ved ikke hvad det er) på forgaflen der er af aluminium og der går en 5-6 ledninger i den i et stik kan det være den der er defekt?

Der er forresten heller ikke lys i instrument brættet. Men blink lys og bremselys virker fint.

MVH morten

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-10-04 21:31

Jeg ved ikke hvad det er, måske en ensretter (Køleriller) til strømmen for batteriet og blinklys, og så er det ikke den.
Der sker jo ikke noget ved, at trække en ledning fra batteriets pluspol, og op til lyskontakten, for at se hvilken ledn. der skal have plus.
Nu er der vel ikke en sikring et sted, feks. ved batteriet der er gået, det ser du nemt ved at se om der er strøm efter sikringen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mortencj

Dato : 08-10-04 22:49

sikringen er ok kan det være den modstand eller spændings regulatoeren der fejler noget?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-10-04 23:27

Nej det kan det ikke.
Er du sikker på der ikke kommer strøm op til lyskontakten når motoren går, for tit er det bare kontakterne der driller, man kan tit mærke på dem, at de ikke klikker rigtig.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mortencj

Dato : 09-10-04 19:48

kontakten virker ok og der kommer ikke strøm til kontakten og jeg tror det skal komme fra spændings-regulatoren men det gør det ikke. der kommer strøm til regulatoren men ikke ud igen der er 5 ledninger ind i regulatoren. den røde i midten kommer der 12v ind men der kommer ikke 12v ud på nogle af din andre 4 ledninger, skal der det ?

Kommentar
Fra : mortencj

Dato : 09-10-04 20:44

vi prøver igen. på lys kontakten er der en gul ledning der skal komme med strømmen men gør det ikke, den gule ledning går ned på spændingsregulatoren og til et stik midt på knallerten og bag på knallerten lige bag baglygten men i begge stik er frie dvs de er ikke tilsluttet noget så det er derfor der er ikke er noget lys.
Så kommer mit spørgsmål hvad skal der sidde i de to stik? det stik midt på knallerten er 1-polet og det bagerst er 2-polet

fra motoren kommer der kun 2 ledninger kan det passe?

Kommentar
Fra : mortencj

Dato : 09-10-04 20:44

vi prøver igen. på lys kontakten er der en gul ledning der skal komme med strømmen men gør det ikke, den gule ledning går ned på spændingsregulatoren og til et stik midt på knallerten og bag på knallerten lige bag baglygten men i begge stik er frie dvs de er ikke tilsluttet noget så det er derfor der er ikke er noget lys.
Så kommer mit spørgsmål hvad skal der sidde i de to stik? det stik midt på knallerten er 1-polet og det bagerst er 2-polet

fra motoren kommer der kun 2 ledninger kan det passe?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-10-04 20:50

Tja, ved ikke, måske er det en blinkmodul, hvis du let kan trække en ledn. af, kan du jo undersøge det.
Måske kan du trække en plus fra batteriet, til kontakten, for at se om der så er lys.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mortencj

Dato : 09-10-04 21:00

de 2 stik er ikke i brug og jeg synes det lyder mærkeligt at der er 2 stik der ikke skal bruges til noget kan det måske være der mangler en ledning fra lysspolen?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-10-04 21:13

Jeg tror ikke de skal bruges, og syntes du skal trække en stump ledning fra batteriet, til den gule ledning, for at se om pærerene lyser.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mortencj

Dato : 10-10-04 07:28

De gør de og du mener ikke der sker noget ved det?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-10-04 09:51

Nej der sker ikke noget ved det.
Du skriver at de lyser så, og du kan blinde op og ned, og baglyset virker?
Hvis de kan det, må du jo finde ud af hvorfor der så ikke er strøm på den gule ledning, ved at arbejde dig bagud, og sætte strøm på længere tilbage.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mortencj

Dato : 10-10-04 11:09

problemet er jo at den gule ledninger har jeg fulgt tilbage i nettet fra lyskontakten og den ender 3 steder 1 ved spændingsregulatoren, en midt på og en bagerst og da der ikke kommer strøm ud af regulatoren og ikke sidder noget i de to stik må der jo mangle noget et sted

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 10-10-04 16:28

Jeg tror stadig ikke der skal sidde noget i de 2 stik, de er måske til nummerpladelys eller hvad ved jeg.
Men hvis du har mistanke til din regulator, kunne du "låne" en ved www.thansen.dk de tager jo delene retur igen, hvis det "ikke var den model" eller af andre grunde.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=316562087&n=282580434&pn=1228333428
Ellers er der nok ikke andet end at lade knallertmekanikeren kigge på den.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : mortencj

Dato : 10-10-04 16:53

Tak for svaret pallebhansen.