/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Skorsten inderkerne
Fra : minimulras
Vist : 1070 gange
40 point
Dato : 08-10-04 13:39

Hejsa.
Jeg har fået lavet en masseovn, og nu viser det sig at skorstenen er for lille til at der kan kommer ordentligt træk i den. I min skorsten er der en inderkerne med en diameter på 14-15cm. den skulle gerne op på 20. er der nogen der ved hvordan man kan få den gamle inderkerne op af skorstenen?
MVH.
Rasmus

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-10-04 14:01

Lyder grimt.... tror ikke du sådan lige kan pille den op. Det lyder som noget med at brække ned og bygge op igen!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-10-04 14:29

Mit umiddelbare forslag kunne være at tage kontakt til et firma der udfører diamant-skæring og høre om de kunne enten bore eller fræse kernen væg.

Har du spurgt skorstensfejeren?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-10-04 14:32

Jeg forstår ikke helt at du har for lidt træk, plejer masseovne ikke at brænde med meget høj temperatur => høj skorstenstemperatur => godt skorstenstræk. Husk du skal også have luft ind i huset, som erstatning for det der ryger ud. Dit hus er vel ikke for tæt?

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 08-10-04 15:25

ja du skal nok regne med at den skal ned og så op igen..

er der plads til den størrelse iso-kern i skorstenen..? tror under alle omstændigheder at det vil blive billigere at rive den ned og bygge en ny.!

Kommentar
Fra : i56

Dato : 11-10-04 23:12

Når du skriver at inderskorstenenes diameter er 14-15cm. lyder det som om det er et stålrør (Isokern), der er sat ned i den oprindelige skorsten, da en muret inderskorsten normalt er firkantet. Hvis det er tilfældet, kan problemet løses ved at skifte røret ud med et større. Kontakt er firma, der monterer Isokern.

Når du skriver, at du "har fået lavet" en masseovn, må det firma, der har lavet ovnen, også være ansvarlige for, at der ikke er tilstrækkeligt træk i skorstenen. Det burde de have fortalt dig, inden de opførte ovnen. Så hvis du har en regning fra det firma, der har lavet ovnen, skal du nok starte med at henvende dig til dem, og ikke lade dig spise af med en forkalring om "at du bare skal have udvidet skorstenen".

Kommentar
Fra : villis

Dato : 05-12-04 18:28

I dag er det muligt at sætte en røgsuger (ventilator) på toppen af skorstenen.