/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvad er forskellen på...aktiv og system
Fra : ponti
Vist : 1402 gange
50 point
Dato : 08-10-04 11:24

Hva er forskellen på mit C drev der er et sytemdrev og så på et andet drev jeg har der er aktivt?

Man ser det i computeradministration under disk håndtering

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-04 11:36

Et systemdrev er det drev, hvorpå dit operativsystem befinder sig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-10-04 11:37

Du kan deaktivere et 'aktivt' drev og alligevel vedblive at benytte computeren. Dette kan ikke lade sig gøre med et systemdrev

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 08-10-04 11:41

Når du partitionerer din harddisk, så laver du en primær partition. Du kan have 4 primære partitioner, eller en primær og så nogle ( mange) logiske partitioner som ligger i en udvidet partition.
Den partition som du skal boote fra (C drevet) , skal være primær og aktiv. Dette bliver sat under partitioneringen. Der vil så rigtig nok stå System ud for denne partition som jo så indeholder dit styresystem.
Windows vil altid først prøve at boote fra den aktive partition.

Det jeg kan forestille mig i dit tilfælde, er at du har installeret en ny harddisk, og at du bruger den gamle som lagerplads. Så vil den der var det "gamle" C drev stadig være aktiv. Du har så 2 aktive partitioner.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : ponti

Dato : 08-10-04 11:44

Tak til molokyle, men hvad er et aktiv drev. jeg har flere drev/partitioner. hvorfor er der et drev der er et aktiv drev. Jeg er med på det med systemdrevet....

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 08-10-04 12:02

Ved at gøre en primær partition aktiv, så fortæller det bare windows hvilken partition den skal boote først fra. Det er forskellen.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : ponti

Dato : 08-10-04 12:11

Hvordan kan jeg gøre min primær partition aktiv, jeg kan ikke i diskhåndtering..?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-04 12:45

Der kan i princippet kun være en aktiv partition, men hvis der er flere diske kan der også være aktive partitioner på disse hvilket kan være aktuelt hvis man multibooter.
Hvis du kan gåind i diskhåndtering og se din disk så er der allerede en aktiv partition.

Accepteret svar
Fra : tukols

Modtaget 50 point
Dato : 08-10-04 13:17

Dit C drev hvor der står System ud for er aktivt. Ellers havde den ikke bootet her. Jeg har nøjagtig de samme "data" som dig. Jeg installerede en ny harddisk. Der står også system ud for den primære partition (C) på den nye harddisk (som også er aktiv, det står bare ikke) Så det er som det skal være. Korrekt.
Som jeg skrev overfor, så står der så aktiv ud for mit gamle c drev. Altså 2 aktive partitioner. Med programmet Partition Magic gå ind og ændre på aktive ikke aktive drev.

Hilsen tukols

Godkendelse af svar
Fra : ponti

Dato : 08-10-04 13:58

Super så blev jeg klogere......tak tukols.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 08-10-04 15:36

Det var så lidt