/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel XP, formel i regneark
Fra : moltov
Vist : 708 gange
100 point
Dato : 08-10-04 10:14

Hej Eksperter

Hvordan får jeg Excel til at regne automatisk ud summen? Det jeg skal lave er:

Når jeg indtaster et tal i en celle (eks. 6), så siger den selvfølgelig så 6 i en anden celle Men når jeg så efterfølgende taster 4 i SAMME celle, som jeg indtastede 6-tallet, så viser den så 10 i den anden celle. Altså den lægger det jeg jeg tastet ind i samme celle.

Problemet er, at jeg får via excelhjælpen, besked på at sætte gentagelser på. Men det resultere i, at HELE regnearket lægger pludselig til hele tiden...

Kan i forstå mit problem? (Er lidt svært at forklare)

Med venlig hilsen

Moltov

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 08-10-04 10:33

Hej Moltov

det er svært at forstå - prøv med et eksempel at beskrive hvilke formler/funktioner du har angivet.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-10-04 10:38

prøv feks dette
indtast 6 i A1
indtast 4 i A2

indtast =SUM(A1:A2) i B3

se den lægger nu a1 +a2 sammen og giver resultatet i b3

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 08-10-04 10:39

hmmm, okay.

1. Jeg taster 1 i celle A1
2. Celle B1 viser så tallet "1"
3. Jeg taster nu "2" i celle A1
4. Celle B1 viser nu tallet "3"
og så fremdeles...

Men da jeg sagde formlen A1+B1 i Celle B1, sagde regnearket, at jeg skulle bruge gentagelse, før det kunne lade sig gøre, men så gentager den faktisk på alle tal i hele regnearket, og jeg har kun brug for gentagelse i en celle, nemlig B1.

Blev det nemmere?

Moltov

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-10-04 10:41

IBM760
Som jeg forstår det:
I A1 indtastes et tal
I B1 vises det indtastede tal fra A1 + det der stod i B1
eks:
A1 2
nu viser B1 = 2
nu tastes 4 i A1
nu viser B1 = 6
Jeg har forsøgt lidt men Excel snakker om cirkulerende beregninger

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 08-10-04 10:46

moltov - det du prøver på, bryder Excel sig ikke om.

Den ved ikke hvornår den skal stoppe.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 08-10-04 10:49

Hej IBM

Kan man lave anden formel?

Moltov

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 08-10-04 11:24

Hvorfor ikke gøre som angivet af "technet"

a1 = værdi
a2 = værdi
o.s.v.

og så f.eks. A99 = SUM(a1:a98)

Ivan

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 08-10-04 11:26

Fordi så ryger hele idéen med det. Det er en undersøgelse jeg skal lave med op over 180 personer og 31 spørgsmål. Og derfor ville det være smart og nemt, at man bare skal taste et sted, også regner den selv ud..

VH
Moltov

Men okay, kan Excel ikke den "bette" opgave, så må jeg se om jeg kan lave det på anden viis.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-10-04 11:28

okey nu er jeg med
men prøv lige at lege med denne
http://alm.spks.dk/showpage.asp?ID=159

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 08-10-04 12:00

jeg kan umiddelbart ikke se dit problem.

For hver indtastning trykker du på Enter og så skiftes automatisk til næste celle.

Hvis du derimod kun ønsker, at indtaste i samme celle - vil det kun give mere arbejde.
Du har heller ikke nogen mulighed for, at kontrollere dine indtastninger - så kan du ligeså godt bruge en regnemaskine.

Alternativt kan du indtaste på følgende måde:

=4+6
og resultatet vises som 10

=1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11+12
resultat: 78

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : jcd

Dato : 08-10-04 12:01

Hej moltov

Excel kan alt undtagen at lave kaffe og punktsvejse under vand

Dit problem kan laves med en simpel makro
Jeg vil skrive den her hvis du ikke har fundet ud af det endnu

MVH
JCD

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 08-10-04 12:03

Hej JCD

Nej, har ikke fundet løsningen endnu, så makroen er meget ønskelig

Moltov

Kommentar
Fra : jcd

Dato : 08-10-04 12:07

Jeg er lige ved at lægge sidste hånd på værket
giv mig 5 min.

MVH
JCD

Accepteret svar
Fra : jcd

Modtaget 100 point
Dato : 08-10-04 12:18

Hej Igen

Så er vi klar

Lav en knap "command botton"

Når du trykker på knappen skal følgende makro afspilles

Sub makro1()

Range("b1").Select ' Markér destinationen
ActiveCell.Value = Cells(1, 3)
Range("a1").Select ' Markér destinationen
Selection.Clear ' slet celle.

End Sub

Du skal nu indtaste værdien i celle A1 og udregningen foretages i celle C1
Du skal dog bemærke at for hver indtastning i celle A1 skal du trykke enter

Dette kan du bare bygge videre på ellers må du sige til.

MVH
JCD

Kommentar
Fra : lars.dk

Dato : 08-10-04 12:57

jeg synes det er svær og forstå men når du skriver noget kan du bare markere cellen og træk den over en anden celle ved siden af heller nede under og så trykke på autosum

Godkendelse af svar
Fra : moltov

Dato : 08-10-04 13:10

Tak for svaret jcd. Det virker som noget jeg kan bruge...Tak for det

Moltov