/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Nymfeparakit
Fra : claraogsigne
Vist : 2478 gange
150 point
Dato : 08-10-04 00:44

Hej, nu er det min tur til at komme med et måske dumt spørgsmål om min lille ZImba - som siger han hedder Jacob.
Han er 10 år gammel og vi har haft ham de sidste 3 mdr. Han er tam og vi kan få ham til at fløjte og ae med os. det bedste han ved, er at sidde på min skulder og putte sig ind til min kind, især hvis jeg siger smaskelyde, så smasker han også med.
Han hader at være alene, sikke en koncert han laver, hvis jeg ude for hans synsfelt.

Nå men, nu til spørgsmålet.

Det er en han, kommer de komme i en slags løbetid, hvis man kan kalde det sådan. Han er indenfor de sidste 14 dage begyndt at sidde på sin madskål bevæge sin underdel fra side til side og sige en underlig tiklyd og så er han helt i transhe, det er vist ikke helt stavet rigtigt. Det ser ud som om han leger med sig selv. Kan det være rigtig?
Han elsker sit eget spejlbillede, det skal lige siges, at han har altid været alene.
Han kommer ud mindst 2 gange om dagen, når han har plaget længe nok.
Han er også begyndt at sidde meget nede i et hjørne af buret, lige som en rede, kan det have noget med det at gøre?
Hjælp os?
Hvad med kogte kartofler er det sundt for ham, han elsker dem?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 160 point
Dato : 08-10-04 01:02

Nej
Nymfeparakitter kommer ikke som sådan i løbetid.
Men de kan godt somme tider lave nogen underlige ting.
Men er du helt sikker på det er en han, for det er ikke normalt, at en han skulle opføre sig som om den ligger på rede.
Men umiddelbart kunne det da godt lyde som om han prøver at "parre sig" med madskålen.

Nu er kogte kartofler ikke lige det jeg ville mene var det bedste til en nymfeparakit.
Du må ikke lade den spise for meget af det. Den lever fortrinsvis af kerner og frø, og kan have svært ved at fordøje kartofler. Det er vel ikke fordi der er noget galt med den, at den laver de underlige bevægelser? spiser den som den skal, og ser afføring normal ud?

Jeg tror da, at han må have heddet Jakob på et tidspunkt siden han siger det.
Vi har selv en hun, som også kan sige sit eget navn og lidt til.
mvh dova

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 08-10-04 01:09

Hej dova.
Hans afføring ser helt normal ud, den er ikke hård; men blød.
Han har fået for vane, at når min mand kommer meget sent hjem fra arbejde og skal have sin mad, vil zimba også have mad og det skal være fra samme tallerken, det duer ikke, at give ham en anden tallerken. Han er en meget speciel og sjov fugl.
Jeg er 100 % sikker på, at det er en han, han har de orange kinder.
Han har et spejl, som han smider ned i bunden af buret, så sidder han der oven på med let ubredte vinger.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-04 01:16

De orange kinder har hunnerne også.
Men den skal være klar gul i hovedet og på toppen (undtagen i nakken) hvis det er en han.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-04 01:19

www.odensezoo.dk/site/dyr/australien/fugle/nymfeparakit/

er der 2 store billeder, den til venstre er en han og den til højre er en hun
mvh dova

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 08-10-04 01:26

Har lige tjekket, det er en han.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-04 01:34

Jamen jeg tror ikke der er nogen grund til bekymring når han spiser normalt og ellers er frisk og rask.
Men det kan være han savner en mage og har "forelsket" sig fordi han ser sig selv i spejlet.

mvh dova

Kommentar
Fra : claraogsigne

Dato : 08-10-04 01:47

Jeg har tænkt lidt på, om han kunne være forelsket i mig. Det lyder nok lidt underlig; men jeg den han har den bedste kontakt til og han sætter sig gerne på min finger. Kan han ikke se mig og han fritflyvende, så flyver han lige ud til computeren, det kunne jo være, at jeg sad der. Skøre fugl. Han er ved at være mere skør end en hund

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-04 01:52

Ja den vi har, er så mest forelsket i min svigersøn.
På et tidspunkt var det sådan, at den sad og gylpede mad op og ville fodre ham.
Og så snart den hører lyden af hans knallert bliver den helt vild og hyler op om at den vil uuud.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nymfeelsker

Dato : 10-10-04 14:47

Hej,
det lyder som om jeres Nymfe mangler en Kæreste. Jeg har selv hørt/set nymfeparakitter der gør disse ting fordi den savner en Kæreste at være sammen med. Hvis din Nymfeparakit er grå i farven så kan du sagtens tjekke om det er en han eller hun ved at kigge på undur siden af halen. Hos hunner vil man kunne se gule tvær striper på halen mens hanner kun har en sort hale.
Mit råd er at købe en hun fugl til Zimba. Husk at købe både Redekasse + Savsmuld til redekassen når i har anskaffet jer en kæreste til ham.

Kommentar
Fra : Nymfeelsker

Dato : 10-10-04 14:49

Hov.. Glemte at sige det. Smid spejlet ud når hunnen er ankommet! Nymfer bliver forvirrede af spejle.

Godkendelse af svar
Fra : claraogsigne

Dato : 23-11-04 01:36

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : tomlarsen1

Dato : 14-10-12 15:27

så spørg jeg hvis der er striber i masse vis sorte og ikke merer er det hunner eller hanpå tværs