/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Oktanvalg til Golf II
Fra : Baracca
Vist : 1283 gange
50 point
Dato : 07-10-04 23:15

Jeg har lige købt en Golf II 1,3 fra 1987. Den har kørt 277.000, og går rimelig
godt, specielt efter at den fik lidt sprit her i det fugtige vejr.

Jeg vil høre, hvilken oktan benzin, jeg bør køre på. Bilrevyen siger minimun
blyfri 91. Skal jeg dermed køre på oktan 92, eller er der noget at vinde ved at
køre på oktan 95?

/Baracca

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 07-10-04 23:19

Hvis bilen ellers går ordentligt, og der ikke er problemer med tændingsbanken/eftertænding, er det udmærket med oktan 92 når der angives min. 91 oktan.
mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-10-04 23:58

det kommer an på tændingsjusteringen!

For højt oktantal kan give eftertænding (fordi motoren vil "opleve" det som for lav/sen tænding), altså, at motoren står og ruller efter at du har taget nøglen.

For lavt oktantal giver tændingsbanken, det lyder nogenlunde som hvis nogen hælder en kasse tegnestifter ud på en hård bordplade, hver gang du træder lidt på speederen (fordi det virker som for høj, eller tidlig, tænding), det er værst ved lave omdrejninger.

Svaret kan uddybes.

H-J

Kommentar
Fra : geu

Dato : 08-10-04 10:51

>>>hjkofoed - For højt oktantal kan give eftertænding... Det er ikke rigtig, højt oktan tal gør at en højkomp. motor ikke tændingsbanker. Når en bil tændingsbanker er det fordi benzinen selvandtænder pga. højt tryk, ligesom Diesel gør.
Eftertændig er oftes et udtryk for glødetændig pga. koks oli. i forbrændingskammeret.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-04 11:00

Det var da vist en skrivefejl Geu, for det passer hvis du udskifter højt med lavt.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-10-04 15:45

Nej geu, den er god nok.

Du har ret i, at højt oktantal modvirker tændingsbanken, det var også nogenlunde det jég skrev.

Tændingsbanken har ikke noget med selvantændelse, men derimod for tidlig tænding eller for hurtig forbrænding(detonation) at gøre.

Hvis man har fået for lavt oktantal på, kan man enten hæve oktantallet med alkohol eller give motoren lidt lavere tænding**, hvorved tændingsbanken modvirkes.

For lav(sen) tænding betyder at forbrændingen ikke er færdig, når udstødningen åbner, og trykket dermed falder.
Når trykket falder reduceres forbrændingsprocenten (renheden), således, at der afsættes sod i kammeret.

Dette sod kan komme til at gløde, hvilket kan antænde luft/brændstofblandingen, sådan at motoren eftertænder,
OG DETTE HAR IKKE EN DYT MED DIESELMOTORENS TÆNDINGSMÅDE AT GØRE.

Dieselmotoren har kompressionstænding, det du kalder selvantændelse. Når luft trykkes sammen stiger dens temperatur, og er kompressionen tilpas når den dieseloliedampes antændelsestemperatur, og man ændrer altså ikke størrelsen på en motors forbrændingskammer kendeligt med lidt sod.

Hvis du nu prøver, at henvise til en dieselmotors glødehoved, må jeg skuffe dig med, at det kun er aktiveret FØR start af en helt kold dieselmotor.

**Kan uddybes, hvis ønskes

H-J

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-04 16:06

hjkofoed du skrev lidt forkert
Citat
For højt oktantal kan give eftertænding

Nu er det jo for lavt oktantal der kan gøre det og derfor formoder jeg, at der er tale om en skrivefejl og når geu skriver selvantændelse så tror jeg at I mener det samme for jeg læser geu's forklaring som, benzin/luftblandingen eksploderer (vi kalder det jo en eksplosionsmotor) før tændrørets gnist har antændt benzin/luft blandingen og dermed får du en ukontrolleret forbrænding og banken fra motoren. Det analoge med dieselprincippet er jo for så vidt, at brændstofblandingen eksploderer ved hjælp af varme/sammenpresning uden gnist.
Eftertænding kan som du ganske rigtigt skriver ske ved glødedannelser hvor det så ikke er tilstrækkeligt, at afbryde tændingen, men dette behøver ikke at skyldes for lavt oktantal idet fænomenet er set på motorer der har været korrekt justeret og har haft oktan 100 på. I disse tilfælde skyldes fænomenet fabrikkens forsøg på at få højere ydelse ud af motoren og man modvirker så dette ved hjælp af en solenoid ventil på karburatorens tomgangsdyse.
På moderne elektronisk styrede insprøjtningssystemer er eftertænding ikke noget problem idet brændstotilførslen afbrydes helt ved stop.
Det er korrekt, at et glødehoved/gløderør alene har til formål at opvarme luften i forbrændingslkammeret (evt. forkammeret) for at give bedre start på den kolde motor. En funktion der er forbedret meget på moderne dieselsystemer idet man lader gløderørende forblive aktive efter motoren er startet, men med lavere spænding. Dette giver en bedre brændstoføkonomi da brændstoffet udnyttes bedre på den kolde motor.
Med venlig hilsen
Bjarne

Kommentar
Fra : geu

Dato : 08-10-04 16:32

hjkofoed, Jeg kan godt se hvad du mener..

Oktantallet er et mål for benzins tilbøjelighed til bankning i motoren. Bankningen skyldes en eksplosionsagtig selvantændelse af benzin-luftblandingen, før den tændrørsstyrede forbrænding har fundet sted. Jo højere oktantallet er, jo mindre er tendensen til selvantændelse. En forbrændingsmotors effektivitet stiger med kompressionsforholdet, men med stigende kompressionsforhold stiger tendensen til selvantændelse tilsvarende, og derved motorbanken.

Ellers ved jeg godt hvordan en 4 takt motor virker om det er benzin eller diesel.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-10-04 16:48

Hej Bjarne

Nej, det er ikke en skrivefejl.
Og nej det er ikke selvantændelse ikke før gnisten, så ville tændingsjustering jo ikke hjælpe.
Tændingsbanke opstår også normalt kun når motoren presses, derfor den gængse misforståelse omkring diesellignende tænding. Det der sker, er imidlertid, at forbrændingsbetingelserne forbedres og dermed forbrændingshastigheden forøges, når højre fod er lidt tung.

Hvis man læser tændingsjusteringsspecifikationer, kan man se, at næsten alle motorer sender gnisten lidt før top. Specielt ved lave omdrejninger, risikerer man derfor, at forbrændingen er lige lovlig godt igang før stemplet topper. Det giver så et ekstraordinært stort tryk på stemplet, populært sagt, som om man banker en hammer ned i det, og det er det, der lyder som en karton tegnestifter ned ad en trappe uden tæppe på.

Nogen kalder det en eksplosionsmotor, men det er forkert. DET ER EN FORBRÆNDINGSMOTOR. En eksplosion(detonation) er som nævnte hammerslag, og det både spilder kræfter og ødelægger motoren(beskadiger lejer, fordi oliefilmen gennembrydes); mens en forbrænding er "elastisk", som når man frigør en kraftig fjeder, der i forvejen er i kontakt med det emne den skal trykke væk.

Resten er vi så vidt jeg kan se helt enige om.

Jeg tror vi skal åbne vores egen tråd eller snakkes ved på skype, for det er en hyggelig dialog på et udfordrene niveau.
Med venlig hilsen
H-J

Kommentar
Fra : Baracca

Dato : 08-10-04 16:56

OK. Jeg kommer lige med en kommentar midt i jeres diskussion om tændingsbanken og eftertænding. Det jeg var ude efter var at vide hvilken benzin, jeg skulle køre på og ikke hvorfor. Jeg kan nu tilføje, at jeg den sidste tankfuld har kørt på oktan 92. Jeg oplevede forleden morgen, at bilen hakkede omkring 130 km/t og ikke rigtig ville tage gassen. Det endte med at den gik i stå; men jeg kunne starte den igen og køre videre. Jeg hældte så sprit på og det hjalp tilsyneladende. Jeg har siden oplevet at den lige hakker en lille smule; bare som hvis man hurtigt slipper gassen; den mangler ikke trækkraft generelt; altså bortset fra at den jo ikke har mere en 55 hk Kan det skyldes oktan 92?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-10-04 16:56

Hej geu, havde ikke set din sidste kommentar, da jeg skrev min, er åbenbart blevet langsom på mine "gamle" dage

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-10-04 16:59

Måske, men det ligner også en lidt for miljøvenlig/mager blanding.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-10-04 17:00

PS. Prøv med 95

Kommentar
Fra : geu

Dato : 08-10-04 17:02

Nej.. Man får ikke mere "kraft" ud af 98 frem for 92. Hvis den ikke tendingsbanker på 92 er der ingen grund til og køre på noget der er højre.

Men det vil være en god ide og få den målt om den får nok og leve af.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-04 17:04

Geu forklarer det man forklarer en kunde der ikke kan forstå det for hvis vi skal forklare om glidende forbrænding og at forbrændingen skal sættes i gang før den skal ske fordi det ellers ikke kan følge med og modtryk i udstødning og ventiloverlapning endda med 16 ventiler så kan man jo ikke lave andet.
Gnisten sendes mange grader før top ved høje omdrejninger

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-04 17:05

Rigtigt geu!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-10-04 17:08

Enig begge to,
Jeg tager en pause og kigger ind senere.

H-J

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-04 17:30

Først og fremmest:
Hvordan er bilen blevet kørt før du fik den.
130 km/t var forhåbentlig ikke over en længere strækning, for det er sgu belastende for sådan en lille motor der har kørt 277000 km, og især hvis den ikke har været vant til at blive kørt hårdt.
Og hvis det er oppe i de hastigheder du kun har problemer, tror jeg det er andre ting end oktantal du skal kigge på.
F.eks. om luftfilteret er stoppet/beskidt, eller om justering gør, at den får for lidt benzin når den skal yde så meget.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-04 17:32

Det kan også skyldes, som du selv er inde på, skyldes at den skal have karburatorsprit fordi benzinen passerer så hurtigt gennem systemet ved høj hastighed, at den fryser i karburatoren.

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-10-04 20:53

Undskyld jeg er uenig med dig, men jeg har tidligere beskrevet kaburatoris problemet således for en motorcyklist:

Fra : hjkofoed Dato : 21-02-03 16:32

Kaburatoris skyldes kondensvand i benzinen og optræder i perioder hvor udetemperaturen er mellem frysepunktet og 7-8 graders varme, det er uafhængigt af køretøjete stand, men påvirkes lidt af optankningemønster.
Kaburatorens dysser underafkøles fordi luftens hastighed gennem kaburatoren "tvangsfordamper" benzinen. Så længe der "gives håndtag" strømmer benzin og dermed vand så hurtigt gennem dyssen, at det ikke når at fryse. men når dyret så får en slapper, f.eks ved trafiklys eller kø, kan den irriterende isprop dannes i en eller flere dysser.
Efter 5-10 minuters kørsel er motor og kaburatorer i reglen så varme, at isningen ophører.
Har du først en isprop, så rul ind til siden, stands motoren i 2-5 min, når du herefter starter strømmer væsken atter frit i alle dysser (fordi isproppen er smeltet) og du skåner motorens lejer (undgår "skævbelastninger")
Når udetemperaturen er under 0 grader, lægger isen sig som perler i bunden af tank eller svømmerhus (OBS for meget vand kan knyse svømmeren) og når derfor ikke frem til dyssen. Ved temperaturer over 8 grader sørger omgivelserne for at dyssen ikke når ned under frysepunktet trods den afkøling som fordampningen forårsager. Så både af hensyn til din egen magelighed, og for at undgå egentlig skade på køretøjet er KABURATORsprit en særdeles god ide, idet den sænker vands frysepunkt ganske betydeligt.

Ps. Kaburatorens princip minder en del om det, der "skaber" kulden i køleskabe og frysere.

Karburatoris optræder kun i nævnte temperaturinterval og kun ved LAV hastighed.

Med venlig hilsen
H-J

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-04 21:15

Jep!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-04 21:19

Man skulle måske tilføje, at mange biler med karburator har et luftfilter der enten automatisk eller manuelt indstiller luftfiltrets sugestuds så det suger luft fra den varme udstødningsmanifold og derved hæver indsugningsluftens temperatur og karburator frysning undgås hvis der ikk eligefrem er meget vand i tanken for så skal der sprit på til at neutralisere vandet.
Karburatorfrysninger sker jo ikke før motoren er i gang og det kommer typisk efter nogen tids kørsel.

Godkendelse af svar
Fra : Baracca

Dato : 08-10-04 21:35

Utrolig med snak efter et simpelt spørgsmål. Du får accepten, da du er den eneste, der rent faktisk svarer på mit spørgsmål...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-04 21:43

Jamen tak for det
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-04 21:50

Problemet er bare, at det slet ikke er sikkert at de oplysninger er rigtige. Jeg har læst at min kan køre på 92 oktan i en anmeldelse i et motormagasin, der er bare lige det problem, at fabrikken siger 95 oktan.
Gade vide hvad Wolfsburg foreskriver ?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-10-04 21:57

Tjaeh, en lille snebold kan starte en lavine, og dova du skal godt nok have ros for dit "punktumsvar"
Tak for debatten allesammen
H-J