/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Explorer
Fra : fredag
Vist : 282 gange
200 point
Dato : 07-10-04 21:17

Hej.
Har en maskine med win 98 som hele tiden melder at explorer har foresaget en fejl, kan ikke gå på nettet eller noget, har så forsøgt at installere 98 igen, men fejlen er der stadig, hvad gør jeg ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-10-04 21:30

Står der ikke lidt mere i fejlmeldingen?
Det er jo noget bredt for det du oplever er klassik for Windows 98. Det kan skyldes alt fra driver fejl til en fejl i installationen.

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 07-10-04 21:32

Jo det gør en masse tal, er det noget du kan bruge til noget.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-10-04 21:35

Måske!
Hvis vi ikke kan spore os ind på årsagen er du nok nødt til at formatere og geninstallere og det er jo lidt bøvlet.
Hit med det du har så prøver jeg at kigge på det.

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 07-10-04 21:54

EXPLORER forårsagede en ugyldig sidefejl i modul <ukendt> på adressen 000:10001290. Indhold af registrene:
EAX=8181336c CS=0167 EIP=10001290 EFLGS=00010246
EBX=8181330c SS=016f ESP=0138ff9c EBP=0138ffcc
ECX=c16e9140 DS=016f ESI=00000008 FS=24af
EDX=8181336c ES=016fEDI=81819690 GS=0000
Byte ved CS:EIP:

Indhold af stakken:
bff88f20 00b00000 81819690 00000008 8181330c 00000007 0138ffa4 0138fdcc ffffffff bffc05b4 bff79050 00000000 0138ffec bff869ef 10001290 00b00000

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-10-04 22:17

Det var lidt værre for der er ikke noget brugbart spor i fejlmeldingen. Jeg har søgt lidt på nettet og fandt adskillige med samme problem, men der var ingen løsninger så vi må prøve lidt fra en ende af.
Jeg mener, art der er tale om en fejl der kan løses med en opdatering, men når du ikk ekan komme på nettet med maskinen må vi improvisere.
Det første du skal prøve er, at starte mskinen i fejlsikker tilstand hold Ctrl nede når opstarten har fundet harddiske mm. tryk evt. periodisk på Ctrl under opstarten
Når du har fået maskinen i gang i fejlsikret tilstand (forhåbentlig) skal du slette indholdet af mappen Temp der ligger i C:\Windows\Temp og genstart igen i normal tilstand og meld tilbage om resultatet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-10-04 22:44

En sandsynlig løsning er opdatering af InternetExplorer som kan hentes her:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=1e1550cb-5e5d-48f5-b02b-20b602228de6

Under instruktioner kan man læse hvad man gør for at gemme til senere installation.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-10-04 00:29

og dog BjarneD >> det er korekt at fredag skal opdateret til ie6
og så derefter skal gå på windows opdate og opdater sin win98

fredag >>> hvormange ram har du i maskinen ??
----------------------------

EAX=8181336c kalder EBX=8181330c og smider det op i hukommelsen på adresse
EFLGS=00010246 som så kalder en dll fil på adressen EBP=0138ffcc dll filen kalder så på
en anden dll fil osv... og tilbage til explore
men det ender med stakoverflow på adressen CS:EIP

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-04 00:43

technet>> Det er jo et af de generelle problemer på Windows 98, at der simpelthen ikke er hukommelse nok til at afvikle og det kunne være interessant at vide hvad der ellers kører på maskinen, men når Windows laver den fejl er man jo nødt til at få systemet stabiliseret.
Mit næste forslag ville være at deaktivere programmer mm. der starter op med Windows for ad den vej at få frigjort mere kraft så maskinen kan komme på nettet og blive opdateret.

(Det er lidt af et paradoks problem, at man må opdatere p en sandsynligvis ældre maskine fordi opdateringerne fylder meget og kræver mere af systemet.
Jeg havde samme problem med min lidt ældre bærbare hvor jeg har sat større disk i og har inst W2K med meget stor succes for maskinen har aldrig kørt bedre.)

Stackowerflow er jo en megen normal fejl i denne forbindelse, men det mest irriterende er at der er tale om et ukendt modul sp man ikke kan fejlrette direkte. MS Technet har også kun begrænsede bulletiner om denne fejl, men der er mange nødråb på nettet og ingen med regulære løsninger.
Min første løsning med sletning af filer i mappen Temp er vel indlysende i denne forbindelse uagtet, at den er simpel, men kom bare med løsningsforslag for det er jo det vi er her for

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-10-04 01:15

med dette tilfælde ville jeg køre programmet sofice og åbne explorer.exe
og følge kaldene

men du har da ganske ret i at slette *.tmp filer og deaktivere programmer

men der er flere filer der skal væk såsom *.bak ; internet tmp filer + index.dat ; cookies og ryd oversigt
og så skal *swp filen også slettes ( det gøres med en bootdisk) og så skal der rydes op i regdatabasen og tjekkes for
snavs (spyware /virus ) virus for dos = mcafee superdat
http://download.nai.com/products/Commonupdater/sdat4397.exe
gem den i en mappe for sig selv og pak den ud med denne kommando sdat4397.exe /e
boot så op med en boot disk og gå ind i den mappe hvor du lagde sdat4397.exe
skriv nu denne kommando scanpm /clean /all c:

og for at se alle kommandoer bare skriv scanpm
------------------------------------------------

jeg må lige sige at jeg har godtnok aldrig selv set denne fejl på det maskiner jeg har haft med at gøre endnu

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-04 01:27

Præcis denne fejl har jeg heller ikke set, men flere afarter af EXPLORER forårsagede en ugyldig sidefejl i modul, men fejl i kernel32.dll og shell32.dll er det kendte.
Jeg er stødt på ukendt modul et par gange og det kan du også finde ved en simpel Google søgning. MS anbefaler at afinstallere de programmer der er tilknyttet fejlene, men det ved vi jo ikke her.
Flere af de maskiner hvor jeg har oplevet denne type fejl har været håndteret på udpræget gør det selv basis i forbindelse med partitionering og installation.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-10-04 10:17

fredag >>> nu er det vel win98 SE du har og ikke version 1 af win98

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 08-10-04 10:29

Det er SE, jeg sidder et andet sted nu, så jeg kan først afprøve senere

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-10-04 11:13

hej fredag
det du skal gøre er at hente denne
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=1e1550cb-5e5d-48f5-b02b-20b602228de6

og så installere du den og når du så har gjort det
så går du på windows update og opdatere resten hvad der nu måtte komme

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-04 11:30

Det var så det samme som mit link Technet. Du må hellere gøre det her færdigt så dit ego ikke knækker (ja jeg læser andre spørgsmål).

Kommentar
Fra : technet

Dato : 08-10-04 21:34

BjarneD> sorry,
tja mit ego fejler ikke noget for jeg ved at jeg aldrig ville få den meddelse
og den knækker aldrig men måske skulle jeg lade kandu være et stk tid og bare side og grine for mig selv
----------------------------------------------
men okey vi kan jo også begynde at debug´e
a-
[bx+si],al
spøg til side : sorry sorry

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-04 21:46

Hvis du er så god hvad så med at hold eop med at prale og hjælp dem der har behov. Det er det jeg gør selv om jeg "kun" er teknikker.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 09-10-04 04:06

BjarneD>> nåh det var da synd for dig at du blev fornærmet men jeg trækker mig da gerne ud af dette
board og så kan jeg jo side og tænke
arne/bjarne der er da vist gået svamp i dit hoved.

slut herfra og flueben er smidt ud

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-10-04 10:53

Vor herre bevar mig vel for en narrehat, masser af pral, men ingen handling.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 10:07

Prøv at bruge FDISK (fra din bootdiskette i DOS), Fjern/slet den primære DOS partition, opret en ny primær DOS partition, reboot og formatér så din HD, inden du lægger Win98 SE ind igen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 18-10-04 11:00

Har slettet alt i temp, kan nu komme på nettet og har også kørt en opdatering af det hele. Fint nok.
Men fejlmeddelelsen kommer stadig samt at hvergang jeg går på nettet poppe 3 sider frem om at jeg har spyware.
Og hvis jeg vil fjerne dem koste den 39 dollar. Jeg har kørt ad-aware fundet en masse som jeg har slettet. Men hvordan får jeg fjernet de 3 popups samt en hootbar ved navn NEO er der også kommet. Hvordan får jeg den væk ??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 11:39

Du må nok stille spørgsmålet i Sikkerhed : http://www.kandu.dk/dk/emne/30303

Download Hijackthis fra : http://spywarefri.dk/vaerktoj.htm ..og læg din log i sikkerhed, som angivet i URL'en ovenfor.

Alternativt kan du lægge den i forum hos : http://www.spywarefri.dk/forum/ eller hos : http://www.arlet.dk ...så får du lynhurtigt hjælp af eksperterne

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-04 11:46

Den sikreste måde, at få fjernet spyware (nu da du kan komme på nettet igen) er, at få lavet en hijackthis, hvor du skal kopiere loggen ind i et forum hvor en specialist kan anvise dig hvilke ting der skal fjernes. Jeg har ingen erfaring i, at bruge hijackthis da jeg plejer at slette tingene manuelt blandt via registreringsdatabasen.
Du kan proøve med www.spywarefri.dk

Du kan prøve at køre denne til at fjerne hotbar:
http://www.spywareinfo.com/downloads/tools/CWShredder.exe
og ellers kan jeg anbefale Spybot Search and destroy til at fjerne spyware. Den gør noget som AdAware ikke kan og omvendt.Desuden er Stinger glimrende til de trojanere der ofte følger emd spyware:
http://vil.nai.com/vil/stinger/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-04 11:48

Molo>> Det hjælper ikke meget at stille spørgsmålet i sikkerhed fordi enten kommer der ingen eller også kommer der en fusker, men Arlet kan ganske rigtigt kontaktes via egen side.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-10-04 12:09

lengberg og tedd kan nu godt hjælpe til og arlet kigger ganske ofte også ind i : http://www.kandu.dk/dk/emne/30303

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-04 12:16

Molo>> Du følger ikke med, Arlet har meddelt, at han holder lav profil (på Kandu) og Lengberg er ikke på Kandu så ofte. Jeg ved ikke af at Tedd kan fixe Hijackthis, men der er flere der pludselig "har lært" det og som laver noget skidt.