/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunde og "ulækkere sager"
Fra : Jaguaren
Vist : 1564 gange
20 point
Dato : 07-10-04 15:17

Hvad er det med hunde og ulækkere ting?

Jeg har bemærket, at min hund elsker afføring fra andre hunde, bræk fra fulde folk (ville hvis hun fik lov æde det!!!) og andre ækle ting!

Hvorfor kan du godt lide disse ting, Hvorimod hun ikke gider spise sødesager såsom vingummie, Orh dog, Marabu chokolade elsker hun, men kun den med mælkechokolade og uden nødder...

Den undrende

/Jaguaren

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-10-04 15:27

For det første, så bør man slet ikke give en hund chokolade.
Det er noget af det værste til hunde. Der er noget i de ikke kan tåle, og kan resultere i bugspytkirtelbetændelse.

Og hvorfor kan de lide at æde ulækre ting eller rulle sig i det.
Nu er det ikke sikkert hunden synes det er ulækkert, men dyr gør jo flittigt brug af duftsignaler så det er nok der forklaringen skal findes, selv om det kan synes underligt, at en hund synes den lugter godt når vi andre synes den lugter af lort.

mvh dova

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 07-10-04 15:28

Nogle hunde har bare denne vane. Dog mener nogle dyrlæger at det er fordi hunden mangler et stof i sit foder, som den derved får ved at æde andres afføring. Personligt mener jeg at det er en dårlig vane, da hunden ofte "bliver besat" af jagten på ulækker føde.

Omkring chokolade, så lad være med at give din hund det. Det fungerer som gift på hunden, især jo mærkere chokoladen er. Hvid chokolade skulle ikke være så slemt. Jeg ved ikke præcist hvad det er, men har bare både hørt og set, hvad der sker når hunde æder chokolade.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-10-04 15:35

Hvis du går ind på hjemmesiden fra Bonnie Dyrecenter har de en brevkasse.
Der er en der stillede samme spørgsmål, og fik det svar, at det var hundes instinkt at have kærlighed for rådne og ildelugtende ting, og ikke noget med mangler i foderet.
mvh dova

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 07-10-04 16:05

Hej Jaguaren
Jeg hørte for nogen tid siden en dyrlæge i radioen, som blev spurgt om det med at en hund æder andre hundes afføring. Han sagde, at det var en helt naturlig ting (!) og at det skyldes, at der er ufordøjede rester i den afføring. Det er ækelt for os mennesker at tænke på, men giv et kort ryk i linen og sig "nej, føj" - og vær så opmærksom på, når I nærmer jer de efterladenskaber og gå i god tid udenom eller snak med din hund for at aflede dens opmærksomhed.
mvh nusa

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-10-04 16:19

Prøv at læse dette som er en faglig oplysning om hvad og hvorfor:
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_koprofagi_hos_hunde.html

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 07-10-04 17:19

Ja, det er noget underligt noget. Vores gamle hund rullede sig med stor fornøjelse i gamle kadavere, opkast o.s.v. Det blev dog en del mere udholdeligt, da hun blev ældre. Hun kom nemlig i bad hver eneste gang. Og det var det værste hun vidste. (endnu en underlig hundeting) Hun åd også en masse lort, når hun mødte noget. Hvilke dyr det var fra, ved jeg så ikke. Men hun åd aldrig sit eget. Sådan noget før vores nuværende hund aldrig. Derimod æder vores nuværende hund killingelort, men aldrig de voksnes afføring. Men hun har næsten lige så meget mod at komme i bad som den gamle.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : plstsn

Dato : 07-10-04 17:55

Hundehvalpe ser deres mor æde deres afføring, så de gør vel bare det samme. Men hvis det ikke lykkedes at vænne dem af med denne uvane, så er der hjælp at hente. Læs om Koprofagi hvorman foreslår at give glutaminat på www.netdyredoktor.dk/Hund. Håber dette kan afklare noget for nogen.

Hilsen Plstsn

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 07-10-04 18:35

Det er naturligt for hunde at æde alt, der synes interessant. Mht. til lorte og andet ulækkert, er det et spørgsmål om at opdrage den til at lade være...

mvh bvh

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 07-10-04 19:53

Hvorfor hunde æder ulækre ting eller ruller sig i dem, tror jeg ikke du får noget entydigt svar på. Selv blandt eksperter og forskere er der lige så mange meninger som der er hoveder, og endnu kan vi ikke kikke ind i hundens hoved, så det er kun formodninger, antagelser, gæt o.s.v.

Helge

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 07-10-04 23:01

Min svigerindes hund drak den urin min lille hunhund havde tisset, hendes hund er en hanhund, og min er i løbetid, kan det være forklaringen?

/Jaguaren

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 08-10-04 11:21

Nej, det er ikke det, der er årsagen. Hanhunde "drikker" tævers urin, for at få alle duftene fra det. Ofte ser man at hanhunden klapper med tænderne bag efter. Det er for at få duftene op i en organ kaldet "Jacobs-organet". Dette organ omdanner duftene til indtryk. Og hunden bliver derved mere opmærksom på, at tæven er i løbetid.
Dette er ikke årsagen til, at din hund æder afføring og andre ulækre ting.

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 08-10-04 23:03

Hunde er nogle mærkelige dyr, men gud hvor er de dog alligevel dejlige.... De fleste af dem

/Jaguaren

Kommentar
Fra : akp8

Dato : 21-10-04 13:57

Ja alle de problemer kan jeg nikke genkendende til... Føj. Men jeg kan heldigvis kontrollere det nu også når hun ikke er i snor. Jeg har konsekvent, HVER gang, hun har haft lyst til lidt 'guf', sagt NEJ med vred stemme og rykket blidt i snoren. Men lysten har hun stadig...

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 26-10-04 16:30

Kære "Jaguaren"..

Desværre må jeg konstatere, at du ikke er så flink til at afslutte stillede spørgsmål, ved at acceptere et svar fra Kandu brugerne.

Jeg nævner her i flæng:
http://www.kandu.dk/dk/spg/45502
http://www.kandu.dk/dk/spg/46822
http://www.kandu.dk/dk/spg/50111
http://www.kandu.dk/dk/spg/50149
http://www.kandu.dk/dk/spg/50677
http://www.kandu.dk/dk/spg/50843
http://www.kandu.dk/dk/spg/50954
og der er flere endnu.....

Kunne du ikke være sød at afslutte spørgsmålene? Dels gør det dem der besvarer spørgsmålet glade, og dels kommer pointene "i spil".

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 27-10-04 21:57

Berpox-> Flot, at se du har lært copy/paste funktionen, mon ikke du skal niveauet op over 'PC kørekortet' . . .

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-10-04 22:02

Jaguaren, vi andre kan da også godt lide, at du lukker og slukker efter dig

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 28-10-04 00:21

Jo, men jeg har accepteret svar bl.a hos berpox, men tråden er stadig ikke lukket ned.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-10-04 09:52

jaguaren - jeg er skam glad for at du har lagt mærke til mine fremskridt på copy/paste området .
Du kan jo kigge forbi tråden http://www.kandu.dk/dk/spg/52333 og lægge en besked, så vil jeg med glæde lukke den af og give dig de point der rettelig tilhører dig.

Og husk så, at det er vigtigt med feedback - kunne svaret/svarene bruges? Behøves en uddybning? Det gør det lidt sjovere at være med og hjælpe hinanden når der er respons.

mvh Berpox