/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Valg af arkitekt
Fra : sybil3
Vist : 1077 gange
300 point
Dato : 06-10-04 20:35

Hej fantastisk kloge menesker.

Nu er det jo bare det at vi skal til at bygge et hus, vi har set på mangt og meget, og er ved at være lidt trætte at se på typehuse, med marmor, børstet stål, kedelige små børneværelser og sortglaseret tegl.

Vi vil selv gerne deltage i byggerriet, og det gør ikke noget hvis der kommer lidt økologi (læs bæredygtig) ind i byggerriet, uden at det bliver alt for meget friland. Vi har købt en byggegrund i NIM, imellem Brædstrup/Horsens.

Vi kunne godt tænke os at få en arkitekt til at tegne på et hus til os, og er overbeviste om at det er meget vigtigt at vælge den rigtige arkitekt.

Spørgsmålet er så:
- Hvordan finder vi en god arkitekt.
- Er der nogen der har gode erfaringer fra området.

Michael

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 06-10-04 20:37

. . . . ku' du ikke lige fortælle, hvilken del af landet du skal have huset opført i

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 06-10-04 20:42

Undskyld - dér var jeg for hurtig . . . . nu har jeg forNIMmet det

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-10-04 20:49

Først kommer behovet for størrelse.
Så en idé om rummenes placering i forhold til hinanden.
(Selvom der er glimmer i de huse i ser på kan rumindretningen jo være god)
Så bør i råtegne huset og derefter lade en arkitekt færdigtegne huset, med de rettelser han/hun har forstand på.
Noget i bør tænke på er:
hvor og hvornår skinner solen ind af vinduer (hvor er syd)
skal der være morgensol i køkkenet
børneværelsevinduer der vender mod sydvest er varme når der skal soves
det var bare et par støtanker.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 06-10-04 20:50

Der er fantastisk mange der glemmer at skrive geografien med i spørgsmålene...

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 06-10-04 20:51

Mit forslag:

Cubo Arkitekter A/S Vores normale åbningstid er:
Frederiksgade 72 B
Postboks 443 Mandag til Torsdag kl. 8.00-16.00
DK - 8100 Århus C Fredag kl. 8.00-14.00

Tlf +45 86 93 94 00
Fax +45 86 93 94 99
E-mail cubo@cubo.dk

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 06-10-04 20:55

. . . . for den gode ordens skyld burde jeg måske lige nævne, at jeg har "sakset" informationerne om Cubo Arkitekterne fra deres hjemmeside - man kunne måske ellers tro, at jeg havde noget med dem at gøre, siden der står "Vores åbningstid . . . . . "

Men bortset fra at jeg har hørt dem positivt omtalt i relation til bæredygtig arkitektur, kender jeg dem ikke . . . . . men de ligger i Østjyulland - ikke så langt fra hvor I skal bygge.

Mvh
Henning

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 07-10-04 11:17

Jens Ole hos Brich & Svenning (i Horsens) er rimelig skør og lettere flippet. Mon ikke han kunne komme med en række skøre ideer! Om Ginnerups Tegnestue kan lave noget sådan ved jeg ikke, men de har formået at løse nogle særegne opgaver i ny og næ, blandt musikøvelokalerne bag Teatret (nærmest umulige lydkrav), Villa Caracas i Sverige ved Juelsminde (du henføres til Nicaragua) + selvfølgelig en række store ikke relevante ting osv osv.

En lille bitte en-mander er Toustrup Tegnestue i Juelsminde 75 69 35 25, han virker fornuftig.

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 07-10-04 19:29

Hej!
Jeg vil foreslå at I taler med Byggodan i Karup. De bygger huse (over hele landet) enten som de selv tegner dem eller special tegnede huse efter bygherrens valg.
Jeg mener man skal være forsigtig med at få tegnet et hus, mere eller mindre fantasifuldt af en arkitekt, som ikke har ansvaret for udførelsen og byggeomkostningerne. Byggodan leverer huse til 8300.- kr/kvm men hvis det er special designet er det selvfølgelig dyrere. Det er Sjællands priser, de er muligvis anderleds i hovedlandet. De har en hjemmeside www.byggodan.dk men den er nu ikke noget at råbe hurra for, det er mest deres adresse og telefonnummer.
Jeg har ikke noget med dem at gøre men har næsten besluttet at få bygget et hus, som imidlertid skal videresælges, så det er ikke helt de samme følelser. De er iøvrigt meget billige med forberedt tagetage, så det kunne være en god løsning at du køber stueetagen ærdig og flytter ind og dernæst i fred og ro indrettet tagetagen. Altså hvis du vil have et 1½ plans hus.
Under alle omstændigheder skal du bede den du overvejer at vælge om at se hvad han har lavet. Det er let at blive vildledt af nogle flotte tegninger.
Og så lidt small talk, men fra den virkelige verden. Berlingske Søndag kører en serie om huse og ombygninger/tilbygninger som folk har fået udført (ligesom alle andre medier)
Der var en fabrikant eller noget andet velbjærget, som havde fået ombygget sit hus. Det var blevet væsentligt dyrere end planlagt. Den primære årsag hertil var at det var fruen der bestemmer (ikke unormalt) men hun kunne ikke læse tegninger. Så de fik tegninger forelagt, som de godkendte og tingene blev lavet. Men når det var færdigt, kunne hun selvfølgelig se resultatet og det var helt anderledes end hun ønskede og så blev det lavet om. Flere gange. Så se noget først som det ser ud og fungerer, i fuld skala.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 08-10-04 16:35

Jeg vil foreslå Isager Arkitekter, se www.isagerarkitekter.dk.

Nu kender jeg dem fra Odense kontoret gennem mit arbejde og ved at det er et firma der ikke går på kompromi med arkitekturen. De har lavet mange ombygninger og nybygninger. Bl.a. er det dem der er arkitekt på de mange byfornyelser ved Brandts Passage i Odense, hvis du kender noget til det.
Isager Arkitekter laver mange projekter store som små og gør brug af ingeniører i det nødvendige omfang.
Med en seriøs arkitekt på banen bliver der heller ikke problemer med byggestyringen for dette varetager de, evt. i samråd med ingeniøren.

Et af problemerne med at bygge hus er at det for mange er en engangsforestilling og derfor kan man let komme ud for at håndværker ikke leverer det man regner med - ikke fordi håndværker er uærlig men fordi man som bygherre ikke får tingene formuleret rigtigt og ikke har et realistisk syn på økonomien. Her vil arkitekten spille en vigtig rolle da han egentlig er bygherrens mand og dermed "styrer" håndværker og byggeprocessen mht. økonomi, tid og ikke mindst bygherrens ønsker.

Uanset hvilken arkitekt der vælges skal der (næsten uden undtagelse) en ingeniør på sagen også. Som sagt er der ikke tale om et typehus og derfor kan muren ikke selv bygge huset efter arkitektens tegninger.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 08-10-04 16:59

linket ovenfor er deværre "forkert", der er åbenbart registreret i "." efter dk.... brug denne i stedet www.isagerarkitekter.dk

Accepteret svar
Fra : fisherprice

Modtaget 300 point
Dato : 14-10-04 18:07

nå Sybil3, har du fundet dig en arkitekt?

Kommentar
Fra : hgp

Dato : 17-10-04 18:47

Jeg vil da meget gerne hjælpe dig, du kan kontakte mig på hega@direkte.org

MVH. Henrik

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 03-11-04 18:02

sybil3, du burde enten give en tilbagemelding når folk har brugt tid på at hjælpe dig eller lukke spørgsmålet med en tilknyttet kommentar. Eller kan folk jo heller ikke videre om du skal have mere hjælp....

Godkendelse af svar
Fra : sybil3

Dato : 19-08-05 13:05

Jeg beklager meget den lange svartid, den afspejler meget den tid vi selv har brugt på at komme frem til et resultat.

En nærmere overvejelse er at vi er nogle kyllinger...

Vi har selv tegnet en skitse til et hus, og er ved at få en kvalitetsikring af den gennem arkitekthjælpen...

Sideløbende har vi kontakt til et par firmaer som kan lave råhuset ud fra vores tegninger, da vi ikke vil ind i et forløb hvor vi ikke kender slutprisen på forhånd.

Michael