/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Beskatning ved køb/salg af byggegrund
Fra : Doros
Vist : 2493 gange
100 point
Dato : 06-10-04 18:00

Jeg går i tankerne at købe en helårs grund, foreløbig som investering, men måske på sigt vil vi jeg bygge på grunden.

Nogle kollegaer har fortalt mig at jeg bliver jeg beskattet hvis jeg sælger grunden uden at bygge på grunden, såfremt jeg bliver beskattet, hvilket beløb sker beskatningen efter, diff. mellem købspris og slagspris, eller af hele salgsprisen?, gerne uddybende forklaring.

Hvad kan man gøre for at undgå beskatning, uden at snyde. Kan jeg feks. bygge et lille aneks på ca. 25 m2, og således slippe for beskatning???????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-10-04 18:43

Dit spørgsmål er på 2 gange, hvis du vil, kan du annullere det og spare dine point inden der kommer kommentarer til det.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : penelope

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-04 20:47

Hej!
Gå ned på biblioteket og lån nyeste årgang af Skatten. Her står det hele på en lettilgængelig måde, også belyst med eksempler.
Hvis du skal slippe for beskatning, skal du bygge et lovligt hus og bo i det i en periode.Der er ikke helt klare regler for hvor længe men det er min et halvt år, snarere et helt. Og du skal ikke flytte tilbage til samme adresse, så bliver det opfattet som fiktivt og underkendt.
Jeg tror ikke ret meget på at der kan blive økonomi i det. For det første har du et problem med at bygge et hus på 25 kvm, som opfylder krav til byggelovgivningen og under alle omstændigheder bliver det en uhyrlig kvadratmeter pris. For det andet: Hvem tror du der vil købe et hus på 25 kvm og skulle lave tilbygning, som det bliver vanskeligt at få til at se ordentligt ud og desuden dyrt, da kvm prisen for ombygning og tilbygning er langt højere end kvm prisen for et nyt hus.
Desuden har du omkostninger både ved købet, hvor du skal betale skøde og tinglysning og ved salget, hvor du skal betale salgsomkostninger.
Så glem den investering. Du bor vel et eller andet sted nu. Var det så ikke bedre at ophøre med den bolig og i stedet bygge et rigtigt hus og bo i det. Hvis du mener at grundene stiger og det må du vel gøre, når du tænker på investeringen, så vil grunde med huse på jo også stige.
Hvis du ønsker at blive boende hvor du bor, så vælg i stedet at investere i et sommerhus eller en sommerhus grund. Her er det meget lettere at undgå beskatning idet man jo ikke skal bo der permanent i en periode (det må man ikke) men blot kunne dokumentere en vis anvendelse. Og her kan man også bedre få noget ud af et hus på 25 kvm, der enten kan fjernes fra grunden ved salg eller blive et gæste anneks, hvilket folk værdsætter.
Jeg kan fortælle at der p.t. er MANGE penge at tjene på sommerhuse, især store grunde med små gamle sommerhuse der kan rives ned og udstykkes i 2. Det kan jeg godt give dig nogle eksempler på hvor folk og også jeg selv har tjent ½ mio på 2 - 3 år.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 07-10-04 08:38

Ja, penelope, det kan jeg kun give dig FULDSTÆNDIG ret i dine betragtninger og erfaringer med sidstnævnte, hvor vi selv har gjort det samme mht en sommerhusgrund som vi byggede hus på og netop har solgt med FED fortjeneste.
Mht at have været ejer og benyttet sommerhuset ifm salg uden beskatning af et evt. provenu, står der: " at man i ejerperioden skal have benyttet huset helt eller delvist". Perioden er altså udefinérbar, men min ejendomsmægler fortalte at man i princippet kunne sælge det ugen efter det var færdigmeldt uden at blive beskattet af overskuddet.
Vi er nu så småt gået igang med næste (sommerhus)projekt, som vi dog har tænkt os at beholde...men alting er jo til salg...for den rette pris, ikke sandt!

Doros: gør som penelope og jeg selv (og sikkert mange andre): anbring dine penge i sommerhus(grunde) eller lign. Det er i fritidsaktiviteter folk anbringer deres penge i fremtiden.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 07-10-04 19:11

http://www.familieadvokaten.dk/

se seneste svar i brevkassen måske kan du bruge det

Godkendelse af svar
Fra : Doros

Dato : 15-10-04 13:55

Tak for svaret penelope.