/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Erfaring med Aspirotor - Aftrækshætte
Fra : thulin
Vist : 7343 gange
80 point
Dato : 06-10-04 15:08

Jeg har en del problemer med min skorsten som er under tagryg, som er lovligt ifølge de "nye" regler.
Derfor overvejer jeg kraftigt at købe en "Aftrækshætte. (Aspirotor "S2")".
Den omtalte hætte kan ses her:
http://www.ep-produkter.dk/?type=til&action=showinfo&vgid=105&vtid=32

Er der nogen som har erfaring med en sådan ???

Jeg vil ikke anvende en elektrisk suger, da dette strider noget imod mine principper, da der jo gerne skulle "spares" noget ved at bruge brændeovn, så går lidt af det sjove af hvis man skal have en 40 W motor til at køre når der er gang i brændeovnen.
Så en Aspirotor kunne måske være en løsning, hvis den altså virker. ???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-04 15:24

40W er vil mærkeeffekten. Lad os gætte på den bruger 30W. Ved udsugning af røggas er effekten sansynligvis meget meget mindre, men lad os nu regne på 30W.

Ved drift i 150 dage, 24 timer pr døgn, bliver forbruget 150 x 24 x 30/1000 = 108 kWh => omkring en halvandethundredekroneseddel om året.

Og det duer.

Aspirotor skal have vind for at virke.

Hvis du har problemer med røgnedslag, kan det skyldes for kold skorsten, forkert fyring osv osv. Hætte, røggasventilatorer mv er "hovedpinepiller" ikke fjernelse af årsagen til "hovedpinen"!

Accepteret svar
Fra : invisible

Modtaget 80 point
Dato : 21-10-04 10:35

Jeg har anvendt en Spirorotor hele sidste fyringssæson.

Jeg kan kun varmt anbefale en sådan rotor.
Efter af have installeret rotoren, kommer der aldrig røgnedslag i vores skorsten mere. Før i tiden kunne der være dagen hvor vi slet ikke kunne få gang i brændeovnen eller hvor den bare brændte rigtig dårlig. Nogle dage kunne man komme hjem fra arbejde og hele huset lugtede surt af røg, det forekom hvis vinden havde vendt og der var lidt ubrændt træ tilbage i pejsen, så ville vinde blæse alt den sure lugt ud i huset.

Hvis der er vindstille er der ingen effekt af spirorotoren, men vindstille dage giver os normaltvis heller ikke problemer med røgnedslag, da der jo ikke er nogen vind til at give røgnedslag.

Så mine varmeste anbefalinger.
Kig dig godt omkring på markedet, du skal ikke give mere end 1800,- for en Spirorotor.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 21-10-04 10:37

Navnet på vores rotor er en "Aspirotor S2"

Godkendelse af svar
Fra : thulin

Dato : 22-10-04 13:56

Kommentar
Fra : solomusiker2002

Dato : 02-01-05 04:37

1800,- er lige i overkanten, www.hedestoker.dk kan sælge den for 1595,-

Kommentar
Fra : cbs123

Dato : 06-02-05 19:50

er der nogen der ved om der er forskel på diameter på kuglen af de 2 størrelse der findes ???