/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Fuglene flyver imod vinduerne
Fra : Cristina2004
Vist : 7778 gange
75 point
Dato : 06-10-04 13:50

og får sig en ordentlig "gokker". Vi har et foderbrædt til fuglene ca. 3 meter fra vinduet, så der er stor trafik, og nogle af dem flyver så i travlheden imod vinduesglassene. Sommetider går det grueligt galt, og fuglen dratter ned med store indre skader. Det er ikke spor hyggeligt at se på. Så jeg lurer på, hvad jeg kan gøre ved dette problem. Bruger man fortsat disse her røde klistermærker (som ligner rovfugle) til at lime på vinduesglassene? Vil de ikke skræmme småfuglene bort, også fra foderbrættet? Jeg bor her i Norge, og da kan man ikke få noget som helst til sådanne formål, så jeg må finde et eller andet via internet....
Kan nogen hjælpe, dels med råd og dels med en relevant web-adresse?

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 06-10-04 13:55

Du kan sagtens sætte noget på ruden eks vi har nogle stor sorte plastik noget på vores vinduer som ligner fugle så de ikke flyver ind i ruden de kan stadig købes....
Regner ikke med det får dem til at blive bange...
Tror egentlig de er ligeglade....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-10-04 15:18

Jeg har nogle fine nogle hængene på ruderne i udestuen. Det er nogle fine silhuetter, klippet ud af sort plastic og limet på ruderne. Siden de kom op, er antallet af gråspurve og solsorte med brækket hals mindsket dramatisk, for ikke at sige forsvundet.

Foderbrædtet besøges uændret.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-10-04 16:44

De nævnte påklæbnings-fuglesiluetter kan du bestille hos Dansk Ornotologisk Forening deres web-adr.: www.DOF.dk

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-10-04 16:46

Siluetterne fås i såvel rødt som sort og koster 25 Dkr. pr. stk Plus forsendelsesomkostninger.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-10-04 17:46

Du spørger også om disse rovfuglesilhuetter ikke vil skræmme fuglene væk fra foderbrættet. Det vil de helt sikkert, så der er ikke andet at gøre end at flytte fuglebrættet lidt længere væk fra de store vinduer. Mon ikke det kan placeres foran et mindre vindue? Disse flyver fuglene ikke ind i, da de nemt får øje på vinduesrammen.

Kommentar
Fra : Cristina2004

Dato : 06-10-04 21:05

De lærde strides, ser jeg. Sørens osse....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-10-04 21:13

Nåh, det er vel ikke så galt endda. Jeg mener bare: Hvad skulle meningen være med at udforme silhuetterne som Rovfugle, hvis det ikke var for at SKRÆMME småfuglene. Så kunne man jo lige så godt bruge en profil af en ABE.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 75 point
Dato : 06-10-04 21:18

Men det er jo slet ikke så galt. Du skaffer silhuetterne, sætter dem på ruderne og skræmmer det fuglene væk fra foderbrættet, må du flytte forderbrættet. Hvis IKKE, er alt jo godt.

Kommentar
Fra : Cristina2004

Dato : 09-10-04 09:04

OK. Jamen, da gør jeg det Tak for svar!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 09-10-04 15:01

Hej Christina. Du skal også huske at lukke spørgsmålet. Det gør ved at trykke på teksten Accepter som svar lige oven over det svar du synes var fig til mest hjælp. Du får så mulighed for at skrive en afsluttende besked til personen. Og spørgsmålet lukkes. Dette sikrer at ingen andre går ind og bruger tid på at besvare et allerede besvaret spørgsmål.

Venlig hilsen Arne Jakobsen

Godkendelse af svar
Fra : Cristina2004

Dato : 09-10-04 16:17

Tak for svaret arne.jakobsen. Jeg troede, jeg HAVDE gjort dette, men jeg gjorde det vist i forkert rækkefølge (skrev kommentar først og akcepterede bagefter). Tak for hjælpen!