/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Tænde/slukke for Linksys Router
Fra : P_K
Vist : 369 gange
50 point
Dato : 06-10-04 12:38

Hej Alle

Er der nogen af jer, der har en mening om, hvorvidt man kan tillade sig at slukke og tænde en Linksys Router? Min er en RV082, og den vil lidt for ofte ikke på nettet, efter den har været slukket. Linksys Support siger, at det er den ikke designet til, så jeg skal holde den tændt hele tiden. Det er jeg ikke glad for, da jeg foretrækker, at alle elektriske apparater er slukkede, når jeg ikke er hjemme. Hvad gør I andre, som har en router? Har I de samme problemer?

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 06-10-04 12:44

min er tændt hele tiden, og den er sikret ;-9

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 06-10-04 12:57

Sikret? Hvad mener du? Med firewall?

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 06-10-04 13:10

ja '(kryptering) så andre har svært ved at hacke sig ind....

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 06-10-04 13:19

Min er også tændt 24-24 , men jeg slukker da min pc hver dag. Det er ikke så relevant om den er sikret hvis din pc alligevel er slukket. Problemet er vel at den resetter indstillingerne når den er slukket ? eller hvad?

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 06-10-04 13:26

Nej det gør den ikke, men den har en kedelig tendens til bare ikke at ville på nettet, efter at den har været slukket. Jeg mistænker det for at skyldes en fejl i routeren, men det mener Linksys altså ikke.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-10-04 14:33

nu kender jeg ikke din router - men mange routere kan slukkes helt uden at det gør den store forskel. Skulle den derefter være lidt irriterende - så er der som regel enten et hul - eller en knap bagpå der bruges til at nulstille den - det kan sætte skub i den.
Jeg er heller ikke tilhænger af at skulle have noget som helst tændt når jeg ikke er hjemme osv osv - sådan lige bortset fra det allermest nødvendige ( for eks fryse/køleskab og andre småting) - så jeg mener at man stort set bare kan slukke - hvorfor udbyderne altid siger den skal være tændt kan jeg kun gætte på men ved intet med sikkerhed.

Dannyboyd-->> ved du om den resetter indstillinger med sikkerhed når den har været slukket ???? Det er jeg nemlig i tvivl om - ser hos en nabo at alt bare kører derud ad om hun så slukker eller ej - og intet forandrer sig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 15:34

Det tror jeg da at Linksys har ret i for hvis du tager strømmen fra den i længere tid vil nogle af indstillingerne gå tilbage til default da der jo ikke er et egentligt batteri til at bevare ændringerne.
Hvis du absolut må slukke for strømmen kan du jo så lave setup hver gang du skal starte op igen. Jeg har ikke mange ændringer fra start i min, men jeg slukker den heller ikke.
En Linksys vil kunne køre for de fleste med standardopsætning og det kan jo være forklaring på at nogen godt kan slukke, men gad vide om password så kører som standard, men umiddelbart vil jeg tro, at det er en af de ting der lagres indtil man trykker på reset.
Hvad har du af specielle indstillinger P_K?

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 06-10-04 15:45

Jeg har ikke andre "specielle" indstillinger end DHCP på WAN-siden. Men der er IKKE nogen af de indstillinger, jeg har selv har lavet, som bliver resettet ved slukning. Der sidder faktisk et batteri i en router, da denne også indeholder et ur, og desuden tror jeg, at det er en flashram-kreds, der gemmer indstillingerne, så det er ikke derfor, at den ikke kan finde ud af at få forbindelse til nettet. Det har jeg ihvertfald svært ved at tro.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 15:54

DHCP på WAN er da standard på min.
Hvor sidder det ur i en Linksys?
Der er en RAM der kan gemme visse indstillinger som password og så er der hvad jeg sådan frit oversat vil kalde en korttidshukommelse.
Jeg er glad for min Linksys fordi den er enkel og driftssikker, men det er jo ikke lige frem nogen super router, men det kan da godt være, at der er en fejl på den, men umiddelbart vil jeg tro, at det er IP adressen på LAN siden der mest oplagt vil drille. Jeg har sat min op med fast IP på LAN hvilket giver en hurtigere tilslutning ved opstart end når man kobler netkort direkte på med DHCP.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 15:55

Hov jeg glemte det sidste: Fodi netkortet godt kan tabe IP adressen ved nedlukning og nogle netkort har svært ved at frigøre og finde en ny fra DHCP gateway'en.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 06-10-04 15:57

Der står i manualen, at der sidder et batteri på printpladen i den, som vist ovenikøbet skal skiftes hvert andet år af en autoriseret tekniker - ellers virket uret ikke. Uret er vel også bare en eller anden dims et sted på printpladen. Hvilken Linksys Router har du? Alt virker fint på LAN-siden, så det er WAN-siden, den er gal med.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 16:10

Jeg kan ikke se det her fra, men det er kun en fireports og ikke VPN.
Hvad må du så gøre for at få det til at virke siden du siger det er WAN siden?
For øvrigt er en almindelig router nede i en pris hvor det slet ikke kan gå at have enteknikker til at rode med den.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 06-10-04 16:20

Jeg kan ikke gøre andet end at tænde at slukke den indtil den (måske) virker igen. Det er stærkt irriterende. Især synes jeg det er surt, fordi det her er altså en router i prislejet 2200+ kr.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 16:26

Det er ikke specielt dyrt for en VPN router der jo er beregnet til, at forbinde private netværk over DSL.
Når jeg fremhæver min som driftssikker er de tjo fordi den er barberet ned til at udføre opgaven med at sammenkoble flere maskiner på Internet hverken mere eller mindre, og det gør den uden problemer. Eneste specielle ting jeg anvender er cloning af Mac adresse.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 06-10-04 16:29

Ja, men jeg mener nu stadig, at et apparat til den pris skal fungere. Bare fordi den yderligere har en speciel funktionalitet, skal den jo ikke kikse i det basale!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 16:42

Den er godt nok svær, at modsige.
Dit problem er at producenten ikkemener, at den er beregnet til at slukke og hvis vi lige vender den rundt og kigger på hvad en VPN router er beregnet til så kunne det jo være rigtgt for man lukker ikke netværk ned i firmaer og det er jo sådan et sted den normalt vil høre hjemme da det ikke er almindeligt at køre Virtuelle Private Netværk hjemme fra det lille støvede computerrum

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 06-10-04 16:43

virker det det hvi den har været slukket og du tænder i rækkefølge - router , pc- hvis ikke så tag en ipconfig /renew på pcén
Virker det så?

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 06-10-04 16:49

Nej, det er rigtigt, men alligevel - hvori skulle denne router adskille sig fra en mere basal router for hvad angår de helt almindelige opgaver? Hvorfor skulle denne være særlig følsom over for at blive slukket tændt og slukket? Mit problem er nok, at jeg synes den pågældende supportmedhjælper kom lidt for "nemt" over det, da han sagde, at jeg bare skulle lade være med at slukke den, efter, at jeg have beskrevet, at det var, når den havde været slukket, at problemet indfandt sig.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 06-10-04 17:00

Til dannyboyd - nej, desværre ikke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-10-04 18:15

P_K jeg kender ikke svaret på dit problem, men syntes du skal prøve, at stille dit sidste spørgsmål til Linksys.

Kommentar
Fra : P_K

Dato : 06-10-04 18:45

Ja, men de siger jo bare, at sådan er deres produkter i almindelighed designet!

Tak for hjælpen i øvrigt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-10-04 00:36

Hvis du er bange for at miste din opsætning, så kan du inde i den menu, hvor du kan opgradere firmware, også "save" din opsærning, så du hurtigt kan genetablere den, hvis du af en eller anden grund får "Reset" den.

De fleste Routere benytter flashram, så der skulle ikke ske noget, om så den har været slukket i en hel måned.

Min gamle D-Link router DI-804, havde en kontakt på bagsiden, så den blev slukket når der ikke var nogen der skulle på nettet. Den var altid køreklar når den blev tændt igen.
Den nye router med AP, en TOPCOM WBR654, står normalt tændt hele tiden, men har da været slukket mange gange, uden at det har givet nogen form for problemer.

De fleste bredbåndsmodem'er har en kontakt, hvormed man kan blokere for alt trafik, men alligevel holder fat i IP adressen. - Når jeg trykker på låsen, så er der NUL forbindelse til omverdenen, hvor imod lokalt virker det normalt. - Så jeg låser modemet når jeg går til KØJS.

Når LINKSYS ikke kan lide det, så må det være en svaghed ved dette produkt!