/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gamle sølvpræmier
Fra : jysch
Vist : 713 gange
100 point
Dato : 06-10-04 02:34

Jeg ved ikke om det er det rigtige sted at spørge, men da jeg indtil videre har fået gode svar på mine efterhånden mange spørgsmål, så prøver jeg her.

Jeg har en del gamle sølvpræmier - lysestager, fadel, skåle og lidt bestik - nogle ting er med indgraveringer i, som jeg egentlig ikke er så meget interesseret i mere, men jeg ved ikke rigtigt hvor man gør af disse ting, de fejler jo ikke noget - skal bare pusses.

Kan jeg bare gå til en guldsmed og få det vurderet, eller er der steder, som man kan sælge disse ting?

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-10-04 02:52

Hej jysch

Jeg er bange for at den eneste værdi de har, er den som du lægger i dem (som vinder). De er nemlig ikke af sølv. Hvis én af dine præmier ér af sølv skal den være mærket med tre tårne. Mindre rent sølv er mærket med to tårne. De fleste præmier der gives ved sportskonkurrencer er imidlertid blot noget "forsølvet blik", der nok ser flot ud, men kun har værdi som memorabilia.

Hvor ofte HAR du pudset dem? Hvis sølv skal bevare dets værdi, er det vigtigt at pudse så lidt som muligt. (Der slides sølv af hver gang). Er de IKKE af sølv, men blot forsølvet messing, er det endnu værre at pudse, så kommer messingen nemlig til at skinne igennem.

Jeg er bange for at jeg må skuffe dig. Du bliver ikke rig på de præmier. Men de repræcenterer jo en rigdom af oplevelser for såvel dig som dine efterkommere. Og det er nok det nærmeste vi kommer rigdom her.

Venlige hilsener fra Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-10-04 03:08

Nu ved jeg så ikke hvor gamle tingene er, men hvis de er meget gamle, kan du prøve at gå ind på
Antikbrevkassen.dk
Der er mange muligheder for at finde tilsvarende ting som er blevet vurderet.
Jeg ved så ikke lige hvor stort markedet er for ting med graveringer i, men der findes da samlere af den slags gamle sølvting.
mvh dova

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-10-04 08:32

Hvis det er sølv, vil du kunne sælge det til sølvets pris. Der er i mange byer forretninger, som har specialiceret sig i at købe og sælge guld og sølv. Her tænker jeg ikke på guldsmede, men mere en form for antikviteter.

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 06-10-04 18:26

Det er ting som er vundet i 60'erne og jeg ved at de er købt ved guldsmedene - så jeg er nogenlunde sikker på at de er rigtigt sølv, men det er måske en mulighed for at sælge det andre steder end til omsmeltning.

Jeg har ligesom ikke så stor interesse i de ting mere, og har jo ikke dem stående fremme, lige nu ligger de i en plastpose - og jeg tror de har gjort det i over 10 år. - og nu er jeg igang med en langsom oprydning og selv om det måske er værd at samle på, så skal man jo starte ét sted.

Mvh. Jysch

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-04 20:19

jysch

Som sagt ovenfor er det meget nemt at se om der er tale om sølv eller ej.
Tæl tårnene 0=Ikke sølv 2=Forsølvet metal 3=Næsten Rent sølv.
Du kan kun sælge det 3 tårnede.
Og jeg tror ikke der findes købere til ægte sølv, der ikke vil omsmelte det.

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 19-12-04 19:21

Tak for svaret arne.jakobsen.