/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
gulvtæppe på trappe
Fra : Helle10
Vist : 2510 gange
100 point
Dato : 05-10-04 21:03

I det hus vi lejer er der en 14´trins trappe til første sal, på den er der lagt gulvtæppe og gummilister, vist altsammen limet på.
Har I et råd til hvordan jeg får fjernet det, uden at skade trappen under? Det ser ud til at være mørklakeret som mange gamle trapper, men hvis trinene ellers er pæne og ikke slidt på midten, kunne vi måske finde på at beholde den sådan lidt.
Vi har talt om at få den slebet ned og enten lakeret eller sæbe/olie behandlet, hvad er bedst? slides lak for hurtigt af?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 05-10-04 21:34

Gummilisten er temmelig sikkert limet fast med kontaktlim. For at løsne den, skal i stikke en kniv ind mellem træet og gummilisten og skære den løs (hårdt arbejde). Derefter slibes resten af limen væk. I er jo nok også nødt til at slibe hele trappen, da der ellers vil være forskel på de steder, hvor listen sad, og resten. (limen er sikkert for gammel til kunne fjernes med kemikalier)
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-10-04 21:36

Den stærkeste overflade er lak. Udover tæpper og anden belægning.
Om lak slides, kommer an på fodtøjet sko m/sand under eller strømper/sutsko

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-10-04 23:06

Tilføjelse....den stærkeste lak, er en spritbaseret lak. Den bruges bl.a. på skibe.

De vandbaserede lakker er normalt mindre slidstærke, omend der er sket en stor udvikling indenfor dette område.

Læs lidt her, godtnok er det ret præget af Junckers og Blitsa...men alligevel.
http://www.presseoversigt.dk/vis.asp?medID=598&kundeID=142
http://www.presseoversigt.dk/vis.asp?medID=218&kundeID=142

De øvrige råd kan jeg kun tilslutte mig....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-10-04 08:41

I spejderhuset brugte vi "håndværkerblitsa" med rigtig god udluftning mens vi lakerede.
Det holdt rimeligt længe til fodtøj med sand/grus under.

Kommentar
Fra : Helle10

Dato : 06-10-04 09:28

Tak, for alle de gode råd, trappen er indenfor og vi går så vidt muligt ikke med sko herinde ( ungerne glemmer det bare) så det skal bare være alm behandling af indegulve. Hvad er hurtigst tørrende, da alle værelser og toilet ligger på 1. sal?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-04 09:39

Hvis ungerne ikke er for små - så laker hvert andet trin den ene dag.

Godkendelse af svar
Fra : Helle10

Dato : 06-10-04 13:23

Tak for svaret emesen.
tak for alle svarene, mine børn er 9,13,15 så det må kunne lade sig gøre at bruge hvert andet, vi må forsøge os frem. Jeg havde håbet at der fantes et eller andet "vidundermiddel" som kunne løsne tæppegummi og lister så jeg kunne se trappens stand. Men vi kan vist lige så godt smøje ærmerne op først som sidst.