/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Drengene Fra Angora - Har jeg et bildæk?
Fra : partyboy
Vist : 603 gange
170 point
Dato : 05-10-04 19:28

Hej..
Ville bare høre om der er nogle der har tabbet den nye sang fra Drengene Fra Angora? Den hedder Har jeg et bildæk?
Ville gerne have akkorderne til den i hvert fald..

Accepteret svar
Fra : justuniverse

Modtaget 170 point
Dato : 09-10-04 09:31

Ok så.... (selvom det er fredag aften)

Intro:
|Gm7 |Gm7 |Gm7 |Gm7 |
|Gm7 |Gm7 |Es9 |Es9 |

Vers:
|Gm7 |Gm7/F |Eb9 |Eb9 :| x 4

Bridge:
|Cm7 |Gm7 |Dm7 |Dm7 |
|Cm7 |Gm7 |F |F | Omkvæd:
|Bb |Bb |Gm7 |Gm7 |Es |Es |F7 |F7 |
|Bb |Bb |Gm7 |Gm7 |Es |Gm7 |F7 |break |

Lude (Snakkepause)
|Cm7 |Gm7 |Dm7 |Dm7 |
|Cm7 |Gm7 |F |F | (break 1 takt) |

Form:
Intro - Vers - Bridge - Omkvæd - Vers - Bridge - Omkvæd x (?) - Fade på Gm.....

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 09-10-04 13:45

Hov.
Form:
Intro - Vers - Bridge - Omkvæd - Vers - Omkvæd - Bridge - Lude - Omkvæd x (?) - Fade på Gm.....

Godkendelse af svar
Fra : partyboy

Dato : 09-10-04 14:16

Tak for svaret justuniverse.

Kommentar
Fra : partyboy

Dato : 09-10-04 14:19

Bridgen hvor starten den fra?

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 09-10-04 14:24

Selve verset er 4 x |Gm7 |Gm7/F |Eb9 |Eb9 |

Umiddelbart derefter starter det, jeg kalder "bridge".
"Du der, der er noget som jeg tumler med...." er starten af bridge

Kommentar
Fra : partyboy

Dato : 09-10-04 14:25

Okay kanon..

Kommentar
Fra : olebaby

Dato : 17-10-04 19:29

Nogen der kan hjælpe mig ... Synes de akkorder passer helt hen i vejret. Skal guitaren stemmes på en anden måde eller ? Er ikk ny til guitar, men synes bare ikk det lyder særlig godt =)

/ole

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 22-10-04 19:37

olebaby:
Problemet er nok at grundharmonierne er lavet på klaver. Det er lidt afgørende hvordan akkorderne bliver bygget op.
I verset f.eks. er det vigtigt af tonen f ligger øverst i alle 4 takter (er automatisk øverst i gm7 hvis man tage den på klaver) og i Eb9 er det jo f, der er "9-eren" og skal altså også ligge øverst.
På guitar er den nok nemmere at håndtere i Am
Så er verset:
|Am7 | Am7/G |F9 |F9| (her kan lillefingeren ligge på tonen g (på den nederste e-streng i 3. bånd) i alle akkorderne uden at brække fingrene)

Håber det hjælper lidt?

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 22-10-04 19:52

Forresten...
Jeg tror at du er nødt til at spille den med en form for fingerspil (eller i det mindste kun på udvalgte strenge) for det er ikke umiddelbatrt let at have fingre nok til alle toner når lillefingeren hele tiden er optaget af en tone, der ikke plejer at være i grundakkorden.

Når du går fra Am7 til Am7/G skal du lade pegefinger og langemand og lillefinger blive hvor de er - og så "ofre" ringfingeren til at tage tonen g (øverste e-streng i 3. bånd). Når du så kommer til Fdur (barré i 1. bånd) er det helt fint at lillefingeren er optaget, for ved ikke at blive brugt dér, hvor den plejer bliver akkorden til en "F-7-9" hvilket er det ultimative i de to takter. (Når man skriver F9 er det ikke bare en 4-klang men i virkeligheden en 5-klang. 7-eren er underforstået som en selvfølge, når man skriver 9)

Kommentar
Fra : olebaby

Dato : 13-11-04 14:03

Der er fandme en der har tjek på tingene der... Det lyder lidt mere nice må jeg sige nu =) Mange tak skal du ha!

/ole