/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hjælp til SR 50 Ditech ang. startning af~
Fra : Aetherius
Vist : 1773 gange
176 point
Dato : 05-10-04 15:27

Hejsa..

Jeg har et problem med min SR 50 Ditech som ikke vil starte..

Jeg har her idag skiftet tændrøret og er sikker på hættet sidder ordenligt på, men dyret vil stadig ikke starte.. hva kan der være galt?
Starteren? Tændingen? eller måske ligger der noget fugt et sted der skal fjernes med spray eller lign?

Der er strøm på da blinklys og lign virker, og jeg kan høre varioen bevæge sig. "da mine ruller ikke har det så godt, lyder de som ringeklokker". Når jeg prøver at starte den lyder den mest af alt som en boremaskine.. Benzin og olie er der fyldt på, selvom jeg ikke regner dette som et problem.

Ville lige høre, så jeg ikke går ud og invistere i noget forkert, da reservedele ikke er helt billige....

På forhånd tak..
Nicky Wollesen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-10-04 17:11

ringeklokker? Har den lydt sådan længe.
Du skal jo have tændrøret af, og med hætten på, ligge gevindet mod stel, for at se om der kommer gnist når du prøver at starte. Lugt også til tændrørshullet om du kan lugte benzin.
Hvis der ikke er gnist, kan du skrue tændrørshætten af, og holde ledningen med en isoleret tang ca 1 cm fra stel (Feks. topstykket)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 05-10-04 21:16

hvis der er gnist. kan det være din kompressore eller din benzin pumpe det kan være galt med.

mvh

kim hynkemejer

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-10-04 22:18

Ja det kan udemærket være brændstofpumpen, men nok ikke kompressoren, da en sådan ikke findes på SR 50 Ditech.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 05-10-04 22:23

Den har lydt som ringeklokker rimelig længe, det er ensbetydig med at man ska skifte sine ruller har jeg hørt.. Men fik det først afvide her forleden, da min ven kørte ved siden af mig og hørte det..

Tjekker om der kommer gnist eller ikke imorgen når jeg har lidt mere lys.. Men det kan ikke være starteren eller tændingen? ville være mit gæt..

På forhånd tak
Nicky Wollesen

Kommentar
Fra : hynke007

Dato : 05-10-04 22:35

hvis det er brænstof pumpen kan jeg så lige fortælle at den koster en mindre bondegård ( ca 1700kr)

mvh
kim hynkemejer

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 05-10-04 23:08

pallebhansen: hvis der ikke var en gnist, skulle jeg skrue hætten af og holden den en cm fra stel, hvad skal der ske her? ska der komme en gnist fra hætte til stel?

Hynke007: Håber så ik at brændstof pumpen er fejlen, ellers bliver jeg da ruineret.. Det var da vildt dyrt.. :(

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-10-04 00:21

Holde ledningsenden 1 cm fra stel, samtidig med du roterer motoren, enten med kickstarter eller startmotor, selvfølgelig med tændingsnøglen drejet til tænding (Bremsen skal vel også holdes inde, for at få gnist, formoder jeg, så det er godt med 4 hænder) Så skulle du gerne se gnist.
Men der er jo også andre fejlmuligheder, feks. tændingslås/nøglen hvis der ikke er gnist.
Men prøv først med hætten på tændrøret, og tændrørets jern mod et stel på scooteren (Man kan også bruge et startkabel omkring jernet og stellet)
http://www.scooter-planet.dk/Ditech.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-10-04 00:24

Jeg formoder at startmotoren drejer din motor rundt, for hvis den ikke gør, er det mig der har misforstået spørgsmålet, og så er det måske kun en sikring der er sprunget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 06-10-04 17:52

hey igen..

Jeg har prøvet at finde gnist, men det har ikke været muligt.. Jeg har sat tændrør med hætte på til topstykket og prøvet at starte, men ingen gnist.. Hvad kan probemet så være? Nu hvor jeg var heldig at slippe for den dyre brændstof pumpe.. Tændingen eller lign?

På forhånd tak
Nicky Wollesen

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 06-10-04 17:54

Lugtede også til hullet så tæt jeg kunne komme på, og der var en lille benzinlugt, men det var ikke meget, da jeg ikke kunne komme helt tæt på..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-10-04 18:52

Det kan stadig være hætten der er gået i stykker.
Jamen du skal stadig skrue hætten af ledningen, hold godt fast i ledningen helt inde ved hætten, og skru så hætten af mod uret.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 07-10-04 18:23

Hejsa..

Jeg har lige været nede og skrue hætte af, hvorefter jeg satte ledningen mod stel (topstykket), men der kom ingen gnist.. Så det er vel ikke tændhætten den er gal med.. Prøvede også bagefter at sætte ledningen til tændrør udenom hættet, men dette gav heller ingen effekt.. hvad kan problemet så være? tændingen? eller kan der være noget fugt et sted der genere eller lign?

På forhånd tak
Nicky wollesen

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 07-10-04 18:28

Er det meningen at ledningen uden hætte har en masse metaltråde der stritter ud? Troede at jeg havde revet den over i starten, hehe..

Kan knallertens blinklys og lign. bruges hvis der er røget en sikring? Hvis der ryger en sikring, så er der slet ikke noget der kan lyse på knallert, har jeg ret? For har ikke tjekket mine sikringer.. Skidt af mig hvis det er det der er problemet..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-10-04 19:27

Ja så er det din tænding den er galt med, det kan være din tændingsrelæ, tændingslås, CDI, eller impulsgiver nede ved generatoren.
"Er det meningen at ledningen uden hætte har en masse metaltråde der stritter ud": Ja det er jo en fleksibel ledning med mange tråde, så det er ok. Men klip lige 1cm af, og skru hætten på igen, men lad være at dreje for mange omdrejninger, da du så ødelægger for mange tråde. Giv evnt. gummiovertræk lidt silikone eller sæbevand, for lettere at trække en eventuelt beskyttelseshætte henover.
Du kan prøve at lokalisere dine relæer, og rokke lidt med dem, det er typisk 3 og 4 benede relæer, som kan have ir eller der er løsnet sig en ledning.
"Kan knallertens blinklys og lign. bruges hvis der er røget en sikring?" Der er typisk 2 sikringer, og den ene er til lys, den anden til startmotoren, men da den jo går rundt, er der ikke fejl ved sikringerne.
Du kan lige så godt beholde tændrøret af, for lettere at se når der /hvis der kommer gnist.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 10-10-04 15:35

"Ja så er det din tænding den er galt med, det kan være din tændingsrelæ, tændingslås, CDI, eller impulsgiver nede ved generatoren":

Hvordan finder jeg ud af hvad fejlen er? så jeg kan bestille noget nyt og skifte det?

På forhånd tak
Nicky Wollesen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 176 point
Dato : 10-10-04 16:12

Du har også prøvet at starte med kickstart uden at der er gnist?
Du må nok ofre en tur ned til et knallertværksted, nu kan du da fortælle at de kun skal se på tændingen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 10-10-04 16:16

Der er ikke kickstart på en SR 50 Ditech...

Må nok desværer smide den på værksted.. Men overlever jo nok, kan bare være jeg får hjertestop når jeg ser regningen.. hehe.. :D

Tak for hjælpen alle..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-10-04 16:40

Selv tak.
Hvis den er uden kickstart, kan det være den er så speciel at bremsekontakterne ikke afbryder starteren men kun tændingen? Har du prøvet at holde begge bremser inde når du starter, for at udelukke at en af kontakterne svigter?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 10-10-04 18:10

Jeg har prøvet med begge bremser, så dette kan ikke være problemet.. desværer..

Kommentar
Fra : lennert1986

Dato : 23-06-05 00:36

Det eneste du skal gøre er at tage til en aprilia forhandler med din knallert.. kan kan på 5 min fortælle dig hvad der er galt.. han sætter bare lige en interface på din knallert med hjælp fra en Gameboy!

Jeg har selv haft et problem med min.. Lige pludselig gik den ud og vi fandt så ud af det var pumpen ved at gøre det på den både.. Dagen efter kom der en ny pumpe..

Hvis nogen har start problemer med en model fra tidligere end 2002, så kan det nemt være pumpen der er gået.. Der er nemlig en fejl i de pumper!

Hvis den klinger sjovt, så kan det være møtrikken i variatoren der sidder løst.. for så kan blæserhjulet nemlig hoppe lidt rundt.!! ellers kan det være at den har løsnet sig så meget så du risikerer ny krumtap!!