/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lys egetræsbord
Fra : mingg
Vist : 2292 gange
100 point
Dato : 05-10-04 12:39

jeg har købt et egetræsbord i bilka som er sæbebehandlet
men jeg skal næsten kun kikke på den før der kommer en fedtplet
er der noget andet jeg kan give bordet så det bliver mere modstandsdygtig

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-10-04 12:42

Giv det mere sæbe - eventuelt med lidt kalkvand oveni, hvis du bor et sted med blødt vand i hanerne.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : svampearne

Dato : 05-10-04 12:47

Hejsa
Dine problemer skyldes at bordpladen ikke er mættet nok med sæbe
Du blander nogen sæbespåner i noget varmt varmt - rører godt rundt til du får en tyk masse', med en ren svamp/klud smører du bordpladen ind så der er et godt tykt lag over hele bordpladen du lader det sidde et stykke tid, og så tar du det overskydende sæbe væk med en våd ren klud, mange glemmer at også bagsiden skal ha noget sæbe.
Kærlig Hilsen SA

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-10-04 12:49

Hvis du vil behandle bordet med noget andet, skal du først have sæben af.
Det kan gøres med Trip Trap Trærens.

Og så kan du enten give det træolie (sådan noget man også bruger til køkkenbordplader) eller det kan behandles med bivoks

mvh dova

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 05-10-04 17:25

Det er nemmest at gøre bordet rent fremover, hvis du bruger sæbe-løsningen, da du så naturligvis bruger samme sæbe til alm. rengøring - samtidig kan hakkemærker afhjælpes, idet træet rejser sig igen efter en gang sæbevand.

Hvis der kommer en genstridig plet, kan du bruge en skuresvamp sammen med sæbevandet.

Det kan ikke lade sig gøre med lak eller voks.

MVH
Hanne

Accepteret svar
Fra : Trotskij

Modtaget 100 point
Dato : 06-10-04 08:58

Du skal ganske rigtigt bruge mere sæbe. - Her er en lidt mere præcis opskrift på fremgangsmåden:
Til egetræ anvender du 25 gram, hvide sæbespåner, som du blander op med 1 liter varmt vand. - Vandet skal være kogt eller demineraliseret for at undgå urenheder og kalk!
Blandingen SKAL køle ned, så konsistensen bliver tykflydende (lidt som tapetklister). - Hvis du er i tvivl om det er tykt nok så har det IKKE kølet nok !! Du er ikke i tvivl, når massen pludselig skifter konsistens (rør lidt i det en gang imellem...)
Gnid så blandingen godt ind i bordpladen PÅ LANGS AF TRÆETS ÅRER - Tør efter med en tør klud for at fjerne evt. rester og undgå skjolder efter skum og overskydende sæbe.
Vigtigt at træet ikke sejler i vand.
Hvis træets fibre skulle rejse sig ved behandlingen, så slib let med en sandpapir i korn 220-280 når bordpladen er tør (IGEN altid i årernes retning)!
Foretag sæbebeandlingen ugentligt indtil bordet er mættet (skulle ikke være så mange gange eftersom det er behandlet fra fabrikken).
HUSK: Brug aldrig sulfo eller brun sæbe på dit bord, men en hårdt opvredet klud, gerne i sæbeopløsning !

Håber det er svar nok!
Mvh Pia

Godkendelse af svar
Fra : mingg

Dato : 08-10-04 21:24

Tak for svaret pia
du skulle ha en nys