/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Der mangler vind afstivning af tagkonstr~
Fra : Bragesvej
Vist : 3323 gange
50 point
Dato : 05-10-04 12:27

Hvad er dette?

I sundhedsatestten sår der: matrialer pris 50 kr arbejde 300kr ialt excl moms 350kr

Som sagt hvad er dette og hvor på taget sidder det?

K3

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 05-10-04 12:34

Hej igen!

Hvis det ellers er det jeg tror så er der tale om, at der skal monteres et stålbånd diagonalt på tagspærene/lægterne (eller evt. en lægte diagonalt som man gjorde før hen).
Tagkonstruktionen er jo firkantet når man ser på den fra facaden og hvis vinden presser ind på taget i længderetningen (mod gavlene) vil konstruktionen (teoretisk) kunne vrides, men monterer man et bånd (BMF eller NKT) så vil man danne en trekant og konstruktionen bliver stiv.
Med den arbejdsløn der er afsat må der være adgang til spærene fra loftsrummet.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-10-04 12:35

Dels kan der menes, at der mangler skråstag mellem spærene. Det kan også være, der i virkeligheden menes, at taget ikke er fastgjort i murene.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-04 12:35

Det skal selvfølgelig laves i begge sider og af en der ved hvor og hvordan de monteres.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 05-10-04 12:38

Iflg. de nye regler (efter stormen i dec. 99) skal tagkonstruktionen afstives "diogonalt så vindtrykkets belastninger blver "fordelt" ud på hele taget. Det er somreglen "nok" at montere/skrue lægter fast fra spærfoden til spærtoppen indvendigt i hvert hjørne af tagkonstruktionen. Du kan også få nogle specielle tagbånd i metal til formålet.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-04 12:38

pbp_et, bortset fra at materialeprisen er sat alt for lavt så ville arbejdslønnen nok være meget hæjere hvis det var manglende befæstigelse af spærfod på rem/mur.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-04 12:39

pallenoc, de regler er meget ældre. Jeg fik påbud om det i forbindelse med udnyttelse af tagetage i 1989.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-10-04 12:41

Kan nu ikke forstå, at det ikke står nøjere beskrevet i papirerne helt nøjagtig hvad problemet er, om det er tagforankring eller om det er de bånd der sættes diagonalt hen over spærene under taget.

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-10-04 12:45

>BjarneD: Det koster vel ikke ikke mere at skrive i en attest om spærfødder end om diagonalbånd. Jeg ved ikke af, hvornår jeg har tisset på din sukkermad.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-04 13:02

pbp_et halløj du er vist sart. Jeg ville såmænd bare lave en logisk konklusion SAMMEN med dig. Det er jo ikke prisen på attester der tales om, men pris på udbedring. Det er alt andet lige hurtigere og billigere at montere skrå-aafstivning, hvis der er plads end det er at fastgøre spær i mur. Eller?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-04 13:03

Dova, det er bare typisk slendrian i forbindelse med tilstandsrapport og de der mennesker der laver dem gør mere ud af at beskytte sig selv mod ansvar end rent faktisk, at lave en brugbar rapport.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-10-04 13:04

Du har ret. Måske er det mig, der ikke kan læse spørgsmålet indenad.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 05-10-04 13:20

Jeg ville skam ikke gå i rette med dig. På baggrund af det der står kan det være svært at være SKRÅSIKKER

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 05-10-04 18:32

Gå lige op under taget og se om der er nogen form for et langt kryds på de spær.
Det kan være to metalbånd som løber nede fra spidsen og skråt op til ryggen.
Der kan sidde et i hver side som tilsammen danner et langt kryds.
Det kan også være lægter som danner dette mønster.
Mangler der en enkelt lægte, så passer prisen - ellers er det meget dyrere.
Der kan også mangle et bånd (lang boldt) til at sikre ned til muren.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 07-10-04 13:32

Tak for svaret BjarneD.
Ifølge ham der har lavet tilstandsraporten har du fulstendig ret , der er tale om metal bånd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-10-04 13:49

Så har jeg da lært lidt af mine ombygninsprojekter