/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Spørgsmål til Excel 97
Fra : PhanTomY
Vist : 2104 gange
350 point
Dato : 05-10-04 08:38

Hej

Jeg ville lige spørge, om det er muligt at lave en funktion i en række felter. som går at når man trykker f.eks. et varenummer. så søger den i en liste et andet sted i arket og henter beskrivelsen og prisen fra det varenummer, der er tilsvarende det man har trykket ind?

MVH

XENTiNEL

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 05-10-04 08:45

Jeps. Brug LOpslag...Eller Vopslag

Søger efter en værdi i kolonnen længst til venstre i en matrix og returnerer en værdi i den samme række fra en kolonne, som du angiver i tabellen. Brug LOPSLAG frem for VOPSLAG, når sammenligningsværdierne findes i en kolonne til venstre for de data, du vil finde.

L i LOPSLAG står for "Lodret."

Syntaks

LOPSLAG(opslagsværdi;tabelmatrix;kolonneindeks_nr;sorteret)

Opslagsværdi er den værdi, der skal findes i matrixens første kolonne. Opslagsværdi kan være en værdi, en reference eller en tekststreng.

Tabelmatrix er den datatabel, hvori der skal søges efter data. Brug en reference til et område eller et områdenavn, f.eks. Database eller Liste.

Hvis sorteret er SAND, skal værdierne i den første kolonne af tabelmatrix placeres i stigende rækkefølge: ..., -2, -1, 0, 1, 2, ..., A-Å, FALSK, SAND, ellers returnerer LOPSLAG muligvis ikke den rigtige værdi. Hvis sorteret er FALSK, behøver du ikke at sortere værdierne i tabelmatrix.

Værdierne kan sorteres i stigende rækkefølge, hvis du vælger kommandoen Sorter i menuen Data og derefter markerer Stigende.

Værdierne i den første kolonne af tabelmatrix kan være tekst, tal eller logiske værdier.

Store og små bogstaver er ækvivalente.

Kolonneindeks_nr er kolonnenummeret i tabelmatrix, hvorfra den tilsvarende værdi skal returneres. Et kolonneindeks_nr på 1 returnerer værdien i den første kolonne af tabelmatrix, mens et kolonneindeks_nr på 2 returnerer værdien i den anden kolonne af tabelmatrix osv. Hvis kolonneindeks_nr er mindre end 1, returnerer LOPSLAG fejlværdien #VÆRDI!. Hvis kolonneindeks_nr er større end antallet af kolonner i tabelmatrix, returnerer LOPSLAG fejlværdien #REFERENCE!.

Sorteret er en logisk værdi, der angiver, om LOPSLAG skal søge efter en præcis værdi eller en tilnærmet værdi. Hvis SAND eller udeladt, returneres en tilnærmet værdi. Det vil sige, at hvis der ikke findes en præcis værdi, returneres den næststørste værdi, der er mindre end opslagsværdi. Hvis FALSK, vil LOPSLAG søge efter en præcis værdi. Hvis der ikke findes en præcis værdi, returneres fejlværdien #I/T.

Bemærk!

Hvis LOPSLAG ikke kan finde opslagsværdi, og sorteret er SAND, anvendes den største værdi, der er mindre end eller lig med opslagsværdi.
Hvis opslagsværdi er mindre end den mindste værdi i den første kolonne af tabelmatrix, returnerer LOPSLAG fejlværdien #I/T.
Hvis LOPSLAG ikke kan finde opslagsværdi, og sorteret er FALSK, returnerer LOPSLAG værdien #I/T.
Eksempel

Det kan være lettere at forstå eksemplet, hvis du kopierer det til et tomt regneark.

Sådan gør du

Opret en tom projektmappe eller et tomt regneark.
Marker eksemplet i Hjælp. Du må ikke markere række- eller kolonneoverskrifterne.

Markere et eksempel i Hjælp

Tryk på CTRL+C.
Marker celle A1 i regnearket, og tryk på CTRL+V.
Hvis du vil skifte mellem visning af resultaterne og visning af de formler, der returnerer resultaterne, skal du trykke på CTRL+` (accent grave) eller pege på Formelrevision i menuen Funktioner. Klik derefter på Tilstand for formelrevision.
I eksemplet anvendes værdier for luft ved 1 atm tryk.

Formel Beskrivelse (resultat)
=LOPSLAG(1;A2:C10;2) Søger efter 1 i kolonne A og returnerer værdien fra kolonne B i samme række (2,17)
=LOPSLAG(1;A2:C10;3;SAND) Søger efter 1 i kolonne A og returnerer værdien fra kolonne C i samme række (100)
=LOPSLAG(0,7;A2:C10;3;FALSK) Søger efter 0,746 i kolonne A. Hvis der ikke findes et nøjagtigt match i kolonne A, returneres en fejl (#I/T)
=LOPSLAG(0,1;A2:C10;2;SAND) Søger efter 0,1 i kolonne A. Eftersom 0,1 er mindre end den mindste værdi i kolonne A, returneres en fejl (#I/T)
=LOPSLAG(2;A2:C10;2;SAND) Søger efter 2 i kolonne A og returnerer værdien fra kolonne B i samme række (1,71)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-10-04 08:48

Jeps - du skal bruge LOPSLAG funktionen (alternativt VOPSLAG) - se i hjælpen....

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-10-04 08:49

æv - skulle nok ikke ha' brugt tid på at gnide søvnen ud af øjnene

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 05-10-04 09:11

i bliver nok lige nød til at skære det lidt mere ud, for det der kan jeg ik få til at virke

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-10-04 10:44

Okay.
Ark1 indeholder det ark opslagsværdierne skal havne i:
Ark2 indeholder opslagsarket ("databasen")

I første kolonne på ark1 skrives f.eks. i celle A1:

=LOPSLAG(B1;Ark2;2)
Forklaring: B1, den celle hvor opslagsværdien angives
Ark2, det ark/sheet hvor databasen er
2 angiver kolonnenummeret hvor du henter data i databasen (kolonneindeksnummer)

I Ark2 skriver du eksempelvis "Data1" i celle A1, og "Produktnavn" i celle B1

I ark1 skriver du så "Data1" i celle B1, og fluks står der "Produktnavn" i celle A1

mvh Berpox

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 05-10-04 11:48

Ja det virker så heller ikke.. men det er nok bare mig...
Det skal så lige siges at de få varenumre der er skal være i samme ark som der hvor de skal hentes ind.

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 05-10-04 12:21

Her er lige et eks. på hvad jeg skal bruge:

- Jeg indtaster nogle varenumre i nogle felter.
- Den søger automatisk efter det vare nummer i en vareliste længere nede på siden.
- Når den finder varenummeret på min vare liste skriver den selv varebeskrivelse og pris ind, så jeg ikke selv skal gøre det.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 350 point
Dato : 05-10-04 13:23

Okay - så prøver vi på en anden måde....

Celleområdet A1 til B3 reserverer vi lige til dine input data.

Skriv dette i flg celler:

I celle A15 skriver du 1024, og i celle B15 skriver du Vare1, i celle C15 skriver du 100,00
I celle A16 skriver du 1025, og i celle B15 skriver du Vare2, i celle C15 skriver du 200,00
I celle A17 skriver du 1026, og i celle B15 skriver du Vare3, i celle C15 skriver du 300,00

I celle B1 skriver du =LOPSLAG(A1;$A$15:$B$17;2)
I celle B2 skriver du =LOPSLAG(A2;$A$15:$B$17;2)
I celle B3 skriver du =LOPSLAG(A3;$A$15:$B$17;2)

I celle C1 skriver du =LOPSLAG(A1;$A$15:$B$17;3)
I celle C2 skriver du =LOPSLAG(A2;$A$15:$B$17;3)
I celle C3 skriver du =LOPSLAG(A3;$A$15:$B$17;3)

Skriv 1024 i celle A1, så skriver Excel Vare1 i celle B1, og prisen i celle C1
Skriv 1024 i celle A2, så skriver Excel Vare1 i celle B2, og prisen i celle C2
Skriv 1025 i celle A3, så skriver Excel Vare2 i celle B3, og prisen i celle C3

Du kan evt. udvide dine LOPSLAG med en HVIS funktionalitet, så der kun skrives hvis der er tastet noget i A1, A2 etc...
=HVIS(A1="";"";LOPSLAG(A1;$A$15:$C$17;2))

mvh Berpox

Godkendelse af svar
Fra : PhanTomY

Dato : 05-10-04 13:55

Yes, top dollar!!! Tak skal du ha