/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Zink
Fra : jeansgade
Vist : 3021 gange
500 point
Dato : 04-10-04 20:55

Hvad sker der når jeg putter Zink i en Saltsyre? Hvad Kaldes den nye væske.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-10-04 21:14

Loddevand

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 04-10-04 21:22
Kommentar
Fra : hesp

Dato : 04-10-04 21:49

du få noget der hedder "ZnCl" (zinkchlorid)

hilsen Hesp

Kommentar
Fra : thbala

Dato : 04-10-04 23:22

nyt bud herfra...

der sker en redoxreaktion
Zinken reduceres til Zn2+ (dvs. det optager 2 H+ fra saltsyren)

reaktionen der forløber er følgende:

Zn + 2H+ --> Zn2+ + H2

se følgende link for at undgå misforståelser:
http://www2.uca.es/grup-invest/corrosion/curso/TemaIV/pdf/CINETICA-03.pdf

Mvh Thbala

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 05-10-04 00:24

Det er noget sludder! Zinken oxideres (dvs. går i opløsning) og Hydrogen reduceres til frit H2. Elektroner fjernes fra Zn og overføres til H+. Reaktionsligningen er for så vidt korrekt, det er bare noget vrøvl der er skrevet derudover. Husk i øvrigt at anvende arsenfrit zink og sørg for god ventilation. En smule kobbersulfat tilsat kan virkelig få gang i processens reaktionshastighed, så den forløber katalytisk.

Det stof der dannes, når Zn++ går i forbindelse med Cl- ionerne er zinkchlorid ZnCl2, som er den korrekte formelenhed og ikke ZnCl, som påstået.

Mvh. Kim Boje

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 05-10-04 01:48

Kimboje: Sikken en bedreviden! Og det mener jeg, men måden ........

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 500 point
Dato : 05-10-04 04:13

Altså sammenfattende: Du får efter brintudvikling en opløsning i vand af zinkklorid. Som emesen meget rigtigt skriver, er det det samme som loddevand. Det virker forresten ved at den varme zinkklorid nedbryder den oxidhinde, der eller omgiver de fleste loddebare metaller i fri luft, sådan at det smeltede tin kan "fugte" metaloverfladerne. Det er også i kold tilstand et frygtelig aggressivt stof, som man skal holde væk fra alle metalgenstande, man selv eller andre holder af. Efter lodning skal man sørge for at skylle tingene godt af, og det er strengt forbudt til elektroniklodning. Fordi det som nævnt angriber alt og alle.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-10-04 04:16

Øh ja - det forudsætter altså, at du hælder zink i, til det ikke længere bruser. Ellers får du en blanding af zinkkloridopløsning og saltsyre. Og det er endnu mere aggressivt.

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 05-10-04 11:33

Sorry bvh

Men det gik nok også lidt for stærkt, så mister man finfølelsen...skal ikke ske igen...

Mvh. Kim Boje

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-10-04 12:50

Glemte jeg at skrive, at du også skal passe på tøj, armbåndsure og smykker - incl. guld-?

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 06-10-04 19:29

Tak for svaret Drenge.Den næste med en kommentar får Point!

Godkendelse af svar
Fra : jeansgade

Dato : 06-10-04 19:38

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 03-10-08 01:37

Citat
Glemte jeg at skrive, at du også skal passe på tøj, armbåndsure og smykker - incl. guld-?

Jeg ved at kan guld indgå i komplekser med klor og gør det i kongevand. Jeg har dog ikke hørt at guld kan opløses i saltsyre og jeg kan ikke se at tilstedeværelsen af zink kan bidrage til dette?
Er det fordi reaktionen kun forløber ganske lidt og dermed kun giver en misfarvning på guldet? Eller bliver guldlaget bare ganske lidt tyndere? Eller et det kobber og sølv som guld kan være legeret med der er problemet?
Sådan som jeg har forstået det skal der et kraftigt oxidationsmiddel for at få guld oxideret selvom klorionerne danner et kompleks med guldionerne.

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-08 01:40

Mange kontakter i elektronikken er forgyldte, og de går også til, når der er loddevand på spil. Men prøv bare med et guldsmykke!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-08 01:43

lige for en ordens skyld: Mine første mange elektroniklodninger foregik med gaskolbe, salmiak og loddevand (hjemmelavet efter førnævnte opskrift). Jeg vidste ikke bedre, dengang for 53 år siden. Men selv forgyldte relækontakter blev angrebet.

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 03-10-08 01:51

Jeg tror på dig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-10-08 01:57

Når der er luft tilstede, vil noget af oxygenen bytte med kloret i zinkkloridopløsningen, så der blir frie kloridioner til stede og de vil med oxygen angribe guld. det er derfor man spæder saltsyre op med salpetersyre, når man vil lave en opløsning af guldklorid. Salpetersyren vil altid have en tendens til at fraspalte ilt/oxygen.
Læs selv videre i Bergsøes "Kemi på en anden måde"

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 03-10-08 02:56

Jeg tog en lille kigger i Bergsøes "Kemi på en anden måde" - min version fra 1942.

Det nævnes udover kongevand at frit klor kan angribe guld.

Ilt kan i ringe grad oxidere klorioner til frit klor, men dette er ikke forklaringen.

Derefter et kig i en anden kemibog og ved opslag over normalpotentialer kan man beregne ligevægtskonstanten for den tænkte redoxreaktion mellem guld og ilt:

4Au + 3O2 + 16Cl- + 12H+ -> 4AuCl4- + 6H2O

K=10 ^ (nE / 0,059V) = 10 ^ (12 * (1,23V - 1,00V) / 0,059V) = 6*10^46

Hvilket overraskende (for mig) vil sige at reaktionen er stærkt forskudt mod højre og det er vel at mærke under standard betingelser!