/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / 3D Studio / Spørgsmål
10  bentjuul 190
Nogle boger om 3D Max Nurbs m.v.
Fra : elo2002
Vist : 473 gange
20 point
Dato : 19-07-02 01:18

Findes der nogle bøger om 3D Studio Max 3.1/4.2, hvordan man bruger Nurbs Tools generalt, i 3D Max, eller hvordan man laver dyr, fr.eks en T-REX, hunde, men også hvordan man modelere mennesker osv. (bøgerne skulle helst gerne tage et "step by step, easy going" fremgang eller hvad man kaldet det, så man får grundlagt den basale viden.

Jeg finder det ikke svært at bruge 3D Max Studio generalt, men når det kommer til dyr o.a, er det en helt anden historie.

Alt for lidt materiale om 3D Studio Max og andre programmer er meget svært at opdrive i danmark,men hvis man kigger på internettet, vælter det lige frem med bøger om alt indenfor 3D emner.

Desværre Syntes jeg, er de fleste bøger her hjemme meget dyre..

Kommentar
Fra : torp

Dato : 01-09-02 13:33

Forstår ikke rigtig hvorfor det absolut skal være nurbs. Du kan lige så godt bruge spline- eller box-modulering.

Kommentar
Fra : ArsGrafia

Dato : 03-10-02 23:52

Der er flere grunde til at bruge NURBS, blandt andet fordi de smoother godt. Jeg foretrækker dog splinemodelling personligt til de fleste ting, men polymodelling er også ret effektivt. ;)

L.

Kommentar
Fra : Metropolis_X

Dato : 10-01-03 09:54

Det er rigtigt at langt de fleste bøger om Max er vold dyre, men det gælder jo computerbøger i det hele taget. Problemet er at de har en temmelig kort levetid - bliver hurtigt forældede, og derfor skal forlagene hente pengene hjem på relativ kort tid.
Jeg har to råd at give, og selvom ingen af dem løser dit problem 100% (tror ikke det er muligt), så kan en kombination af dem måske gøre det:

1 - Selv de mest avancerede teknikker kan man lære af andre på nettet, gennem et utal af tutorials.
Hvis man gerne vil have dem på dansk, er der et pænt udvalg på 3DMaxer: http://www.3dmaxer.dk/
Det er en ret seriøs side, som udover at de nok kan byde på den største samling danske tutorials, også har en seriøs samling engelske (nej det er ikke min egen side, og jeg kender dem ikke - men jeg har stor respekt for siden :)

2 - Det findes faktisk en dansk Max-grundbog som er ganske ny, og så vidt jeg ved også den eneste af sin slags. Det er netop en step-by-step-easy-going bog, som bl.a. også gennemgår NURBS.
Udover fordelen at den er på dansk, så er den gudhjælpemig også billig: 290,-
Det er pebernødder inden for computer-bøger-verdenen.
http://www.futurecomaarhus.dk/3d-bogen.htm
Ulempen her er at den er skrevet til Max R5 (jeg kan forstå at den skal være til 3.1/4.2), men vil man gerne bare introduceres til f.eks. NURBS kan det vel sagtens gå.
Hvis det SKAL være bøger til tidligere versioner er det jo nødt til at være engelske bøger, og så er mit bedste råd at købe dem brugt på f.eks. eBay - her kan man være heldig at få dem meget billigt.

Mht. diskutionen omkring NURBS i MAX, så er det ikke uden grund at man møder lidt "modstand", for vil man lave noget seriøst NURBS mener jeg ikke at Max er den optimale løsning.
Det har mange haft hede diskutioner om. Min mening er at Discreet har LANGT endnu før Max kan måle sig med programmer som f.eks. Maya.
Mit bedste råd til dig her er - prøv lidt NURBS i Max. Hvis det tænder dig, men finder det lidt for besværligt, så find en demo version af Rhino, og prøv det engang:
http://www.rhino3d.com/
For det første er Rhino et meget billigt program (sammenlignet med andre 3D programmer), for det andet er det utroligt nemt at lære (sammenlignet med andre 3D programmer :) og for det tredie er det FOR HÅRDT til NURBS (sammenlignet med de fleste andre 3D programmer).

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : ArsGrafia

Dato : 10-01-03 18:40

Rhino er en god anbefaling, det er nok et af de bedste NURBS programmer du kan finde. Det man typisk gør når man modellerer med NURBS er at man laver selve modellen i Rhino, og derefter exporterer den til max for at texture og evt. animere.

Som jeg sagde er Polymodelling også et godt sted at starte til organisk modellering. Det er også lettere at gå til end NURBS, synes jeg umiddelbart. Især fordi NURBS modellering er underopdelt i de to typer metoder, med og uden control-mesh. (Jeg ved ikke om Rhino understøtter begge de typer Max bruger).

L.

Kommentar
Fra : vuffer2003

Dato : 18-09-03 12:04

Tak for svaret ArsGrafia (ja du undrer dig sikkert, men i mellemtiden siden jeg skrev sidste indlæg,hvor jeg havde brugernavn ele2002, havde jeg smidt både
password væk o.a, så jeg fandt det nemmere at lave en ny tilmeldning på Kandu.dk!!) ..

Det er rigtig at 3D Max 3/4/5 er meget svært at håndtere nurbs, jeg har rigtig nok også forsøgt mig, at hente gode 3d tutorials på nettet, det lære man meget af, men jeg tror jeg er ved at være lidt træt af 3d Max`s nurbs, så jeg vil kigge på Rhino, æv, at man ikke kan få en freeware version, men måske en shareware eller 30 dags prøvetid?.

Nu mangler jeg også at få at vide, hvordan man "designer" / modellere biler i 3D Max, jeg ved der er meget meget svært, men er det ikke det man siger, hvis
man aldrig opgiver kan man nå målet inden for kort relativ tid! (200 år!)

Kommentar
Fra : izzit

Dato : 06-10-03 17:50

3Dsmax R3-R5Hvis du skal modellere en bil skal du nok extrude den, og så bagefter smotthe den... Det er den nemme måde at forklare det på.... Men der er en tutorial hvor de laver en fremtidig politibil (bare formen) uden vinduer o.s.v.

Kommentar
Fra : izzit

Dato : 06-10-03 17:59

Med lidt forklarin: Du laver en lille kasse som skal være "grundsten" e.l. for din bil... Går ind under modifiers og vælger den mod der hedder extrude... Du trykker derfter på den røde kasse med en flade, går ned ad og trykker den kasse ind der står extrude. Hiver i fladen hvor den skal udvides, f.eks. i siden, så får den en ekstra kasse bygget på. Så er det bare med at hygge sig ved at bygge en hel bil op på den måde, og derefter meshsmoothe den, eller hvad du nu gør, for at få den glat...

Kommentar
Fra : vuffer2003

Dato : 07-10-03 21:58

Tak izzit, det vil jeg prøve, de tutorials, jeg har kigget på internetter (bla. på Newtek.com), begyndes der straks med et "blue-print" detajler/skitse over en rigtig bil.
Man skal så donwload dette blue-print og bruge det som en slags reference, hvor man "overbygger" sine nurbs på", hvilket stiller opgaven en del svære.
Jeg vil begynde med det "lette" at som du nævner i dit indæg at skabe en "grundsten" og extrude osv, derefter når jeg er blevet en del bedre, gå efter de lidt svære tutorials.