/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Bliver jorden lettere eller tungere?
Fra : henningborchert
Vist : 2330 gange
200 point
Dato : 04-10-04 09:34

Hejsa

Umiddelbart ville jeg selv sige at den beholder sin vægt, men i en gruppe hvor vi drøfter mange ting er spørgsmålet blevet rejst og jeg vil gerne høre om nogen kan give mig et link til et sted hvor der kan læses mere om dette, naturligvis gerne med underbyggede teorier.

mvh

Henning

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-04 09:48

Tungere bla. pga. af nedfald fra rummet : http://www.dr.dk/tv/tv-fakta/videnom/sommer2001/prgr5/tyngde.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 04-10-04 09:53

Hej molokyle

Jeg har godt set den side, men jeg mener den glemmer et meget vigtigt parameter, idet vi sender raketter ud i rummet, der dels brænder fossile brændstoffer af, og dels er der jo en masse komponenter der bliver derude.

Med hesyn til nedfaldet fra rummet så er det meget uklart hvor store mængder man taler om.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-04 10:03

20.000 tons materiale om året ..er vel en del henningborchert

http://www.fipnet.gymfag.dk/meteorit/meteor.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-04 10:07

Ps. Et meteor der brænder op eller et fossilt materiale der afbrændes mindsker ikke mængden. !. 1 kilo brændt stof vejer stadig et kilo, præcis som 1 liter vand stadig vejer et kilo, når det er fordampet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 04-10-04 10:20

Hej HB

Jorden bliver tungere, da massen af de stoffer, der falder ned på Jorden (støv fra rummet etc.) er større end de
gasarter, der undslipper tyngdekraften - brint, helium o.a.
De tungere gasarter - ilt, kvælstof, CO2 bliver her på kloden (bortset fra nogle få molekyler).

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-10-04 10:24

Der forsvinder en del masse fra jorden på grund af radioaktive henfald - både de naturlige og i mindre grad de menneskeprovokerede. Til gengæld får vi, som før nævnt, en masse støv og sten fra rummet. Atmosfæren taber så også noget, i særlig grad de lette luftarter som hydrogen, helium m.v.. Det skal du have med i regnestykket, så vogt dig for de hurtige løsninger.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 04-10-04 10:46

hej igen

Det er lige netop de argumenter i alle fremfører der udveksles i vores gruppe, og vi er endt med at vi blot kan postulere noget som vi tror, men hvor vi ikke har noget eksakt at henholde os til. Udsendelsen i viden om dokumenterer jo heller ikke at jorden bliver tungere, men man antager at den gør.

Med hensyn til fossile brændstoffer mv, så er det dem der brænder op uden for atmosfæren jeg taler om, så de fragår. Deruover er alle enige om at der naturligvis forsvinder lette luftarter.

Jeg synes selv jeg har støvet danske internetsider igennem, uden at finde noget direkte brugbart, så løsningen, om den findes skal nok findes på udenlandske steder.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-10-04 11:09

Danske astrofysikere vil kunne besvare dit spørgsmål henningborchert. På denne side kan du stille dit spørgsmål og du vil få svar ret hurtigt.
http://www.tycho.dk/article/articleview/266/1/42/ eller måske kan vil de svare på det her.
http://www.presse.nbi.dk/ der er en mail-adresse på forsiden de plejer ikke at være uvillige.

//bentjuul

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 04-10-04 19:27

Hej pbp_et

Det eneste, der forsvinder ved radioaktive henfald er helium, der stammer fra alfa-henfald.
Det er mængdemæssigt langt mindre end det støv, der drysser ned på Jorden døgnet rundt -
som Molokyle viste - ca. 20.000 t/år.
I forhold til Jorden samlede masse er det ignorabelt, men faktisk forøges Jordens masse
en lille smule hver dag.

Mch
2603ph

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-10-04 19:39

2603ph -> TAK

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-10-04 04:23

>2603ph: Jeg skrev ikke en hel masse, men en del masse, og ved radioaktivt henfald udvikles der energi, og den kommer fra, at der forsvinder noget af den samlede masse. Regnefejlen bliver til energi efter regnestykket e = m * c^2. Og den dannede helium vil som du siger forsvinde også.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 05-10-04 10:50

Hej pbp_et

Jeg skrev forresten heller ikke en hel masse, men gav dig faktisk ret i det med helium!
Der dannes ca. 8000 t. helium/år ved radioaktive henfald, så det er da ikke
en ubetydelig post i regnskabet, hvis det fremgår af mit indlæg er det min formulering, der er galt med!
Hvor meget støv/stof, der falder ned på Jorden årligt er ret usikkert, hvilket fremgår af en del indlæg.
Foruden Molokyles link har jeg set angivelser på 50.000 t/år. Så svaret på spørgsmålet er fortsat "ja", Jorden bliver en smule tungere hvert år når alle poster medregnes, hvilket også er konklusionen i en DR-udsendelse i "Videnom"!
Du har også ret i der forsvinder lidt masse efter Einsteins formel, men vi modtager også energi
fra Solen, der også påvirker massen en lille smule. Men det er sikker mindre end tabet ved radioaktive omdannelser.

Mvh
2603ph