/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Bygning af anlæg...
Fra : Tha_T.I.M.C
Vist : 397 gange
150 point
Dato : 03-10-04 23:32

Jeg vil gerne bygge et anlæg selv.. men mangler desværre lidt viden om det.. jeg har købt 2x 160 w højtaler med diskant til.. hvor mange w skal forstærken være på!?.. behøver jeg delfilter for skulle gern have en sub sat til!.. og hva skal jeg ellers bruge?.. det hele skulle gerne kunne sættes samn med en bil radio, og så sættes i stikkontakten på værelset!..

- Tim...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-10-04 09:21

Som udgangspunkt skal du altid have et delefilter ellers ryger diskanten. Ligeledes er bassen ikke "god" til at spille diskant. At beregne disse kan være lidt kompleks. Køb et færdigt delefilter sammen med et dæmpeled, det er nemmest. Er det en piezodiskant behøver du ingen filter. Enhed i sig selv, "virker" som et delefilter, i det piezo krystallerne har en høj modstand ved lave frekvenser.

Hvis enhederne virkelig kan æde 160W er det oproblematisk at give dem mere end det dobbelte, forstået således at det sjældent er kraftige effektforstærkere der afliver højttalerne, men næsten altid for små overstyrede eller ustabile strømsvage forstærkere der tager livet af enhederne. Stort set alle afbrændinger er fejl 40, dvs ham der sidder ved knappen og er overbevist om at forstærkeren kan skrues om til kl 5, med hævet bas og loudness på samtidig. Kig på basenheden. Begynder den at pumpe ukontrollabelt, spiller du højere end forstærkeren formår.
Et godt og billigt forstærkervalg, er altid NAD. Gode og strømstærke. Kan æde noget nær alle belastninger. En brugt ville ikke være at foragte. I Vellemans seneste katalog er der ligeledes nogle herrebillige slaver til nærmest ingen penge. Vælg den midterste størrelse.

Bilstereo til værelset bliver aldrig nogen god idet. Det er for ringe. Du skal ligeledes have dig en rimelig stor og meget stabiliseret strømforsyning, ellers får du brum og ballade.

Skal du lave ordentlig subwoofer, er den rette løsning elektronisk delefilter og to effektforstærkere. Ellers bliver det nemt noget øv.

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 150 point
Dato : 04-10-04 09:30

Bilradioen skulle gerne bruge noget strøm.
højtalere har noget der hedder driftseffekt og en modstand 4-8 Ohm.
Bilradioen har også en modstand, den er nok 2-4 Ohm.
Højtalere på 160 W , kan sagtens ødelægges med en lille 1W forstærker.
Især uden delefilter.
Hvis din bilradio kun har 2 udgange, vil det være praktiskt at bruge en aktiv subwofer, da den har egen forstærker,
og gennemgangsstik til dine 'sat'.
-----
Så du skal bruge en kraftig strømforsyning til bilradioen,
noget delefilter.
Jeg ville foreslå dig at kikke ind hos brinck elektronik.
der kan du få en god hjælp , da de fleste ansatte er nogen nørder der elsker selvbyg.
For at de kan hjælpe, vil de sikkert vide hvilken bilradio og højtalere som det er at du har.
http://www.brinck.dk

Held og lykke med projeket.
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-04 16:42

Hvad finder du på Tim?

Godkendelse af svar
Fra : Tha_T.I.M.C

Dato : 06-01-05 20:54

Tak for svaret natmaden.